Volkswagen ID Forum banner

ID.4 met 17 inch wiel?

4.9K views 20 replies 9 participants last post by  waldo22  
#1 ·
Heeft iemand dat geprobeerd op een id4?

#2 ·
Ik denk niet dat iemand het echt geprobeerd heeft, maar de algemene consensus is dat de meeste 18" wielen met balanceergewichten nauwelijks langs de remklauwen aan de voorkant passen, dus 17" passen waarschijnlijk niet. Mijn 18" zijn behoorlijk krap, maar niet waanzinnig dichtbij.

...plus het kan moeilijk zijn om 17" wielen te vinden met de juiste draagkracht voor de zware ID.4, maar zeker mogelijk.

Het zou het beste zijn als je een set 17" kunt vinden om te passen voordat je koopt, maar je moet ervan uitgaan dat ze te klein zijn.

#15 ·
Een Pirelli-banden-ingenieur legde het heel goed uit, beter dan ik kon. Hopelijk kan hij je helpen het te begrijpen.

Ik denk niet dat dat het erg goed uitlegde. Het gaat over de totale wielmaat, de diameter van het rubber.
Soms wordt wiel door elkaar gebruikt met velg, soms betekent het velg+band.
De meeste mensen veranderen de totale diameter niet erg veel, kleinere velg betekent grotere zijwand, maar de aerodynamica van het hele wiel (velg+band) is slechter met een grote velg. De bandenwang is aerodynamisch schoner dan de velg.

Deze YouTube Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars komt er bijna, maar het komt uit in zijn commentaar
VERDUIDELIJKING! Waarom betekenen grotere wielen een slechtere efficiëntie, terwijl de totale banddiameter hetzelfde blijft? Dit komt neer op aerodynamica. Een 20" wiel zal meer verstoring van de luchtstroom veroorzaken dan een 18" wiel. Daarom gebruikt Tesla (en anderen) aero-covers op hun wielen (Car & Driver-tests toonden aan dat het bij snelheid ongeveer 3% efficiëntiebonus oplevert). Hoe kleiner het wiel, hoe meer van het zijprofiel van het wiel & de band perfect vlak is (de band is plat, het wiel is open: meer band = meer plat oppervlak, minder open oppervlak).

#10 ·
Zoals ik al zei, is de belangrijkste factor voor mij het rijcomfort. Als ik nu meer kilometers/kWh krijg, is dat alleen maar mooi meegenomen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom OEM's gigantische velgen hebben, niet dat we ze van binnenuit kunnen zien of dat we onze auto's naar het circuit brengen. Misschien komt het door mijn leeftijd, maar ik wil comfort in lazy-boy-stijl - een reden waarom ik van EV's houd, geen motorgeluid, ik hou zelfs niet van het geluid dat ze maken bij een snelheid van minder dan 25 mph, maar het is voor de veiligheid, dus dat is prima.

#12 · (Edited)
Zoals ik al zei, is de belangrijkste factor voor mij het rijcomfort, en als ik meer kilometers/kWh krijg, is dat alleen maar de kers op de taart. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom OEM's gigantische velgen hebben, niet alsof we ze van binnenuit kunnen zien of onze auto's naar het circuit brengen. Misschien komt het door mijn leeftijd, maar ik wil comfort in Laz-y-boy-stijl - een reden waarom ik van EV's houd, geen motorgeluid, ik hou niet eens van het geluid dat ze maken bij een snelheid van minder dan 25 mph, maar het is voor de veiligheid, dus dat is prima.
Ga voor 18" wielen en 235/60 R18 banden. Raadpleeg @fiehlsport, de bandenexpert, om de banden en wielen voor u te vinden.

#11 ·
Je zou kunnen proberen de 17" van de Toyota minivan op de ID.4 te plaatsen om te zien of deze de remklauw vrijmaakt.

Om duidelijk te zijn, ik bedoel niet om hem daadwerkelijk op de auto te monteren, aangezien hij niet overeenkomt met het 5x114mm boutpatroon en de naafboring 60mm is versus 57mm, maar als je een kriksteun onder elk wiel kunt plaatsen en het gewoon op pasvorm kunt controleren, zou het ons een definitief antwoord geven. Ik ga dat misschien zelf proberen, aangezien ik een paar 5x100 17 inch VW-velgen heb van een oude TDI Golf (Ariettas, als iemand ze wil hebben!)

