Volkswagen ID Forum banner

Dealer zegt dat muizen de kabelboom hebben doorgeknaagd en de garantie geldt niet voor de nieuwe ID.4? [Nee]

20K views 45 replies 23 participants last post by  VW TECHNICIAN  
#1 ·
Onze 3 maanden oude ID 4 viel volledig uit en moest naar de dealer worden gesleept. Al drie weken zijn ze bezig met het oplossen van het probleem, waarbij ook ingenieurs van VWoA betrokken zijn. Ze waren radeloos totdat we vanochtend plotseling een sms (niet eens een telefoontje) van onze serviceafdeling ontvingen met foto's waarin werd beweerd dat een soort knaagdier aan onze draden had geknaagd, waardoor al onze elektrische problemen werden veroorzaakt. Ze zeggen dat de kabelboom moet worden vervangen en dat dit niet onder de garantie valt. In een gesprek met een serviceadviseur zei hij dat hij niet definitief kan stellen of dit het probleem van de defecte auto zal oplossen, maar dat ze niet verder kunnen zonder de nieuwe kabelboom. Alle reparaties na de installatie van de kabelboom en de software-update die terug te voeren zijn op de kabelboom, vallen onder mijn verantwoordelijkheid. Ik ben geen knaagdier-expert en ik weet serieus niet of de foto's hieronder doorgebeten of beschadigde draden laten zien. Het grootste probleem voor mijn vrouw en mij is dat ze willen dat we een claim indienen bij de verzekering voor de schade. Ze kunnen niet garanderen dat dit de oorzaak van onze problemen was, of dat het vervangen van deze kabelboom onze problemen zal oplossen. Maar ze beweren dat alle problemen die na vervanging van de kabelboom worden ontdekt, zullen leiden tot een extra claim bij mijn verzekeringsmaatschappij voor extra reparaties, en ze zijn niet van plan dit onder de garantie te laten vallen. Ik zoek hier advies. Onze auto is een 3 maanden oude ID-4 Pro S met RWD. 4700 mijl.

#3 ·
Als er schade aan uw auto is ontstaan door een externe bron (bijv. muizen), dan zal de VW-garantie die reparaties zeker niet dekken. Dergelijk werk zou (waarschijnlijk) worden afgehandeld door het uitgebreide deel van uw autoverzekering. De kosten van de garage om het probleem te diagnosticeren, worden waarschijnlijk ook niet door de garantie gedekt, omdat de fout niet in de werking of fabricage van de auto zit.

Dat gezegd hebbende - Super grote domper dat is gebeurd! Sorry dat je hiermee te maken hebt, vooral met een gloednieuwe auto. Duimen dat uw verzekering de pijn een beetje kan verzachten. (pro-tip: ik heb voor het eerst een huurauto-dekking aan mijn autoverzekering toegevoegd, gezien de lange verblijven die sommige auto's in de garage hebben vanwege de tekorten aan onderdelen in de hele industrie. Voorlopig lijkt het goed besteed geld te zijn totdat de zaken wat soepeler verlopen)

#4 ·
Velen van ons hebben in de loop der jaren hetzelfde meegemaakt (en de meesten waren niet verrast dat de fabrikant hetzelfde niet zou dekken). Er bestaat niet zoiets als een in massa geproduceerd knaagdierbestendig voertuig. "Overmacht" slijtage.

Muisjes knagen aan de firewall/frunk-isolatie voor nestmateriaal en aan de draadisolatie om hun tandengroei te beteugelen. Een nachtelijke patrouillerende kat en/of een sonische afschrikmiddel als men buiten moet parkeren in een meer voorstedelijke/landelijke omgeving. Zorg ervoor dat uw garage knaagdierbestendig is als u een garage heeft, en nogmaals een sonische afschrikmiddel.

