Volkswagen ID Forum banner

Carscanner.info app en Batterijdegradatie

42K views 100 replies 20 participants last post by  Svenson  
#1 ·
Hoe nauwkeurig is de carscanner.info-app voor het begrijpen van batterijdegradatie? Mijn auto is ~7 maanden oud en heeft ongeveer 6000 mijlen gereden. Hoewel ik een beetje OCD heb over het opladen en de SOC tussen 45% en 70% houd voor dagelijks gebruik, vind ik het nog steeds moeilijk te geloven dat hij nog steeds 77800 Wh heeft. Ik had gedacht meer degradatie te zien.

#9 · (Edited)
Deze vraag kan alleen een ontwikkelaar van de car scanner-app beantwoorden.
Maar deze pid is een van de 3 pids die met ODIS voor SOH worden gebruikt.
En wat je doet is een geweldige cyclus tussen laden en ontladen
Hard accelereren is een andere factor die de SOH beïnvloedt.
De energie-inhoud van de HV-batterij is eenheid 19, RDID $2AB8 in ODIS-E
De maximale energie-inhoud van de tractiebatterij is eenheid 19, RDID $2AB2 in ODIS-E.
Welke andere pids gebruikt odis voor SoC en SoH? Vertel daar alsjeblieft RDID en eenheid, zodat ik ze kan toevoegen.

#7 ·
Hoe nauwkeurig is de carscanner.info-app voor het begrijpen van batterijdegradatie? Mijn auto is ~7 maanden oud met ongeveer 6000 mijl op de teller. Hoewel ik een beetje OCD heb over het opladen en de SOC tussen 45% en 70% houd voor dagelijks gebruik, vind ik het nog steeds moeilijk te geloven dat hij nog 77800 Wh heeft. Ik had gedacht meer degradatie te zien
View attachment 7533
Waarom wil je degradatie zien :eek:, die van jou is zelfs hoger dan zou moeten (77000?), de mijne is ongeveer 8 maanden oud, 6000 mijl, maar ik ben gedaald naar 74400

#14 ·
Dus ik heb de mijne net gecontroleerd (ik zit op 750 mijl) en het toont 78000 Wh. Ik dacht dat het 77 kWh bruikbaar was. Wat is er aan de hand?
Ik zag iemand anders met een < 3 maanden oude ID4 die ook meer dan 77000 Wh had. Ik vraag me af of 77 kWh tot 0% lading is, dan is de laatste 1 kW je noodbeweging van de auto na 0%? Ik denk niet dat veel mensen een nieuwe auto scannen.

Bedankt voor het scannen en delen. Dit komt het dichtst in de buurt van een nieuwe ID4 die ik heb gezien.

#22 ·
Er is ook Bjørn-stijl... en er zullen meer voorgedefinieerde schermen komen voor beginners die de Car Scanner-app gebruiken. De ontwikkelaar staat open voor suggesties en verbeteringen. Neem contact met hem op als je ideeën hebt of als een PID geen juiste waarden rapporteert.

#28 ·
Oké, dus na bijna een maand ging ik terug om te kijken en mijn capaciteit ging omhoog. Dus alleen al naar deze app kijken moet met een korreltje zout worden genomen.
Hoeveel is die van jou gestegen? Die van jou was al boven de 77k.
Die van mij gaat nog steeds langzaam maar zeker omlaag, momenteel op 73550. 1/1 was 74897.
De laatste keer dat ik 0 tot 100 oplaadde, ging het terug naar 74550, maar al snel ging het verder omlaag.
Laten we zeggen dat het ongeveer 1300 Wh per 3 maanden daalt, als het lineair is 7% per jaar, ik heb gehoord dat het niet lineair is 🤞

#24 ·
Om nauwkeurigere resultaten te krijgen, gebruik deze VW-werkplaatstestmethode:
Het belangrijkste is ontladen tot <10% en opladen tot > 90%, wacht dan een uur tot de BMS de cellen in evenwicht brengt. Temperatuur rond 70F.
Als je dit niet hebt gedaan, zal het vaak variëren zoals je ziet.

#35 ·
Mijn laagste was 72600 vorig februari (5,7%) vriestemperaturen. Toen werd het een paar weken geleden warmer, 75F, het ging terug omhoog naar 73700 (4,3%). De afgelopen dagen is het weer kouder geworden en weer gedaald naar 73300 (4,8%). 🤷
‍♂

#44 ·
Grappig, ik laad alleen bij EA, meestal tot 90% en altijd tot 100% op mijn vele roadtrips, en toch is mijn bereik in 14.000 mijl nooit gedaald? Ik raad de VW ID.4 nog steeds aan iedereen aan, mede vanwege de uitstekende batterij.
De garantie is 70% na 8 jaar of 100.000 mijl.
Het lijkt me dat als je na 5 jaar of 50.000 mijl nog maar 50% hebt, je in aanmerking komt voor een nieuwe/gereviseerde/gereviseerde batterij.
Hoe je hem ook hebt opgeladen.

