Volkswagen ID Forum banner

Stereo Volume inconsistent

25K views 35 replies 25 participants last post by  Danny ID5 pro  
#1 · (Edited)
Ik ben nu mijn eerste week eigenaar van de ID4 Pro S en ik geniet er echt van. Ik heb een aantal verschillende "bugs" ervaren waar anderen hier over hebben gepost, maar eentje begint een beetje irritant te worden. Mijn vorige auto (Genesis G80) had een ongelooflijke stereo. Deze is niet de beste, maar dat is oké. Mijn probleem is dat wanneer ik het volume boven de 60-70% zet, het volume op verschillende delen van het nummer lijkt te dalen, bijna alsof de bas te veel stroom trekt en de stereo compenseert door het volume te verlagen om de speakers te laten draaien. Ik heb dit opgemerkt bij BT-audio, CarPlay en Sirius, dus ik denk niet dat het de bron is. Ik merkte dit ook toen ik de demo FE een dag had. Dit lijkt wederom software gerelateerd te zijn en zal hopelijk in de komende updates worden verholpen. Ik vraag me gewoon af of iemand anders dit heeft opgemerkt.

#5 ·
Het is een tijdje geleden dat ik me met car audio heb beziggehouden, maar het klinkt voor mij alsof de versterker niet het wattage kan leveren dat nodig is om naar het soort muziek te luisteren waar je naar luistert op het volume waarop je ernaar luistert. Als dit het geval is, betwijfel ik of een software-update de zaken zal verbeteren.

#6 ·
Het is een tijdje geleden dat ik me met car audio heb beziggehouden, maar het klinkt voor mij alsof de versterker niet het wattage kan leveren dat nodig is om naar het soort muziek te luisteren waar je naar luistert op het volume waarop je ernaar luistert. Als dit het geval is, betwijfel ik of een software-update de zaken zal verbeteren.
Als de versterker een clipping-situatie detecteert, kan hij het volume verlagen om de luidsprekers tegen schade te beschermen. De ID.4 heeft een behoorlijk goed audiosysteem, maar het is niet echt bedoeld voor echt luide weergave.

#9 ·
We hebben het misschien maar over 60-70% volume, wat ik niet als extreem luid beschouw. Het is een voertuig van $46.000 en ik had gewoon iets meer verwacht. Ik ben op zoek naar een subwoofer-oplossing die gebruik maakt van de achterste laadruimte onder de vloer. Als ik de bas kan verminderen op de rest van de luidsprekers en het meest energieverslindende bereik aan een externe bron kan overlaten, zou dit een deel daarvan moeten verhelpen. Ik had een paar jaar geleden een Passat uit 2014 die bijna stiller werd bij een hoger volume, vermoedelijk om dezelfde reden. Ik heb een sub toegevoegd en de bas in het negatieve bereik op de head unit gezet en was eigenlijk tevreden met het geluid. Ik zal een apart topic aanmaken als ik de sub-installatie doe, puur voor informatieve doeleinden.

#10 ·
Ik heb ook een volumeprobleem opgemerkt dat hierop lijkt, bij het gebruik van Apple Carplay-muziek. Ik heb het niet gemerkt bij het afspelen van muziek op de SiriusXM bpm-zender. Voor mij klonk het alsof het volume steeds weer dimde en terugkeerde naar normaal, alsof het een spraaknavigatie-onderbreking of een soort volumeverwerking in verband met mijn snelheid compenseerde. Ik heb alle geluidsverwerking op de telefoon en op de ID.4 uitgeschakeld en het blijft aanhouden. Er is ook een probleem met Apple Carplay-muziek die met willekeurige tussenpozen overslaat, zoals een bekraste cd van vroeger. Ik moet eraan toevoegen dat het willekeurig en onregelmatig is, en ik kan niet achterhalen welke voorwaarden/instellingen zijn ingeschakeld wanneer het wel goed lijkt te werken. Zoals nu ik dit typ, vraag ik me af of het komt omdat ik mijn ramen af en toe open had staan tijdens het afspelen van muziek, en het compenseerde voor het windgeruis? Sommige dingen in deze auto zijn misschien een beetje te slim. (Zoals het uitschakelen van de auto als je je billen van de stoel tilt.)

