Volkswagen ID Forum banner

Hoeveel HV-batterijcellen heeft de 82 kWh (77 bruikbaar) ID4?

11K views 31 replies 9 participants last post by  VW TECHNICIAN  
#1 ·
Hallo,
Ik merkte een afname van het bereik op mijn ID4 en wist niet zeker of dit weersgerelateerd was. Ik opende Carscanner en merkte dit op. Batterij 97 en verder heeft geen gegevens. Is het slechts een UI-probleem of moet ik een dealer bezoeken?

#5 ·
Er zijn 288 cellen in de ID.4, te veel om te proberen Volts te vergelijken tijdens het scrollen. Bij het controleren van de gezondheid van mijn batterij geef ik de voorkeur aan slechts deze 2 PID's: HV-batterij hoogste cel V en laagste cel V. Als deze in evenwicht is en goed werkt, liggen ze altijd binnen 0,01-.02V.

#7 ·
Er zijn 12 modules en in totaal 288 batterijcellen. De reden voor het niet invullen van andere pid's houdt verband met de dongle die u gebruikt. Slechte kwaliteit of niet een van de geteste en bevestigde werkende dongles zal meestal deze ervaring hebben met de Carscanner-app.
Wat is de naam van uw dongle en wie is de fabrikant?
Welk exacte model dongel leest correct?

#9 ·
Hallo,
Ik merkte een afname in bereik op mijn ID4 en wist niet zeker of het weer gerelateerd was. Ik opende Carscanner en merkte dit op. Batterij 97 en verder heeft geen gegevens. Is het slechts een UI-probleem of moet ik een dealer bezoeken?
View attachment 15972
Zoals @VW TECHNICIAN aangaf, zitten er 288 cellen in het pack, maar ze zijn in groepen van 3 parallel geschakeld, dus er zijn slechts 96 celspanningen.

kevin

#15 ·
Het lijkt erop dat ik er nog niet ben. Ik heb hem op 100% opgeladen, de actieradius geeft 381 km aan.
De energie-inhoud van de HV-batterij lijkt raar, gedachten?
Ja, behoorlijk laag. Maar we moeten meer relevante parameters zien:

#14 · (Edited)
Het lijkt erop dat u een slechte cel heeft. Wat is de hoogste celspanning (V) en de laagste celspanning (V) van uw HV-batterij bij 100% SOC? Bekijk die 2 getallen nadat u een paar kilometer hebt gereden met < 40 mph en laad hem dan weer op tot 100%, en wacht een paar uur tot de BMS de cellen in evenwicht brengt.

Bewerken: Omdat uw SOC BMS 4% verschilt van uw SOC DIM, kan het helpen om te ontladen tot <10% en weer op te laden tot > 90%, zodat de BMS uw werkelijke capaciteit leert en de maximale energie-inhoud waarschijnlijk zal verbeteren en een nauwkeurigere capaciteitsmeting zal zijn.

U moet hem opladen tot 100% en hem dan niet gebruiken, zonder het voertuig 4-6 uur te gebruiken, en dan opnieuw controleren op hoge en lage celspanningen. Als hij in evenwicht is, neem dan het voertuig mee voor een rit van minimaal 5 mijl zonder agressief te accelereren of de B-modus te gebruiken. Na terugkeer naar de L2-lader of L1 laadt u hem weer op tot 100% en wacht u 4-6 uur en controleert u opnieuw de hoge en lage celspanningen.
Als alles gecorrigeerd is, blijf dan de celbalans van het accupakket en het hoge en lage onbalans in de gaten houden. Als het zo blijft gaan als wat u hebt gepost, breng dan uw voertuig terug naar de serviceafdeling voor verdere diagnose.

#16 ·
Kunt u de deltaV van de batterijcellen opgeven? Wat is uw offset tussen de hoogste cel en de laagste cel in het pack? Er is een specifieke pid om u dit te laten zien...en ook pids die u de hoogste en laagste cellen # in het pack laten zien. Stel deze 4 pids in en kijk in de loop van de tijd terwijl u oplaadt en rijdt welke cellen # verschijnen voor de hoogste cel # en de laagste cellen #.

#17 ·
De informatie was vanochtend voordat ik het huis verliet 100% opgeladen. Toen ik de accuspanning controleerde, had cel 1 tot 96 ofwel 4,14 of 4,15. Screenshot ook van vanochtend.

Opmerkelijke informatie: Ik kreeg mijn eerste laadfout (Lvl 2-thuisoplader donderdag van deze week) en kreeg vanmiddag mijn eerste Lvl3-fout). Met fout bedoel ik dat de laadpoort een rood lampje had en een foutmelding op het scherm.

Ik laad nu op tot 80% en zal dit weekend opladen tot 100%. Ik zal meer aandacht besteden aan de hierboven genoemde informatie wanneer ik morgen of overmorgen weer met de auto rijd.