#45 ·
Ik wou dat we de uitlezingen beter konden begrijpen. Maar gelukkig is VW zo enorm behulpzaam om ons te informeren over al deze vragen☹ en de dealers zijn ook zo deskundig, ik ben altijd onder de indruk
Wat zijn uw specifieke interessante pids?
Noem er een paar en ik zal het uitleggen.
Ik ben degene die bijna alle pids voor ID4 heeft gedoneerd (het is mijn hobby en ik word niet betaald of krijg geen sponsoring van de ontwikkelaar van de carscanner-app, het is mijn donatie aan iedereen die geïnteresseerd is in meer informatie die door obd2 wordt opgehaald).
Ik heb ook een heleboel pids geleverd voor vele andere merken, meestal als ze me specifieke voertuigen laten hebben, kan ik duizenden ervan in een paar dagen taggen en adresseren.

#48 · (Edited)
Fiat is met niets te vergelijken met een functionerende auto. Vraag me hoe ik dat weet. 😖

Roadtrip met de ID.4 en hot rod hem zoveel als je wilt. Het is naar mijn mening paranoïde om te denken dat je de uitstekende LG-batterij kapot maakt.

Edit - Nou ja, behalve misschien de eerste 10.000. 😂 Maar het is in ieder geval een kleine glitch op een nieuw ontwikkeld product en het is niet zo dat ze branden zoals andere BEV's hebben gedaan. 🧯

#51 ·
Fiat wat dan ook is niet te vergelijken met een functionerende auto. Vraag me hoe ik dat weet. 😖

Roadtrip de ID.4 en hot rod hem zoals je wilt. Het is naar mijn mening paranoïde om te denken dat je de uitstekende LG-batterij aan het vernietigen bent.

Edit - Nou ja, behalve misschien de eerste 10.000. 😂 Maar het is tenminste een kleine storing op een nieuw ontwikkeld product en het is niet zo dat ze branden zoals andere BEV's hebben gedaan. 🧯
Hoe weet je dat? Ik heb in 6 jaar geen problemen gehad met mijn 500e en het heeft me altijd een glimlach bezorgd als ik erin reed en Italiaanse liedjes speelde.

#62 ·
SOH ligt tussen 1-3% afhankelijk van de temperatuur versus ODIS.
Carscanner heeft geen mogelijkheid om de firewall te passeren om toegang te krijgen tot nog 3 pids voor SOH en SOC.
Pids die de beschikbare energie tonen, kloppen precies. Naarmate SOH daalt, zie je minder energie bij volledig opladen. Dat is een andere pid die kan worden geregistreerd voor 📈.

#63 ·
Hoe nauwkeurig is de carscanner.info-app voor het begrijpen van batterijdegradatie? Mijn auto is ~7 maanden oud met ongeveer 6000 mijl op de teller. Hoewel ik een beetje OCD heb over het opladen en de SOC tussen 45% en 70% houd voor dagelijks gebruik, vind ik het nog steeds moeilijk te geloven dat hij nog steeds 77800 Wh heeft. Ik had gedacht meer degradatie te zien
View attachment 7533
Geen probleem, kijk naar de mijne🙂
73000 na 15.000 mijl. Toen hij nieuw was, gaf de GOM routinematig 240 mijl bij 80% aan, nu is het slechts 205 mijl

#65 ·
Vandaag (optimale temp van ongeveer 70) was ik op 72400 en ik heb ~17,2k op de klok (gebruikt gekocht). Ik heb de BMS-kalibratie nog niet gedaan (bijna 0 gereden en dan opgeladen tot 100), dus ik weet niet zeker of dat veel verschil zal maken.

#66 ·
Ik zit op 10,2% degradatie of 69150, na de "golven" van koude / warme seizoenen. Het lijkt erop dat de degradatie tot nu toe vrij lineair is.
De range... hij is misschien maar een klein beetje verslechterd, maar niet in de buurt van 10,2%.... hoe lang het zo zal blijven... we zullen zien.......

#67 ·
Ik zit op 10,2% degradatie of 69150, na de "golven" van koude / warme seizoenen. Het lijkt erop dat de degradatie tot nu toe vrij lineair is.
De actieradius... het is misschien een klein beetje verslechterd, maar niet in de buurt van 10,2%... hoe lang het zo zal blijven... we zullen zien....

View attachment 18568
View attachment 18569
Uw gegevens hebben een veel hogere resolutie dan de mijne. Ik dacht dat ik de zaken in de gaten hield door elke 6 maanden te kijken 😂 Ik vraag me af of de nieuwe software onze 2021's / FE's een deel van het verloren bereik terug zal geven met efficiëntie. Het lijkt erop dat u veel gegevens heeft over de geschatte actieradius. Heeft u uw upgrade-e-mail al ontvangen? Het zou super cool zijn als u uw datatracking van de geschatte actieradius na de 3.1-update zou kunnen bijhouden. Ik wou dat ik dat ook had bijgehouden.