Volkswagen ID Forum banner

Even opstijgen

935 views 19 replies 8 participants last post by  mackDBFL  
#1 ·
We moeten ons vertrek aankondigen, toch? 😉 Ik vind het meestal waardevol om te lezen waarom anderen besluiten verder te gaan met hun ritten, dus hier gaan we.

[TLDR: Over het algemeen was het bezitten van de id4 een ‘goede’ (maar niet geweldige) ervaring. Hij was prima in de stad met fatsoenlijke wegen, lokale service en meer oplaadmogelijkheden, maar het is hier in niemandsland niet het juiste voertuig voor mij.]

Ik vind het heerlijk om er op goede wegen mee te rijden, de ophanging is stevig en de besturing is direct. Ik hou van Travel Assist! De koplampen zijn A++, vooral na het activeren van de matrixfunctie. De airconditioning is ijskoud, ongeacht hoe heet het buiten is, zelfs tijdens L3-laden. Er zijn veel dingen om van te houden aan de id4, waaronder wat pure VW-eigenaardigheden (functies, geen bugs).

Op dit forum wordt uitgebreid gedocumenteerd over de klachten over de auto, waarvan sommige ik deel. Ik zal het gebrek aan fysieke schakelaars en het niet-intuïtieve capacitieve schakelaarontwerp niet missen. Ik vind het niet erg om nieuwe routines te leren en me aan te passen aan een nieuw voertuig, maar de bedieningselementen van de id4 laten me vaak denken: „Dit zou gemakkelijker moeten zijn.“ Een aantal dingen moest ik vastzetten, trimmen, opnieuw uitlijnen of op zijn plaats klikken toen ik het voertuig kreeg, de kwaliteitscontrole kan beter.

De belangrijkste reden om van de auto af te komen, is mijn locatie. Ik woon in het doodlopende centrum van de Oklahoma panhandle. Hoewel er L3-oplaadpunten in mijn woonplaats zijn, zijn deze in elke richting schaars, minimaal 120-160 mijl. Ik rijd meestal 70-75 mph op de snelweg, dus winterse roadtrips vereisen een 100% lading voordat ik van huis vertrek, de eerste (en enige) beschikbare lader bereik, en HOPEN dat deze functioneel is en meer dan 30 kW levert, omdat het nog 100+ mijl kan zijn naar de volgende. De geadverteerde 255 mijl bereik is mogelijk onder ideale omstandigheden, maar ik zie vaak de helft daarvan in reëel wintergebruik op de snelweg.

En die stevige ophanging was geweldig op goede wegen in Florida, waar ik de auto kocht, maar hij is hier bestraffend op de slechte oppervlakken waar ik op moet rijden.

Dan is er nog de VW dealer/service. De dichtstbijzijnde is 120 mijl verderop, de op één na dichtstbijzijnde is 240 mijl verderop, en geen van beide heeft vertrouwen gewekt. Er is geen sprake van de auto afzetten en de volgende dag ophalen op die afstand. Nu buiten garantie is het minimaal 1 week huurauto uit eigen zak (+ Uber heen en terug) telkens als ik service laat uitvoeren.

De id4 heeft me nooit in de steek gelaten (een pluspunt!), maar hij is vaker in de werkplaats geweest dan welk voertuig ik ook heb gehad. Wanneer het huidige ‘bonk in de kofferbak’-probleem is opgelost, verkoop ik hem direct. Ik had gehoopt hem zo lang mogelijk te houden, zoals mijn ’98 Jetta TDI. Voor wat het waard is, die Jetta had veel minder ongeplande onderhoud (en piepjes en rammeltjes) bij 160.000 mijl dan deze auto bij 60.000 mijl.

Dit weekend heb ik hem weer bij de dealer afgeleverd (vierde bezoek voor hetzelfde probleem) en een gebruikte Lincoln Corsair PHEV met lage kilometerstand gekocht. Is een PHEV met 28 mijl EV-bereik ideaal in het grote geheel van elektrificatie? Nee, maar voor mijn gebruik zal hij mijn dagelijkse woon-werkverkeer en boodschappen in EV-modus afhandelen. Ik heb hem helemaal door Kansas naar huis gereden op een van de vele EV-woestijnroutes die met de id4 onmogelijk zouden zijn geweest.

De auto van mijn wederhelft is een Mach E (die overigens tot nu toe vlekkeloos is geweest), en ik weet zeker dat ik ooit weer in een volledig elektrische auto zal rijden. Voorlopig zullen we genieten van een voertuig om te gebruiken voor ritten zonder de constante berekening van routes en bereiken.