Image

De screenshot van de fout van donderdag
Image

Nogmaals bedankt iedereen!!

#19 ·
Informatie was vanochtend voordat ik het huis verliet 100% opgeladen. Toen ik de accuspanning controleerde, hadden cel 1 tot 96 ofwel 4,14 of 4,15. Screenshot ook van vanochtend.

Opmerkelijke informatie: Ik kreeg mijn eerste laadfout (Lvl 2 thuislader donderdag van deze week), en kreeg vanmiddag mijn eerste Lvl3-fout). Met fout bedoel ik dat de laadpoort een rood lampje had en een foutmelding op het scherm.

Ik laad nu tot 80% op en zal dit weekend tot 100% opladen. Ik zal meer aandacht besteden aan de hierboven genoemde informatie wanneer ik morgen of overmorgen weer met de auto rijd.

View attachment 16004

De screenshot van de fout van donderdag View attachment 16005

Nogmaals bedankt iedereen!!
Pas de meter aan voor de hoogste en laagste celspanning van de batterij om drie decimalen weer te geven.
Verder is je cellen deltaV perfect.

#20 ·
Oplaadproblemen kunnen gerelateerd zijn aan veel gebruikersfouten. Zorg ervoor dat u een goede verbinding heeft en de stekker volledig is aangesloten. Als alle gebruikersfouten zijn uitgesloten en het gaat om EVSE- of snellaadverbindingen, dan moet u het voertuig naar de servicedienst brengen. Probeer echter zoveel mogelijk storingen die u ervaart vast te leggen, zodat de servicedienst beter kan begrijpen wat er gebeurt, naast de historische gegevens die op het CAN-busnetwerk zijn geregistreerd.

Probeer een paar verschillende EVSE L2-oplaadlocaties en een paar verschillende snellaadlocaties, zodat u eventuele fouten aan de snellaadkant of de EVSE L2-kant hebt uitgesloten.

#23 ·
Ik denk dat je batterij in orde is. SoH 71800 Wh met energie-inhoud 100% bij 66125 Wh is een ratio van 0,92, dat is meestal wat ik heb. Ik laat je mijn gegevensrecord zien in de screenshot hieronder. 381 km / 236 mijl tot 100% is niet ongehoord bij sneller rijden en/of bij kouder weer.

#27 ·

#29 ·
Had die thread moeten lezen zie ik lol. Ik zag de titel en dacht nooit dat het mijn antwoord zou hebben. Verklaart ook de onbevolkte 97-108 waarden.
Bedankt John411iD

#31 ·
62 kWh >>>> 12 in serie X 9 modules in het pack = 108 cellen bewaakt door BMS
82 kWh >>>> 8 in serie in de module X 12 modules in het pack = 96 cellen bewaakt door BMS.
62 kWh bestaat uit 2 prismatische cellen parallel voor elke oriëntatie.
82 kWh bestaat uit 3 prismatische cellen voor elke oriëntatie.
Dit kan moeilijk te begrijpen zijn.
Maar mensen die bekend zijn met accupacks, modules en celoriëntatie en hoe ze zijn aangesloten, zullen de logica begrijpen boven wat ik heb gepost.
Voor cellen of modules in parallelle verbinding kan BMS alleen als enkele cel meten.
Voorbeeld
2 cellen parallel, voor BMS wordt het geteld als één cel (maar Ah zal hoger zijn dan één cel)
5 cellen parallel, voor BMS wordt het geteld als één cel (maar Ah zal hoger zijn dan één cel).
Ah-classificatie voor een enkele cel wordt bepaald door ontwerp en andere factoren tijdens R&D.

#32 ·
62 kWh >>>> 12 in serie X 9 modules in het pack = 108 cellen bewaakt door BMS
82 kWh >>>> 8 in serie in de module X 12 modules in het pack = 96 cellen bewaakt door BMS.
62 kWh bestaat uit 2 prismatische cellen parallel voor elke oriëntatie.
82 kWh bestaat uit 3 prismatische cellen voor elke oriëntatie.
Dit kan moeilijk te begrijpen zijn.
Maar mensen die bekend zijn met accupacks, modules en celoriëntatie en hoe ze zijn aangesloten, zullen de logica begrijpen boven wat ik heb gepost.
Voor cellen of modules in parallelle verbinding kan BMS alleen meten als een enkele cel.
Voorbeeld
2 cellen parallel, voor BMS wordt het geteld als één cel (maar Ah zal hoger zijn dan één cel)
5 cellen parallel, voor BMS wordt het geteld als één cel (maar Ah zal hoger zijn dan één cel).
Ah-classificatie voor een enkele cel wordt bepaald door ontwerp en andere factoren tijdens R&D.