#11 ·
Niemand anders heeft dit nog genoemd, maar in de geluidsinstellingen van het hoofdmenu zijn er instellingen voor automatische volumeregeling die het volume automatisch verhogen en verlagen. Ik neem aan dat dit gerelateerd is aan de snelheid om wegverkeerslawaai te compenseren, maar het zou zelfs nog geavanceerder kunnen zijn. De OP kan misschien met die instellingen spelen om te zien of dat helpt met de situatie.

#15 ·
Zag niemand anders dit vermelden, maar in de geluidsinstellingen van het hoofdmenu zijn er instellingen voor automatische volumeregeling die het volume vanzelf verhogen en verlagen. Ik neem aan dat dit gerelateerd is aan snelheid om wegverkeerslawaai te compenseren, maar het zou zelfs nog geavanceerder kunnen zijn. De OP wil misschien met die instellingen spelen om te zien of dat helpt met de situatie.
Ik heb dit wel vermeld, onderaan de post direct nadat ik gepost had herinnerde ik me dat ik die instelling had uitgeschakeld. @robhags het overslaan van carplay is hier of in de facebookgroep waarschijnlijk allebei veel besproken. Het lijkt erop dat als je het "zoeken naar wifi-netwerken" in de radio-instellingen uitschakelt, het veel beter wordt. Ik heb dit met de mijne gedaan en ik herinner me geen overslaan van de afgelopen dagen met draadloze carplay. Ik geloof dat het volumeprobleem een ​​kenmerk is van VW-stereo's en niet van de id.4 zelf.

#12 ·
Ik heb hetzelfde probleem opgemerkt op mijn nieuwe Pro S, en op dit moment heb ik de auto terug naar de dealer gebracht. De mijne doet hetzelfde op Sirius XM en op Apple Car Play of elke andere audiobron. De dealer gaf me de domste uitleg: het is voor mijn gehoorbescherming... Ondertussen werk ik met VW America aan dit probleem, volgens de dealer kan dit probleem NIET worden opgelost... in dit geval zal VW, denk ik, binnenkort met een groot juridisch probleem te maken krijgen, zo niet een collectieve actie. Ze geloven dat het kan worden opgelost in hun toekomstige softwareversie. Nou... Ik denk niet dat ik daarop wil wachten en het is ronduit onacceptabel dat geen van de VW-ingenieurs ooit heeft gedacht om het volume van de radio hoger te zetten en het geluidssysteem te controleren... Ondertussen heb ik contact opgenomen met een advocatenkantoor dat zich bezighoudt met autofabrikanten - Hopelijk komt VW met een oplossing - Ik vind de auto erg leuk, maar ik kan geen defect audiosysteem accepteren in een voertuig uit 2021!

#13 ·
Ze moeten dit oplossen. Dingen als deze lijken zich op te stapelen. Ja, het is geen veiligheidskwestie, maar het is een basisfunctie die zonder problemen zou moeten werken. Het zou fijn zijn om een lijst te krijgen met bugs die worden verholpen met infotainment-updates. Ik sta op het punt mijn bestelling te plaatsen en dit maakt me er nerveus over. Ik wil de muziek in mijn auto de komende 8 jaar niet haten.

#16 ·
Ik ben nu mijn eerste week eigenaar van de ID4 Pro S en ik geniet er echt van, ik heb een aantal verschillende "bugs" ervaren waar anderen hier over hebben gepost, maar eentje is de laatste tijd een beetje vervelend geworden. Mijn vorige auto (Genesis G80) had een ongelooflijke stereo. Deze is niet de beste, maar dat is oké, mijn probleem is dat wanneer ik het volume boven de 60-70% zet, het volume op verschillende delen van het nummer lijkt te dalen, bijna alsof de bas te veel stroom trekt en de stereo compenseert door het volume te verlagen om de luidsprekers te laten draaien. Ik heb dit opgemerkt bij BT-audio, CarPlay en Sirius, dus ik denk niet dat het de bron is. Ik heb dit ook opgemerkt toen ik de demo FE een dag had. Dit lijkt wederom softwaregerelateerd te zijn en zal hopelijk in de komende updates worden verholpen. Ik vraag me gewoon af of iemand anders dit heeft opgemerkt

EDIT: Ik heb ook de snelheidsgevoelige volumeregeling uitgeschakeld, voor het geval dat, en dat had geen effect.