Er zijn veel goede XL-bandenkeuzes met "Eco Focus" (een soort proxy voor LRR, maar niet helemaal) bij Tire Rack in 235/65R17 zoals de uitstekende Continental CrossContact LX25, dus je zou een 235 vierkante setup met die banden kunnen gebruiken (ze zijn niet verkrijgbaar in 255/60R17). Er zijn slechts een handvol keuzes in 255/60R17, maar de YOKOHAMA GEOLANDAR CV G058 is verkrijgbaar in zowel 235/65R17 als 255/60R17 en is ook een erg goede band.

Ik verwacht nog steeds dat de 17 inch niet past, tenzij je natuurlijk je voorste remschijven en remklauwen wilt verkleinen. Waarschijnlijk geen goed idee :)

Ik ben echter erg blij met het comfort van mijn 18 inch setup en ik rijd met de bandenspanning rond de 37 - 39 PSI.

#18 ·
Dus een vriend van me overtuigde me om na het werk een polstar 2 uit te proberen, hetzelfde ding, andere badge, het zou sowieso financiële zelfmoord zijn om een ​​auto van 6 maanden oud te vervangen

@waldo22 heb je een groot verschil gemerkt tussen 18s en 20s

Trouwens, we hebben erg vergelijkbare auto's. De mijne is Pro.
Je zou kunnen proberen de 17" van de Toyota minivan op de ID.4 te zetten om te zien of deze de remklauw vrijmaakt.

Om duidelijk te zijn, ik bedoel niet om hem daadwerkelijk op de auto te monteren, aangezien hij niet overeenkomt met het 5x114mm boutpatroon en de naafboring 60mm is versus 57mm, maar als je een krik onder elk wiel kunt zetten en hem gewoon op pasvorm kunt controleren, zou het ons een definitief antwoord geven. Ik zal dat misschien zelf proberen, aangezien ik een paar 5x100 17 in. VW-velgen heb van een oude TDI Golf (Ariettas, als iemand ze wil!)

Er zijn veel goede XL-bandenkeuzes met "Eco Focus" (een soort proxy voor LRR, maar niet helemaal) bij Tire Rack in 235/65R17 zoals de uitstekende Continental CrossContact LX25, dus je zou een 235 vierkante opstelling met die banden kunnen gebruiken (ze zijn niet verkrijgbaar in 255/60R17). Er zijn slechts een handvol keuzes bij 255/60R17, maar de YOKOHAMA GEOLANDAR CV G058 is verkrijgbaar in zowel 235/65R17 als 255/60R17 en is ook een echt goede band.

Ik verwacht nog steeds dat de 17 in. niet past, tenzij je natuurlijk je voorste rotoren en remklauwen wilt verkleinen. Waarschijnlijk geen goed idee :)

Ik ben echter erg blij met het comfort van mijn 18 in. setup, en ik rijd met de druk rond de 37 - 39 PSI of zo.
Ik begrijp de behoefte aan hardere zijwanden niet. Onze sienna is 300 lbs zwaarder en rijdt op 17 met gewone personenautobanden op 32psi 🤷

#17 ·
Dus een vriend van me overtuigde me om na het werk een polstar 2 uit te proberen, hetzelfde ding, ander embleem, het zou sowieso financiële zelfmoord zijn om een ​​6 maanden oude auto te vervangen.
@waldo22 Heb je een groot verschil gemerkt tussen 18s en 20s?
Trouwens, we hebben erg vergelijkbare auto's. De mijne is Pro.

#21 ·
Gewoon voor de lol probeerde ik vandaag te kijken of de 17" Arietta-wielen van mijn MK4 Golf op de ID.4 zouden passen.

Vroeger zeiden mensen die 18" wielen probeerden "geen kans!" op 17" wielen. Het spijt me te moeten melden dat ze, zoals verwacht, gelijk hadden! :(

Ik schat dat er met de binnenkant van de velg direct tegen de remklauw ongeveer 1/4 inch (~6 mm) extra ruimte nodig is om een 17 inch velg te laten passen, en dat is zonder rekening te houden met ruimte voor balanceergewichten. Je zou een kleinere remklauw kunnen nemen en binnenplakgewichten of clip-on-gewichten kunnen gebruiken, maar dat lijkt me geen goed idee.

Image

Image

Image

Oordeel: 17 inch is gewoon te klein.