Volkswagen ID Forum banner

Smart Grizzl-E plannen

4.2K views 5 replies 4 participants last post by  Druminator  
#1 ·
We kunnen onze ID.4 niet consequent opladen met de Grizzl-E Smart en de ChargeLab-app. De resultaten variëren en we worden er gek van. We zitten in CA met PG&E en willen profiteren van TOU-tarieven voor aanzienlijke besparingen, ZONDER de auto laat in de nacht te hoeven aansluiten. Het probleem is dat hij vaak meteen begint met opladen, ook al is de planning ingeschakeld en niet ingesteld om pas over een paar uur te beginnen. Onze configuratie:

2022 ID.4 Pro S AWD met software 3.1
  • Locatie (Thuis) niet ingeschakeld
  • Opladen tot 80%
  • MyVW-app - Opladen = Uit
ChargeLab-app en Smart Grizzl-E (beide up-to-date)
  • 240V/40A/9,6kW
  • Beschikbaar
  • Schema ingeschakeld 00:10 - 08:10 elke dag
Als het werkt, knippert de oplaadpoort-LED wit en wordt dan rood totdat het geplande opladen begint. Als het mislukt, gaat de LED van wit naar groen en begint het opladen onmiddellijk. Mis ik een stap? Configuratie?

De Grizzl-E- en ChargeLab-sites en documentatie schieten ernstig tekort. De MyVW-app kan al dan niet een melding geven wanneer het opladen begint, dus daar heb je ook niet veel aan.

Als je consequent kunt opladen met een "slimme" oplader, voeg dan je configuratie en proces toe aan deze thread.

#2 ·
We kunnen onze ID.4 niet consequent opladen met de Grizzl-E Smart en de ChargeLab-app. De resultaten variëren en we worden er gek van. We zitten in CA met PG&E en willen profiteren van TOU-tarieven voor aanzienlijke besparingen, ZONDER de auto laat in de nacht aan te sluiten. Het probleem is dat hij vaak direct begint met opladen, ook al is de planning ingeschakeld en niet ingesteld om pas over enkele uren te beginnen. Onze configuratie:

2022 ID.4 Pro S AWD met software 3.1
  • Locatie (Thuis) niet ingeschakeld
  • Opladen tot 80%
  • MyVW-app - Opladen = Uit
ChargeLab-app en Smart Grizzl-E (beide up-to-date)
  • 240V/40A/9,6kW
  • Beschikbaar
  • Schema ingeschakeld 00:10 - 08:10 elke dag
Als het werkt, knippert de LED van de laadpoort wit en wordt dan rood totdat het geplande opladen begint. Als het mislukt, gaat de LED van wit naar groen en begint het opladen onmiddellijk. Mis ik een stap? Configuratie?

De Grizzl-E- en ChargeLab-sites en documentatie schieten ernstig tekort. De MyVW-app kan al dan niet een melding geven wanneer het opladen begint, dus het helpt ook niet veel.

Als je consistent kunt opladen met een "slimme" oplader, voeg dan je configuratie en proces toe aan deze thread.
Ik gebruik de planningsfuncties van de oplader niet.
Ik merk dat dit betrouwbaar werkt op softwareversie 3.1 met behulp van de voorkeurslaadconfiguratie van de ID.4.
Schakel je thuislocatie in en selecteer opladen op voorkeurstijden, het enige probleem dat ik ervaar is dat opladen op voorkeurstijden niet altijd vastzit, en ik moet ervoor zorgen dat het is geselecteerd wanneer ik uit de auto stap.

#3 ·
Hetzelfde - opladen op voorkeurstijden inschakelen en de vertrektijd instellen. Geen problemen (met 3.1). Gaat onmiddellijk naar 40 of 50%, wat ik ook heb ingesteld, en gaat dan 's nachts verder naar 80 of 100% volgens de instellingen. Ik heb de 'domme' oplader van grizzlE, dus de auto doet alle planning. Meestal krijg ik rond 2:30 uur 's nachts een bericht in de VW-app dat de auto 'een laadsessie is gestart'.

#5 ·
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb contact opgenomen met Chargelab en het probleem is dat, als het wifi-signaal niet sterk genoeg is, de oplader de tijd niet kent en onmiddellijk begint met opladen. Chargelab stelt dat de oplader een zeer sterk signaal nodig heeft, rond de -65. Mijn conclusie is dat de metalen behuizing van de Grizzl-e (een goede eigenschap) het wifi-signaal volledig afschermt. Dus ik ben gestopt met het gebruik van de scheduler in de Chargelab-app. Het vreemde is dat de Grizzl-e aangeeft dat hij constante wifi-connectiviteit heeft, maar duidelijk is de datastroom niet betrouwbaar. De Chargelab-app weet niet dat de auto is gestopt met opladen en berekent het totale verbruik op basis van de tijd dat u bent aangesloten, niet de tijd dat er daadwerkelijk stroom wordt verbruikt. Het geeft ook niet de werkelijke laadstroom aan tijdens het opladen. Kortom, vergeet de app en gebruik de scheduler van de auto.

#6 ·
Ik kreeg een vergelijkbare reactie van de ChargeLab-ondersteuning:
"De problemen die u ondervindt, worden waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte wifi-signaalsterkte. Ik heb de communicatielogboeken tussen uw oplader en onze server bekeken en uw oplader rapporteert regelmatig een RSSI van tussen -75 en -80 dBm. De aanbevolen waarde door Grizzl-E is -67 dBm.

"Wanneer de oplader offline gaat, is deze ontworpen om terug te vallen op de "domme" oplaadmodus, waarbij hij oplaadt zonder externe authenticatie en als gevolg daarvan geen oplaadgegevens rapporteert. Deze sessies volgen ook niet het schema dat u in de app hebt ingesteld. Helaas werkt het correct als het een goed signaal heeft, maar als het een slecht signaal heeft, begint het met opladen zodra het is aangesloten.

"Ik zou aanraden om te zoeken naar manieren om de wifi-signaalsterkte te verbeteren door het draadloze toegangspunt dichter bij de oplader te plaatsen of een repeater te installeren."

Onze mesh wifi-satelliet staat in de keuken, ongeveer 3 meter van de Grizzle-E in de garage. Geen goed teken dat de signaalsterkte zo laag is.

We gaan de ChargeLab-planning uitschakelen en proberen de planning van de auto te gebruiken.