#30 ·
We hebben de 1e editie, hebben hem 3 maanden. Zelfde probleem met het geluid… ERG IRRITEREND. Ik luister ELKE DAG naar muziek en als het dit begint te doen, zet ik het gewoon uit. Het is irritant.
Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben. Ik heb de ID5 pro performance en net als anderen hier, valt het geluid weg bij meer dan 75% volume. Er is een verwachting van stille, efficiënte Duitse innovatie die ik had verwacht van elke nieuwe VW die ik in het verleden heb gehad. Ze hebben de bal laten vallen bij de ID-reeks, denk ik. Ik zal elders kijken zodra ik halverwege de lease zit, zo niet eerder.

#17 ·
Wat ik erg interessant vind, is dat VW-dealers allerlei domme excuses geven, van het feit dat "de audiobron defect is" tot "het is voor de bescherming van uw oren en luidsprekers". En in plaats van dit hier te schrijven, stel ik voor dat iedereen die dit probleem heeft: een zaak opent bij VW. Hoe meer mensen hierover klagen, hoe groter de kans dat VW er iets aan doet. Ze zijn hierin behoorlijk goed en we hopen gewoon dat ze deze problemen kunnen oplossen. Het is onacceptabel dat de radio problemen heeft. Het is niet iets dat nu is uitgevonden... maar het lijkt erop dat VW-ingenieurs ofwel doof zijn of de radio niet hebben aangezet.
VW Klantenservice nummer: 1-800-822-8987

#19 ·
Ik ga dit een beetje nieuw leven inblazen, want we hebben deze week onze ID4 ontvangen en hebben hetzelfde probleem. Het volume van het geluid uit de speakers is inconsistent boven de 60% en gaat in en uit alsof het iets probeert te compenseren. Ik merk vrijwel geen verandering in het daadwerkelijke volume van 100% tot 50%. Heeft iemand geleerd hoe dit op te lossen of wat de oorzaak van het probleem is?

#20 ·
Ik ga dit een beetje oprakelen, want we hebben deze week onze ID4 ontvangen en hebben hetzelfde probleem. Het volume van het geluid uit de luidsprekers is inconsistent boven de 60% en gaat in en uit alsof het iets probeert te compenseren. Ik merk in feite heel weinig verandering in het werkelijke volume van 100% tot 50%. Heeft iemand geleerd hoe dit op te lossen of wat is de oorzaak van het probleem?
Het is het ontwerp. Ik geloof dat in een recensie stond dat er niet genoeg stroom naar de luidsprekers ging, waardoor ze uitvielen.

#22 ·
Hallo mensen,

Heeft een van jullie het probleem met soft clipping al opgelost bij een volume van ongeveer 60%? Het lijkt een algemeen VW MIB3-probleem te zijn.

Ik heb een aftermarket geluidssysteem geĂŻnstalleerd (Audison-versterkers met Hertz-luidsprekers, bedraad via Quadlock-Highlevel). De twee versterkers Audison AP F8.9Bit en APF1D hebben voldoende vermogen. 2x85W naar de tweeters - 2x260W naar de woofers - en 2x120W naar de luidsprekers in de achterdeur. De subwoofer krijgt 1000 watt vermogen van de AP1FD.

Zodra je het volume iets meer dan de helft opdraait, clipt het infotainmentsysteem duidelijk en vanaf dat moment klinkt het ook verschrikkelijk.

Om vast te stellen dat het echt alleen het MIB3 infotainmentsysteem was, heb ik de Audison DSP-versterker rechtstreeks via een Bluetooth-ontvanger (Toslink) op de smartphone aangesloten en was het clipping verdwenen.

Is er een manier om clipping te voorkomen of moet je ermee leven?

#33 ·
hallo mensen,

Heeft een van jullie het probleem met soft clipping vanaf een volume van ongeveer 60% al opgelost? Het lijkt een algemeen VW MIB3-probleem te zijn.

Ik heb een aftermarket geluidssysteem geĂŻnstalleerd (Audison versterkers met Hertz speakers, bedraad via Quadlock-Highlevel) De twee versterkers Audison AP F8.9Bit en APF1D hebben genoeg vermogen. 2x85w naar de tweeters - 2x260w naar de woofers - en 2x120w naar de speakers in de achterdeuren. De subwoofer krijgt 1000 watt vermogen van de AP1FD.

Zodra je het volume iets meer dan de helft opendraait, clipt het infotainmentsysteem duidelijk en vanaf dat moment klinkt het ook verschrikkelijk.