Sorry om te lezen, vooral omdat het velen van ons gemakkelijk terugbrengt naar onze eigen ontmoetingen. 😔

#7 ·
Deze man heeft twee video's per week over hoe je muizen en ratten kunt vangen en doden of vrijlaten. Trouwens, ratten zijn veel slimmer.https://www.youtube.com/watch?v=pHwvVPT202Y Het kanaal op ewe tube is Shawn Woods, aangezien de link niet lijkt te werken.

#8 ·
Dit is een veelvoorkomender probleem dan je zou denken. Ik ken een man die net bijna $700 heeft betaald om een kabelboom te laten vervangen in een 10 jaar oude Toyota - hij had natuurlijk geen allriskverzekering. Zoals eerder vermeld, kan schade door knaagdieren soms een auto total loss verklaren... 😥 Wees blij dat je auto nieuw is en je een verzekering hebt - het meeste dat je kwijt bent, is het bedrag van je eigen risico. Een kat vinden moet makkelijk zijn en ze eten niet veel... met je muizen hoef je hem misschien helemaal niet te voeren.

#23 ·
Hopelijk heb ik de screenshots van de dealer correct geüpload. De dealer zegt dat het zich achter een binnenpaneel in de rechterachterkwadrant van de auto bevindt.
Ik kan niet helemaal vaststellen of dat van de achterdeur of de kofferbak is? Ik vraag me af of onze hoogspanningsdraden ook lekker zijn voor knaagdieren....
Ik denk dat ik die draden ga vinden en er iets op ga spuiten

#11 ·
Het is al een tijdje een doel in de elektronica-industrie om het gebruik van PVC (“Vinyl”) uit te faseren, omdat het een gechloreerde kunststof is en de verwijdering na gebruik een probleem vormt. Dit omvat het gebruik ervan in draadisolatie, waar het verreweg de meest voorkomende kunststof was voor gewone (niet-hoge temperatuur) geïsoleerde draad.

Ik heb gehoord (maar niet expliciet bevestigd) dat de auto-industrie is overgeschakeld op een soort isolatie op basis van soja en dat dit nieuwe isolatiemateriaal verrassend lekker en mogelijk zelfs voedzaam is.

Ik weet niet zeker of deze overstap een goed idee was. ;-) Misschien had er een andere vervanging gekozen moeten worden of had het gebruik van een bitterstof verplicht moeten worden?

#15 ·
Het is al een tijdje een doel in de elektronica-industrie om het gebruik van PVC ("Vinyl") uit te faseren, omdat het een gechloreerde kunststof is en de afvalverwerking na gebruik een probleem vormt. Dit omvat het gebruik ervan in draadisolatie, waar het verreweg de meest voorkomende kunststof was voor gewone (niet-hoge temperatuur) geïsoleerde draad.

Ik heb gehoord (maar niet expliciet bevestigd) dat de auto-industrie is overgeschakeld op een soort isolatie op basis van soja en dat dit nieuwe isolatiemateriaal verrassend smakelijk en mogelijk zelfs voedzaam is.

Ik ben er niet zeker van of deze overstap een goed idee was. ;-) Misschien had er een andere vervanging gekozen moeten worden of had het gebruik van een bitterstof verplicht moeten worden?
Sommige chemicaliën kunnen worden afgeleid van sojaproducten en andere landbouwproducten, maar er zit geen soja in de draadcoatings. De reden dat muizen en andere knaagdieren op verschillende materialen knagen, is dat hun voortanden blijven groeien. Ze moeten constant op iets knagen. De ruimte onder de motorkap van een auto dient als een veilige plek om zich te verstoppen en mogelijk te nestelen, maar ze moeten wel knagen. Talrijke studies behandelen ratten die door verschillende plastic draden (en ja, staal) knagen en niets daarvan is afkomstig van de landbouw.

Ik gebruik muizenvallen in de garage en gifvallen buiten.

