Volkswagen ID Forum banner

B & D-modus

3.1K views 41 replies 11 participants last post by  Nai3t  
#1 ·
Kan constant en permanent gebruik van de B-modus tijdens het rijden meer slijtage aan verschillende onderdelen van de auto veroorzaken dan de D-modus?

#2 ·
Kan constant en permanent gebruik van de B-modus tijdens het rijden meer slijtage veroorzaken aan verschillende onderdelen van de auto dan de D-modus?
Als de B-modus wordt gebruikt om de auto te vertragen in plaats van de remmen, moet dit enige slijtage aan de motorlagers en transmissiecomponenten veroorzaken (en misschien zelfs de batterij?), maar ik neem aan dat de extra slijtage vrij klein is in vergelijking met wat er al gebeurt bij "normaal" rijden (bijv. D-modus). Het vereist ook meer aandacht met het gaspedaal om de auto in de B-modus te bedienen dan in de D-modus als soepelheid het doel is.

#3 ·
Als u de B-modus gebruikt om de auto te vertragen in plaats van de remmen, —
B en D gebruiken beide exact dezelfde hoeveelheid regeneratie. Er is geen verschil tussen de twee. Door de remmen in D in te trappen, wordt regeneratie geactiveerd (geen wrijvingsremmen). Door het gaspedaal los te laten, wordt regeneratie geactiveerd.

Pas nadat een drempelwaarde voor vertraging is overschreden, worden wrijvingsremmen (schijven en trommels) gebruikt.

Zoals al tot vervelens toe is besproken.

#11 ·
Hier is uitgebreid gemeld dat rijden in de D-modus efficiënter en over het algemeen beter is voor het bereik, "ad nauseam".
Wat absoluut niets met het onderwerp te maken heeft, maar ik denk dat je de lat moest verleggen.

Ook verandert de rijmodus alleen wat regeneratief remmen activeert. Niets meer, niets minder. De ene modus is niet efficiënter dan de andere. Of een zuinigere rijstijl in de ene gemakkelijker te bereiken is dan in de andere, is geen functie van de rijmodus. Je verbruik daalt niet magisch door D te selecteren. Het daalt, als het al daalt, omdat het je rijstijl verandert.

Ik ben er vrij zeker van dat het op de lange termijn ook beter is voor de slijtage
Je gevoelens over de kwestie die nergens op gebaseerd zijn, zijn nauwelijks een relevant argument.

#9 ·
Er zit zo weinig speling in onze aandrijflijnen dat ik vermoed dat elke wisselwerking tussen vermogen, uitrollen en vertragen niet leidt tot meetbare mechanische slijtage als we het hebben over constante snelheid, en bij de vermogensniveaus waar we het in deze toestand over hebben, lijken ze triviaal te zijn - hoewel ik benieuwd zou zijn naar het effect op de solid-state schakelapparatuur.

Maar hier is iets om over na te denken: in de B-modus is de regeneratie zonder pedaal een bepaald percentage van de maximale regeneratie. Het is heel goed mogelijk, misschien zelfs waarschijnlijk, dat een B-modus-bestuurder minder regeneratie gebruikt dan een D-modus-bestuurder die misschien een beetje te zwaar op het rempedaal is.

#18 ·
Er zit zo weinig speling in onze aandrijflijnen dat ik vermoed dat elke wisselwerking tussen vermogen, uitrollen en vertragen niet leidt tot meetbare mechanische slijtage als we het hebben over constante snelheid, en bij de vermogensniveaus waar we het in deze toestand over hebben, lijken ze triviaal te zijn - hoewel ik benieuwd zou zijn naar het effect op de solid state schakelapparatuur.

Maar hier is iets om over na te denken: in de B-modus is de regeneratie zonder pedaal een bepaald percentage van de maximale regeneratie. Het is heel goed mogelijk, misschien zelfs waarschijnlijk, dat een B-modus-bestuurder minder regeneratie gebruikt dan een D-modus-bestuurder die misschien een beetje te zwaar op het rempedaal is.
Een deel van de reden dat niet alle energie kan worden teruggewonnen tijdens regeneratie, is dat de momentum van de auto wordt overgedragen als verhoogde druk op de tandwielen en lagers, evenals andere lagers in de aandrijflijn. Dan zijn er natuurlijk de verliezen als gevolg van de efficiëntie van de motor/generator, evenals verliezen door het omzetten van de elektrische energie in de chemische reactie in de batterij.