Om te bepalen dat het echt alleen het MIB3 infotainmentsysteem was, heb ik de Audison DSP versterker direct op de smartphone aangesloten via Bluetooth ontvanger (Toslink) en het clippen was weg.

Is er een manier om clipping te voorkomen of moet je ermee leven?
Hoi, even een vraag tussendoor, hoe heb je je stroomkabel door je firewall geleid? Ik ben van plan een mono versterker te installeren om een sub aan te sturen, en ik weet dat er ruimte is achter het dashboardkastje. Maar ik heb meer vermogen nodig dan de standaard kabelboom geeft. En trouwens, ik ben ook overgestapt op Hertz speakers en dat was echt een verbetering :)

#23 ·
Ik heb hetzelfde probleem en merkte dat de clipping of vermindering van het geluid verdwijnt wanneer ik het geluid zo instel dat het alleen van de voorste luidsprekers komt, maar wanneer ik het geluid instel op 'midden' of zelfs alleen van de achterste luidsprekers, verschijnt het probleem.
Ik denk erover om een versterker en nieuwe luidsprekers te installeren, zodat het luid genoeg is als ik het volume op 40 of 50% zet.
De vraag is of dit invloed zou hebben op een van de systemen van de auto?
Heeft iemand dit al geprobeerd?
Opmerking: Ik heb op een van de formulieren gelezen dat een dergelijke procedure enkele waarschuwingen of foutmeldingen zou activeren, zoals uitval van het anti-botsingssysteem. De reden is dat u via de audio die uit de luidsprekers komt, op de hoogte wordt gebracht, en wanneer u de luidsprekers op een versterker aansluit, is er geen weerstand of stroomverbruik, daarom gaat de auto ervan uit dat er geen luidsprekers zijn en geeft enkele foutmeldingen. Maar ik weet niet zeker of dat correcte informatie is.

#24 ·
Ik ben mijn eerste week eigenaar van de ID4 Pro S en ik geniet er echt van, ik heb een aantal verschillende "bugs" ervaren waar anderen hier over hebben gepost, maar eentje begint me de laatste tijd een beetje te irriteren. Mijn vorige auto (Genesis G80) had een ongelooflijke stereo. Deze is niet de beste, maar dat is oké. Mijn probleem is dat wanneer ik het volume boven de 60-70% zet, het volume op verschillende delen van het nummer lijkt te zakken, bijna alsof de bas te veel stroom trekt en de stereo compenseert door het volume te verlagen om de luidsprekers te laten draaien. Ik heb dit opgemerkt bij BT-audio, CarPlay en Sirius, dus ik denk niet dat het de bron is. Ik merkte dit ook toen ik de demo FE een dag had. Dit lijkt wederom software gerelateerd te zijn en zal hopelijk in de komende updates worden verholpen. Ik vraag me gewoon af of iemand anders dit heeft opgemerkt

EDIT: Ik heb ook de snelheidsgevoelige volumeregeling uitgeschakeld voor het geval dat en dat had geen effect.
Ja, ik heb precies hetzelfde probleem

#26 · (Edited)
Oké jongens. Ik heb het gerepareerd, probeer wat ik heb gedaan
Ga naar het VW infotainment-scherm, geluidsinstellingen en ga naar Treble
Verlaag het onder het midden. Afhankelijk van hoe druk de track/muziek is die je luistert, moet deze onder de standaard middellijn liggen.
In mijn tests lijkt sommige soorten muziek geen last te hebben van dit probleem, ongeacht het Treble-niveau.
Ik luister naar Retrowave met veel elektronische muziek en bas en ik heb de beste instelling gevonden waarbij ik het volume 100% kan verhogen zonder dit probleem te hebben, zoals op mijn bijgevoegde foto.
Image

🇦🇪VW club

#27 ·
Aan iedereen die zegt dat het een te zwakke versterker is... Waarschijnlijk niet.

Te zwakke versterkers zijn veel gevaarlijker voor luidsprekers dan te krachtige, en te zwakke versterkers hebben 10x zoveel luidsprekers kapot gemaakt.

Als hij te krachtig is, hoor je de problemen meestal ruim voordat er daadwerkelijk schade ontstaat. Bij te zwakke versterkers is de tweeter weg voordat je het merkt, als je het volume opendraait.