#5 · (Edited)
De id4 heeft me nooit in de steek gelaten (een pluspunt!), maar hij is meer in de garage geweest dan enig ander voertuig dat ik heb gehad. Wanneer het huidige 'klunk in de kofferbak'-probleem is opgelost, verkoop ik hem meteen. Ik had gehoopt hem zo lang mogelijk te houden, zoals mijn '98 Jetta TDI. Voor wat het waard is, die Jetta had veel minder ongeplande onderhoudsbeurten (en piepjes en rammeltjes) bij 160.000 mijl dan deze auto bij 60.000 mijl.
Dat was voor mij de „breekpunt“. Ik doe auto's weg als ik er niet meer op kan vertrouwen dat ze me brengen waar ik heen moet, en toen de dealer me vertelde dat de laatste pech van mijn ID.4 betekende dat hij een maand onbruikbaar moest wachten op de dealer om eraan te beginnen te werken (omdat ik niet het gezonde verstand had om de pech een maand van tevoren bij hen in te plannen), heb ik de auto op hun parkeerplaats achtergelaten en ze gezegd dat ze hem moesten houden. Ze konden hem repareren en me er een cheque voor sturen.

(Zelfs als ik zo'n onbetrouwbare auto zou tolereren, mijn vrouw zeker niet; vanaf de dag dat we de auto thuiskregen en hij in onze oprit kapot ging met haar aan het stuur, weigerde ze de auto te rijden, behalve in noodgevallen.)

#7 ·
De ID.4 was, VERUIT, de minst betrouwbare auto die ik ooit heb gehad en ik was (en ben nog steeds) erg blij dat hij weg was.
De ID.5 is, met een kleine marge (aangezien ik strikt genomen maar één auto eerder heb gehad), de meest betrouwbare auto die ik ooit heb gehad. Ik heb geen problemen gehad die het rijden verhinderden, en alle garantieproblemen waren eendaagse bezoeken, met uitzondering van de ene keer dat de monteur mijn spiegel brak en ik de auto een nacht moest achterlaten, met een leenauto tot mijn beschikking. En ik zal waarschijnlijk gemengde gevoelens hebben als hij over 18 maanden weg is, want enerzijds zou ik hem graag willen kopen na het einde van de lease, anderzijds brengt VW de nieuwe ID.4 eerder uit en ik sta te popelen om de Smart #5 van Mercedes/Geely uit te proberen.

#8 ·
Ik denk dat een deel van het probleem is dat bij een conventionele auto de meeste storingen geleidelijk optreden. De waterpomp begint te lekken, of de lichten worden zwakker, of er komt een vreemd geluid uit de motor, of de transmissie begint te slippen. Dat geeft je enige waarschuwing en de kans om hem naar de dealer te brengen voordat hij volledig uitvalt.

Misschien krijg je bij een EV, als je de juiste variabelen monitort met Car Scanner, vergelijkbare informatie over een geleidelijke storing. Of misschien is een fundamentele eigenschap van elektronische onderdelen dat ze extreem betrouwbaar zijn totdat ze plotseling zonder waarschuwing kapot gaan.

#10 ·
Of misschien is een fundamenteel kenmerk van elektronische onderdelen dat ze extreem betrouwbaar zijn totdat ze plotseling zonder waarschuwing kapot gaan.
Of ze falen intermitterend en willekeurig, waardoor het bijna onmogelijk is om ze te lokaliseren.

Om eerlijk te zijn, mijn huidige probleem is zeer veel een mechanisch probleem dat in de loop van de tijd erger is geworden. Ze lijken er gewoon niet erg in geïnteresseerd te zijn om het te repareren. Toen ik de vorige keer met het voertuig wegging, zei ik: "Ik denk dat ik ermee rijd totdat er iets catastrofaal misgaat?" Ik kreeg een schouderophalen.

#9 ·
Het hoofprobleem is dat er veel delen van dit land, en trouwens ook van de wereld in het algemeen, zijn waar een gebrek aan laadinfrastructuur het gebruik van BEV's tot hoge angst leidt, zo niet onmogelijk, vooral in koude klimaten. Dat probleem zal misschien beter worden, maar zal de komende tien jaar nog lang niet opgelost zijn.

#11 ·
Het hoofprobleem is dat er in veel delen van dit land, en trouwens ook van de wereld in het algemeen, gebieden zijn waar een gebrek aan laadinfrastructuur het gebruik van BEV's tot een hoge angst, zo niet onmogelijk maakt, vooral in koude klimaten. Dat probleem zal misschien beter worden, maar zal in het komende decennium nog lang niet opgelost zijn.
Colorado heeft het opgelost door middel van diverse subsidies en steun.
Image

• Like
Reactions: ID_Fan