#13 ·
Ik vang gemiddeld 5 muizen per nacht met een kleine vijverval die in de buurt van mijn auto staat. Het werkt als de 5-gallon emmervallen waarvan je de instructies kunt vinden. Mijn 2 katten vangen nog steeds niet alle muizen die we hier hebben, het lijkt onbeperkt. Muizen komen ergens in mijn auto, en ik kan nog steeds niet vinden waar, en de dealer ook niet. Het is ergens in de buurt van de achterkant, omdat ze een nest maken in de achterste vloer waar ik de bandenpomp en kit heb. Ik ben van plan om daar verder te onderzoeken om te vinden waar ze naar binnen gaan en overal schuim te spuiten.

#16 ·
Ik heb vorig winter iets vergelijkbaars als dit in de garage gezet, direct naast de ID .4. Nooit enig teken van knaagdieren gezien (sommige winters zijn ze actief, andere niet). Dat is geen bewijs dat deze dingen werken, maar het is een goedkoop ding om te proberen.

#17 · (Edited)
Een paar opmerkingen. Ten eerste bieden de garanties van autofabrikanten dekking voor defecten aan de auto als gevolg van fouten in de montage van het voertuig of defecten aan de gebruikte onderdelen. Schade door dieren nadat de auto de fabriek heeft verlaten, is geen fabricagefout en valt dus niet onder de garantie. Ten tweede, als uw autoverzekering een uitgebreide dekking voor materiële schade heeft, zullen de standaardformulieren deze schade dekken, uiteraard met inachtneming van het eigen risico. En wat betreft gevolgschade die na de eerste reparatie wordt ontdekt, zijn verzekeringsmaatschappijen gewend aan verdere verborgen schade die wordt ontdekt nadat de eerste schatting is ingediend. Het belangrijkste is om de claim zo snel mogelijk in te dienen bij uw verzekeraar, zodat de schade-expert met de dealer kan praten naarmate de zaken vorderen. Verzekeringsmaatschappijen worden niet graag uit de vroege stadia van een claim gehouden. (Ik doe deze observaties als commercieel verzekeringsmakelaar met meer dan 40 jaar ervaring.)

#21 ·
Het grootste probleem voor mijn vrouw en mij is dat ze willen dat we een verzekeringsclaim indienen voor de reparatie van de schade. Ze kunnen niet garanderen dat dit de oorzaak was van onze problemen in de eerste plaats, of dat het vervangen van deze kabelboom onze problemen zal oplossen. Maar ze beweren dat eventuele problemen die na vervanging van de kabelboom worden ontdekt, zullen resulteren in een extra claim bij mijn verzekeringsmaatschappij voor extra reparatie, en ze zijn niet van plan dit onder de garantie te dekken. Ik zoek hier advies. Onze auto is een 3 maanden oude ID-4 Pro S met RWD. 4700 mijl.
Dien een claim in bij de verzekering. Dit is een duidelijke, uitgebreide claim. Als u in Californië bent, hebben uitgebreide claims GEEN invloed op uw tarieven. U bent alleen verantwoordelijk voor uw eigen risico, dat hopelijk laag is. Een uitgebreide dekking is eigenlijk vrij goedkoop, zelfs met een laag of nul dollar eigen risico.

#28 ·
Heel erg bedankt voor de links! Ik had het gevoel dat de servicemonteur onzin verkocht.
Als ik een dubbeltje had voor elke keer dat een autoverkoper of technicus me iets buitensporigs vertelde ….. [vul je favoriet in]. ;)

Af en toe krijg je een hele goede verkoper en/of technicus, maar de blauwe maan komt meteen in me op. Helaas willen de meesten gewoon sussen en zo snel mogelijk verder gaan, dus ze zullen bijna alles zeggen. Soms laat ik ze, als ik geen zin heb om meer tijd te verspillen. Soms niet. :unsure:

#30 ·
Als ik een dubbeltje had voor elke keer dat een autoverkoper of technicus me iets buitensporigs vertelde ….. [vul je favoriet in]. ;)

Af en toe krijg je een hele goede verkoper en/of technicus, maar de blauwe maan komt meteen in me op. Helaas willen de meesten gewoon sussen en zo snel mogelijk verder gaan, dus ze zullen zo ongeveer alles zeggen. Soms laat ik ze, als ik geen zin heb om meer van mijn eigen tijd te verspillen. Soms niet. :unsure:
Zelfs als ze gewoon zouden zeggen dat ze het niet wisten in plaats van het gewoon te verzinnen.