Dat komt door de clipping vervorming van de versterker, wat resulteert in te veel energie aan de hoge kant, en de luidsprekers doorbranden.

#28 ·
Ik ben zo blij dat ik dit draadje heb gevonden. Werd er gek van om uit te zoeken waarom het clippen. Ik dacht dat ik slechte overdrachten naar FLAC-bestanden had, maar het is duidelijk een volume/luidspreker probleem. Ik gok dat niemand hier een fatsoenlijke oplossing voor heeft gevonden? Best irritant. Ik hou van hard, maar niet per se oorverdovend hard. Dit clipt naar mijn mening veel te gemakkelijk.

#29 ·
Ik ben nu mijn eerste week eigenaar van de ID4 Pro S en ik geniet er echt van, ik heb een aantal verschillende "bugs" ervaren waar anderen hier over hebben gepost, maar eentje begint een beetje irritant te worden. Mijn vorige auto (Genesis G80) had een ongelooflijke stereo. Deze is niet de beste, maar dat is oké, mijn probleem is dat wanneer ik het volume boven de 60-70% zet, het volume op verschillende delen van het nummer lijkt te dalen, bijna alsof de bas te veel stroom trekt en de stereo compenseert door het volume te verlagen om de luidsprekers te laten draaien. Ik heb dit opgemerkt bij BT-audio, CarPlay en Sirius, dus ik denk niet dat het de bron is. Ik heb dit ook opgemerkt toen ik de demo FE een dag had. Dit lijkt wederom software gerelateerd te zijn en zal hopelijk in de komende updates worden verholpen. Ik vraag me gewoon af of iemand anders dit heeft opgemerkt EDIT: Ik heb ook de snelheidsgevoelige volumeregeling uitgeschakeld voor het geval dat, en dat had geen effect.
Precies hetzelfde probleem met mijn ID4. Ik heb ook alles geprobeerd aan te passen en niets heeft het probleem opgelost. Zo frustrerend

#34 ·
Ik ga mijn eerste week in met de ID4 Pro S en ik geniet er echt van, ik heb een aantal verschillende "bugs" ervaren waar anderen hier over hebben gepost, maar eentje begint de laatste tijd een beetje irritant te worden. Mijn vorige auto (Genesis G80) had een ongelooflijke stereo. Deze is niet de beste, maar dat is oké, mijn probleem is dat wanneer ik het volume boven de 60-70% zet, het volume op verschillende delen van het nummer lijkt te dalen, bijna alsof de bas te veel stroom trekt en de stereo compenseert door het volume te verlagen om de luidsprekers te laten draaien. Ik heb dit opgemerkt bij BT-audio, CarPlay en Sirius, dus ik denk niet dat het de bron is. Ik merkte dit ook toen ik de demo FE een dag had. Dit lijkt wederom software gerelateerd te zijn en zal hopelijk in de komende updates worden verholpen. Ik vraag me gewoon af of iemand anders dit heeft opgemerkt

EDIT: Ik heb ook de snelheidsgevoelige volumeregeling uitgeschakeld voor het geval dat en dat had geen effect.
Ik heb dus precies hetzelfde met mijn ID5 pro.
Ik heb echt geen idee hoe ik het kan veranderen.

#35 ·
Ik ben mijn eerste week eigenaar van de ID4 Pro S en ik geniet er echt van. Ik heb een aantal verschillende "bugs" ervaren waar anderen hier over hebben gepost, maar eentje begint de laatste tijd een beetje irritant te worden. Mijn vorige auto (Genesis G80) had een ongelooflijke stereo. Deze is niet de beste, maar dat is oké. Mijn probleem is dat wanneer ik het volume boven de 60-70% zet, het volume op verschillende plaatsen in het nummer lijkt te dalen, bijna alsof de bas te veel stroom trekt en de stereo compenseert door het volume te verlagen om de luidsprekers te laten draaien. Ik heb dit opgemerkt bij BT-audio, CarPlay en Sirius, dus ik denk niet dat het de bron is. Ik heb dit ook opgemerkt toen ik de demo FE een dag had. Dit lijkt wederom software gerelateerd te zijn en zal hopelijk in de komende updates worden verholpen. Ik vraag me gewoon af of iemand anders dit heeft opgemerkt

EDIT: Ik heb ook de snelheidsgevoelige volumeregeling uitgeschakeld voor het geval dat, en dat had geen effect.
Image