Net als bij een ICE kan de maximale efficiëntie worden bereikt met meer uitrollen en minder remmen, ongeacht hoe u remt. Rijden zonder te remmen, hetzij met wrijvingsremmen of regeneratie, zou over het algemeen efficiënter moeten zijn.

#10 ·
Welnu, wat je ook doet, als je je voet volledig van het gaspedaal haalt, kom je in de regeneratie. Ik blijf in de B-modus omdat ik dat vanaf het begin heb gedaan en wanneer ik naar de D-modus schakel (per ongeluk vanuit de parkeerstand), «voelt het verkeerd aan».

Uit persoonlijke ervaring probeer ik meestal te accelereren (dwz: geen regeneratie) of met constante snelheid te rijden, dus er is geen verschil. Als ik de snelweg afga, zet ik de cruise control uit en vertraagt hij aanzienlijk. Als ik op D zou staan, zou ik dan op de rem moeten trappen. Het zou dus ongeveer gelijk moeten zijn.

Natuurlijk veroorzaak je meer «gebruik» als je hard optrekt en dan hard afremt, omdat je stop-and-go met hoge snelheid doet. Dan zou het het beste zijn voor slijtage en voor het bereik om langzaam te accelereren en langzaam af te remmen... wat hetzelfde is als bij een benzineauto!

jf

#12 ·
Als je op dezelfde manier rijdt (dezelfde wegen op hetzelfde moment, dezelfde snelheid, dezelfde mate van acceleratie en vertraging), maakt het niet uit of je in de B- of D-modus zit. Beide gebruiken de motoren zoveel mogelijk voor regeneratie. Het maakt voor de motoren niet uit of je de rem handmatig indrukt of dat de auto dit simuleert. Rijd gewoon in de modus die je voorkeur heeft en geniet ervan.

Als je slijtage wilt verminderen, doe dan dezelfde dingen die je zou doen om de efficiëntie te verbeteren... rijd zo soepel mogelijk met zo min mogelijk vertraging en versnelling, wat je doet door veel stopafstand voor je te laten en niet hard te accelereren. Rijd ook niet overdreven snel. Dezelfde dingen die je een betere mpg zouden opleveren in een benzineauto :)

#27 ·
Op dezelfde manier gereden (dezelfde wegen op hetzelfde tijdstip, dezelfde snelheid, dezelfde mate van acceleratie en vertraging) maakt het niet uit of je in de B- of D-modus zit. Beide gebruiken de motoren zoveel mogelijk voor regeneratie. Het maakt voor de motoren niet uit of je de rem handmatig indrukt of dat de auto het simuleert. Rijd gewoon in de modus die je voorkeur heeft en geniet ervan.

Als je slijtage wilt verminderen, doe dan dezelfde dingen die je zou doen om de efficiëntie te verbeteren… rijd zo soepel mogelijk met zo min mogelijk vertragen en versnellen, wat wordt gedaan door veel stopafstand voor je te laten en niet hard te accelereren. Rijd ook niet overdreven snel. Dezelfde dingen die je een betere mpg in een benzineauto zouden opleveren :)
Dit is de manier. En het is veel gemakkelijker in D dan in B.

#17 ·
Ik begrijp echt niet waarom er zoveel verwarring is rond de B-modus. Zoals anderen al hebben gezegd, het is gewoon een andere manier om de acceleratie en de rem te regelen. Biedt Tesla regeneratie alleen aan in de one-pedal-modus of zoiets? Ik heb er nog nooit een gereden. Het lijkt raar dat zoveel mensen denken dat regeneratie alleen in B gebeurt, ondanks de hoeveelheid regeneratie die op het dashboard wordt weergegeven.

#24 ·
Ik begrijp echt niet waarom er zoveel verwarring is rond de B-modus. Zoals anderen al hebben gezegd, het is gewoon een andere manier om de acceleratie en de rem te regelen. Biedt Tesla regeneratie alleen aan in de één-pedaal-modus of zoiets? Ik heb er nog nooit een gereden. Het lijkt vreemd dat zoveel mensen denken dat regeneratie alleen in B gebeurt, ondanks de hoeveelheid regeneratie die op het dashboard wordt weergegeven.
Tesla's hebben geen blended braking, dus je kunt regeneratie niet uitschakelen…

#34 · (Edited)
Je kunt rondrijden in een ICE met de motor die draait op 5-6K rpm en door voorzichtig het gaspedaal te moduleren, kun je misschien soepel rijden of de auto in een hogere versnelling met 2-3K rpm laten draaien en het zal veel gemakkelijker zijn om soepel te rijden zonder echt aandacht te besteden aan de pedaalbeweging. Oh, en het is ook efficiënter.
Bewerken: Ik vergat minder wrijving, minder motorslijtage, minder slijtage van de motorsteun, enz. te vermelden.