Mijn vrouw heeft net een Kona geleased. De verkoper had geen idee van de 7500$, maar dat is oké, want de financieel man wist het wel. Maar er is ook 2500$ van de staat waar niemand daar vanaf wist, dus we zullen die papieren zelf moeten indienen.

#32 ·
Onze 3 maanden oude ID 4 ging volledig dood en moest naar de dealer worden gesleept. Al drie weken zijn ze de auto aan het troubleshooten, waarbij ook VWoA-ingenieurs betrokken zijn. Ze waren radeloos totdat we vanochtend plotseling een sms (niet eens een telefoontje) van onze serviceafdeling ontvingen met foto's waarin werd beweerd dat een soort knaagdier aan onze draden had geknabbeld, waardoor al onze elektrische problemen werden veroorzaakt. Ze zeggen dat de kabelboom vervangen moet worden en niet onder de garantie valt.
In gesprek met een serviceadviseur zei hij dat hij niet definitief kan stellen. Dit zal het probleem van de dode auto oplossen, maar ze kunnen niet verder zonder de nieuwe kabelboom. Eventuele reparaties na de installatie van de kabelboom en software-update die terug te voeren zijn op de kabelboom, zijn mijn verantwoordelijkheid. Ik ben geen knaagdierdeskundige en ik weet serieus niet of de onderstaande foto's doorgebeten of beschadigde draden laten zien. Het grootste probleem voor mijn vrouw en mij is dat ze willen dat we een claim indienen bij de verzekering voor de schade. Ze kunnen niet garanderen dat dit de oorzaak van onze problemen was, of dat het vervangen van deze kabelboom onze problemen zal oplossen. Maar ze beweren dat eventuele problemen die na vervanging van de kabelboom worden ontdekt, zullen resulteren in een extra claim bij mijn verzekeringsmaatschappij voor extra reparatie, die ze helemaal niet onder de garantie willen dekken. Ik zoek hier advies. Onze auto is een 3 maanden oude ID-4 Pro S met RWD. 4700 mijl.
Uw allriskverzekering dekt schade door knaagdieren.

Ik heb dit al een paar keer meegemaakt.

#33 ·
Als dit alleen schade is en beschadigde bedrading is vervangen.
Uw voertuig zou geen problemen moeten hebben na een muizenontmoeting.
U zult in de toekomst zeker maatregelen moeten nemen voor de plaats waar u uw voertuig parkeert.
Dit type schade door muizen 🐁 kan ook ontstaan op de plek waar u uw voertuig meestal parkeert als u naar uw werk gaat. Muizen worden zeker aangetrokken tot warme plekken als het buiten koud wordt.
Het parkeren van het voertuig dicht bij gras, dicht bij de vuilophaal zijn enkele voorbeelden.

#34 ·
Zelfs als ze gewoon zeiden dat ze het niet wisten in plaats van het gewoon te verzinnen.
De meeste mensen begrijpen niet dat deze bekentenis voor een redelijk persoon over het algemeen aandoenlijker zou zijn dan nadelig. Wanneer ze iets buitensporigs zeggen [voor ons die het beter weten], brandmerken ze zichzelf vanaf dat moment als onbetrouwbaar.

Ik heb een aantal historische Benz-verkooptrainingsvideo's bekeken en ze benadrukten dat ze moesten toegeven wanneer ze onzeker waren en dan snel het benodigde inzicht moesten verkrijgen. Zoals we vroeger in het Korps zeiden: "De [2e] luitenant weet het niet, maar de luitenant zal het uitzoeken." ;)

#35 ·
Hoe kunnen ze met zekerheid zeggen dat de schade aan de kabelboom is ontstaan toen het voertuig in uw bezit was? Is het niet mogelijk dat dit gebeurde toen het voertuig in transport was of zelfs in het bezit van de dealer?