Volkswagen ID Forum banner

Weer een software-update? 🤔

6.2K views 17 replies 11 participants last post by  rcppharmd  
#1 ·
Ik heb een ID.4 uit 2022 die arriveerde met softwareversie 3.1. Ik heb hem alleen weggebracht voor mijn 10.000 km service en heb verder geen software-updates op de auto laten uitvoeren. Ik was gisteren bij de dealer om mijn deurklinkterugroepactie te laten uitvoeren. Ik had de hardware-update niet nodig, maar ze hebben wel de bijbehorende software-update uitgevoerd. Het was een snelle service en de man van de dealer kwam naar buiten om de resultaten te bespreken en me mijn sleutel te geven.

Toen we klaar waren, keek hij naar een vel papier en zei zoiets als: "Het lijkt erop dat er nog een software-update is. Normaal gesproken zouden we dat vandaag doen, maar het is het einde van de dag en het ziet ernaar uit dat het 1-2 uur zal duren."

Ik vroeg hem waar het voor was, of het een andere terugroepactie was of misschien een nieuwe softwareversie. Hij liet me de regel op zijn papier zien en er stond alleen dat er een nieuwe update was en hij zei dat ze er pas een paar dagen geleden over hadden gehoord. Hij zei dat hij deze nieuwe update nog niet had gedaan en zei dat ik terug moest bellen om een andere tijd in te plannen om de update te laten uitvoeren.

Weet iemand op basis van die beschrijving wat deze software-update zou kunnen zijn?

#4 ·
Er zijn een paar mensen die deze update al hebben gedaan. Kijk in het TSB-subforum en in de andere berichten in dit subforum. De consensus is dat niemand weet welke updates deze software maakt. Maar de wijzigingen in de handleiding van de auto suggereren dat het iets te maken heeft met het gedrag van de start/stop-knop en een veiligheidsprobleem met mensen die niet in de auto zitten 🤷‍♂️

#8 ·
@aloksil misschien wacht ik wel tot ik het inplan... Sorry om te horen dat het de dingen voor je in de war heeft gestuurd.
Ja, dat zou ik aanraden. Het lijkt erop dat het een storing is die willekeurige 2022-auto's met 3.1 treft. De VW-dealer had op dezelfde dag nog een ID4 met hetzelfde probleem. Ik zal iedereen op de hoogte houden wanneer ik meer terug hoor van VW.

#12 ·
Ja, dat zou ik aanraden. Het lijkt erop dat het een storing is die willekeurige 2022-auto's met 3.1 treft. De VW-dealer had dezelfde dag nog een ID4 met hetzelfde probleem. Ik zal iedereen op de hoogte houden wanneer ik meer terug hoor van VW.
18/11. Heb mijn auto na een week teruggekregen en er een week mee gereden. Geen problemen. Ik weet alleen niet wat het werkelijke verschil is tussen 3.1 en de nieuwe software.

#10 ·
Ik heb een ID.4 uit 2022 die arriveerde met softwareversie 3.1. Ik heb hem alleen binnengebracht voor mijn 10.000-beurt en heb verder geen software-updates op de auto laten uitvoeren. Gisteren was ik bij de dealer om mijn deurklinkterugroepactie te laten uitvoeren. Ik had de hardware-update niet nodig, maar ze hebben wel de bijbehorende software-update uitgevoerd. Het was een snelle service en de man van de dealer kwam naar buiten om de resultaten te bespreken en me mijn sleutel te geven. Toen we aan het afronden waren, keek hij naar een vel papier en zei zoiets als: "Het lijkt erop dat er nog een software-update is. Normaal gesproken zouden we dat vandaag doen, maar het is het einde van de dag en het lijkt erop dat het 1-2 uur zal duren." Ik vroeg hem waar het voor was, of het een andere terugroepactie was of misschien een nieuwe softwareversie. Hij liet me de regel op zijn blad zien en er stond alleen dat er een nieuwe update was en hij zei dat ze er pas een paar dagen geleden over hadden gehoord. Hij zei dat hij deze nieuwe update nog niet had uitgevoerd en zei dat ik terug moest bellen om een andere tijd in te plannen om de update te laten uitvoeren. Weet iemand op basis van die beschrijving wat deze software-update zou kunnen zijn?
Ik heb de software net geïnstalleerd en ik kijk ernaar uit om mijn auto vandaag op te halen. Ik heb ergens gelezen dat we een aanvulling op de handleiding krijgen, dus dat zou moeten uitleggen wat de upgrade is. Zorg ervoor dat je beide sleutelhangers meeneemt, want ze moeten opnieuw worden geprogrammeerd zodra de download is voltooid. Mijn ervaring is misschien uniek, maar ze hadden moeite om de software te laden. De dealer nam uiteindelijk contact op met de fabrikant en ontdekte dat ik een nieuwe controllermodule nodig had (wat dat ook is). Dus ik moest wachten tot de module arriveerde en toen hadden ze wat problemen om het aan de praat te krijgen. De download zelf duurt minstens een halve dag, maar ze zeiden dat het een nacht duurde (wie weet wanneer ze ermee begonnen zijn). Al met al is mijn auto 2 1/2 weken in de garage geweest.