#38 ·
Ik rijd in B 100%, stad of snelweg en gebruik zelden cruise control.

Ik begrijp het punt van de OP over de uitdaging om een constante snelheid in B te houden, maar alleen als er geen verkeer is en de weg perfect vlak en recht is. In dat scenario zou ik me kunnen voorstellen dat er meer slijtage zou kunnen zijn.

In werkelijkheid is er meestal verkeer en zijn wegen niet perfect vlak en recht waar ik rijd in New England en het noordoosten van het land. Daardoor is het een tweede natuur geworden (zonder extra inspanning) om subtiele veranderingen in het verkeer en de wegomstandigheden te anticiperen en het gaspedaal te gebruiken om een redelijk constante snelheid te behouden of deze indien nodig te veranderen.

Voor mij zou dit moeilijker zijn om te doen in D, waar ik vaker van pedalen zou moeten wisselen dan bij gebruik van B. De vertraging bij het wisselen van pedalen kan resulteren in de noodzaak om iets agressiever te remmen (regen) of te accelereren, wat dus daadwerkelijk tot meer slijtage leidt?

#39 ·
Voor mij zou dit moeilijker zijn om te doen in D, waar ik vaker van pedalen zou moeten wisselen dan bij gebruik van B. De vertraging bij het wisselen van pedalen kan resulteren in de noodzaak om iets agressiever te remmen (regeneratief) of te accelereren, wat dus daadwerkelijk kan resulteren in meer slijtage?
Een ander verschil is dat als al uw routinematige vertraging (om rekening te houden met wisselende wegomstandigheden) in de B-modus wordt gedaan, u WEET dat dit allemaal door regeneratie is gedaan. Als u in de D-modus zit, moet u behoorlijk goed zijn in het lichtjes indrukken van het rempedaal om ervoor te zorgen dat u in regeneratief remmen blijft en niet in het gebied komt waar wrijvingsremmen de energie beginnen te verbruiken.

Met andere woorden, men moet leren om het gaspedaal OF de rem te doseren; TANSTAAFL.

#41 ·
Er is vandaag een artikel over dit onderwerp op insideevs.com, hoewel het niet duidelijk is - vooral bij het lezen van de commentaren - dat het experiment van de auteur bijzonder geldig was, maar hij gebruikte wel een VW Buzz voor de test, wat hier interessant kan zijn.

Het lijkt een behoorlijk complexe situatie om te analyseren, gezien de effecten van weerstand (wind, rollen, etc.) en verschillende efficiënties van energieomzetting in de auto, evenals het type rijden.

Persoonlijk ben ik dol op de B-modus, vooral in de stad. Dit is mijn eerste "automatische" transmissieauto ooit, maar het lijkt echt intuĂŻtief. In tegenstelling tot de mening van veel recensenten vind ik het niet erg om naar het rempedaal te moeten gaan om uiteindelijk te stoppen. Dat lijkt ook intuĂŻtief. Op de weg heb ik de dingen over het algemeen overgedragen aan een van de cruise control-modi, waar het lijkt alsof de auto zelf de afwegingen maakt.

#42 ·
Het lijkt inderdaad een behoorlijk complexe situatie om te analyseren
Mijn mening is dat het artikel het punt miste.

Er is een onmiskenbare regel dat energieconversie niet gratis is.

Dit betekent dat elke keer dat de auto regenereert, een deel van de energie die hij omzet van voorwaartse beweging verloren gaat.

Als de bestuurder absoluut foutloos is en alleen het gaspedaal loslaat om te regenereren wanneer hij moet vertragen met een gedefinieerde snelheid, dan is er geen straf.

Als de bestuurder echter een "normale" menselijke bestuurder is die wat sneller en langzamer drijft en af en toe regenereert om snelheid te verliezen wanneer uitrollen voldoende is, dan gaat er energie verloren, die niet kan worden teruggewonnen.

Dat wil niet zeggen dat regeneratie slecht is, alleen dat het efficiënter is om met een constante snelheid te rijden en, als er ruimte is om dit te doen, uit te rollen om te vertragen.

Dit is een "meest efficiënt" scenario: constante snelwegreis. Meng de inefficiënties van verkeer en stoplichten en stops en starts in de vergelijking, waar regeneratie onvermijdelijk is en uitrollen onpraktisch, en de hele discussie neemt een wending.