#11 ·
Ik heb de software net geïnstalleerd en ik kijk ernaar uit om vandaag mijn auto op te halen. Ik heb ergens gelezen dat we een aanvulling op de handleiding krijgen, die zou moeten uitleggen wat de upgrade inhoudt. Zorg ervoor dat u beide sleutels meeneemt, want deze moeten opnieuw worden geprogrammeerd zodra de download is voltooid. Mijn ervaring is misschien uniek, maar ze hadden moeite om de software te laden. De dealer nam uiteindelijk contact op met de fabrikant en ontdekte dat ik een nieuwe controllermodule nodig had (wat dat ook mag zijn). Dus ik moest wachten tot de module arriveerde, en toen hadden ze wat problemen om het aan de praat te krijgen. De download zelf duurt minstens een halve dag, maar ze zeiden dat het 's nachts duurde (wie weet wanneer ze ermee begonnen zijn). Al met al heeft mijn auto 2 1/2 weken in de garage gestaan.
PS De dealer vertelde me dat er geen aanvulling is omdat er geen functionele wijzigingen aan de auto zijn. Alle wijzigingen hebben te maken met interne communicatie.

#13 ·
Ik had de update gisteren. Slechts de tweede die ze bij mijn dealer hebben gedaan. De technicus had problemen, er zijn 15 modules die moeten worden bijgewerkt en het crashte bij de eerste. Het duurde een hele dag om het allemaal te doen. Niemand bij de dealer kon uitleggen wat deze update bereikt. VW zou beter zijn netwerk kunnen informeren over dit soort dingen; wat erbij komt kijken, wat het bereikt en hoe lang het echt duurt. De technicus was de hele dag bezig met "babysitten" - de term die ze gebruikten - mijn id4 en dat maakte het moeilijk voor hen om ander werk voor andere klanten te doen. Ik moet al mijn instellingen opnieuw doen - geen probleem. Ik hoop dat dit enkele van de glitches in het infotainmentsysteem kan verhelpen.

#14 ·
@Alan S, bedankt voor het delen. Ik wil mijn afspraak steeds boeken, maar ik wil heel graag weten wat de update is voordat ik daar allemaal mee bezig ben. Ik zou mijn dealer kunnen bellen en het aan hen kunnen vragen.

#15 ·
@Alan S, bedankt voor het delen. Ik wil graag mijn afspraak boeken, maar ik wil graag weten wat de update inhoudt voordat ik me erin verdiep. Ik zou mijn dealer kunnen bellen en het navragen.
Als het de 97HB-update is, hier is een link naar wat het doet van een van de vele andere threads over deze update:
Volgens de bovenstaande PDF verandert het "Het verlaten van een voertuig terwijl het aandrijfsysteem van het voertuig actief is." Dit is wanneer je de deur opent terwijl je nog in Drive staat, en het zet hem in Park en schakelt hem voor je uit. Er moet een bug in die functie zitten die groot genoeg is voor deze dure servicecampagne en nieuwe pagina's in de handleiding. Mijn 2021 is altijd al uitgeschakeld als ik de deur open als ik nog in D sta.

#17 ·
De mijne is 2023 id, gekocht in september '23 en rijdt ongeveer 8.000 mijl, plotseling vanaf vorige week kan ik zien dat de actieradius erg klein is, ik laad slechts 80%. Ik heb het geprobeerd met 100% om de actieradius te controleren en het toont slechts 220 mijl met 100%. Ik rijd elke keer 65 mijl per uur, wat is de reden?

#18 ·
De mijne is 2023 id, gekocht in september '23 en rijdt ongeveer 8.000 mijl, plotseling vanaf
Vorige week kan ik zien dat de actieradius erg klein is, ik laad slechts 80%. Ik heb het met 100% geprobeerd om de actieradius te controleren en het toont slechts 220
Mijl met 100%. Ik rijd elke keer 65 km/u, wat is de reden?
Zijn de temperaturen lager?