Volkswagen ID Forum banner
41 - 53 of 53 Posts
De achterdeur zou moeten ontgrendelen zodra u de centrale ontgrendelknop aanraakt, of de knop ernaast (ik verwar de twee altijd) of wanneer u in de parkeerstand gaat, de gordel afdoet en uit de auto stapt.
De enige reden waarom deze niet zou moeten ontgrendelen, is als de interne deurvergrendeling wordt opengetrokken op het moment dat deze wordt ontgrendeld, dan blijft die deur vergrendeld en kunt u deze niet van buitenaf openen.

Het lijkt erop dat u een ander probleem heeft.
Ontgrendelt de achterdeur als u de deuren ontgrendelt of opnieuw vergrendelt/ontgrendelt via de FOB?

de achterdeur zou moeten ontgrendelen zodra u de centrale ontgrendelknop aanraakt, of de knop ernaast (ik verwar de twee altijd), of wanneer u in de parkeerstand gaat, de gordel afdoet en uit de auto stapt.
de enige reden waarom deze niet zou moeten ontgrendelen, is als de interne deurvergrendeling wordt opengetrokken op het moment dat deze wordt ontgrendeld, dan blijft die deur vergrendeld en kunt u deze niet van buitenaf openen.

lijkt erop dat u een ander probleem heeft.
ontgrendelt de achterdeur als u de deuren ont- of opnieuw vergrendelt/ontgrendelt via de FOB?
Mijn probleem kwam rechtstreeks van de opmerking waarop ik reageerde (bewerking: Sorry, ik bedoel de opmerking waarop u reageerde). Het is iets anders dan het probleem dat de vergrendeling niet snel genoeg loslaat (waarvoor twee keer aan de hendel moet worden getrokken), maar het is de enige post die ik over dit specifieke probleem kon vinden.

Ik heb een video gemaakt met reproductiestappen. Ik kwam er ook achter dat het geen probleem met kindersloten is, het gebeurt ook als het kinderslot uit staat.

Mijn probleem kwam rechtstreeks voort uit de opmerking waarop ik reageerde. Het is iets anders dan het probleem van de OP, maar het is de enige post die ik over dit specifieke probleem kon vinden.

Ik heb een video gemaakt met reproductiestappen. Ik kwam er ook achter dat het geen probleem met de kinderbeveiliging is, maar dat het ook gebeurt als de kinderbeveiliging uit staat.
Dat is centrale vergrendeling en niet kinderbeveiliging (knop links van centrale vergrendeling).
en ik zie twee verschillende dingen gebeuren in de video.

1. centrale vergrendeling die niet ontgrendelt wanneer u het voertuig verlaat.
Mogelijk komt dat omdat u nog niet heeft gereden? Normaal gesproken ontgrendelt deze automatisch wanneer u parkeert (druk op de parkeerknop), de gordel afdoet en uitstapt.
Het is normaal dat de buitendeurhendels niet functioneren wanneer de centrale vergrendeling is ingeschakeld. Dat is een veiligheidsvoorziening om te voorkomen dat dieven spullen uit uw auto pakken wanneer u voor een stoplicht staat, etc.

2. de achterdeur ontgrendelt niet wanneer u de auto ontgrendelt via keyless entry.
Dit is een functie die u kunt instellen in het infotainmentsysteem. Standaard ontgrendelt deze alleen de bestuurdersdeur bij benadering, maar u kunt er ook voor kiezen om de linkerkant of de hele auto te ontgrendelen.

bewerken:
Trouwens: in geval van een ongeval worden de deuren automatisch ontgrendeld.

Volgens de handleiding (pagina 81: Volkswagen ID.4 Owner's Manual (Page 81 of 417) | ManualsLib):

Automatisch ontgrendelen (Auto Unlock)
Alle portieren en de achterklep worden automatisch ontgrendeld als aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:
— De elektronische parkeerrem is ingeschakeld en het contact is uitgeschakeld.
— OF: de deurontgrendelingshendel is bediend. Dit geldt bij snelheden tot 15 km/h (9 mph).
— OF: bij een ongeval waarbij de airbags zijn geactiveerd → pagina 82.

*Automatisch ontgrendelen geeft hulpverleners toegang tot het voertuig

en:
Let op het volgende als het voertuig van binnenuit is vergrendeld met behulp van de aanraakbediening van de centrale vergrendeling:
— De indicatorlamp
brandt geel wanneer alle deuren gesloten en vergrendeld zijn →
— Het antidiefstalsysteem wordt niet geactiveerd
→ pagina 83.
De deuren kunnen van binnenuit worden geopend door aan de deurontgrendelingshendel te trekken. De indicator
niet-geopende deuren en achterklep blijven vergrendeld en kunnen niet van buitenaf worden geopend.

1. centrale vergrendeling ontgrendelt niet wanneer u het voertuig verlaat.
Mogelijk komt dit omdat u nog niet gereden heeft? Normaal gesproken ontgrendelt het automatisch wanneer u parkeert (druk op de parkeerknop), de gordel afdoet en uitstapt.
Het ontgrendelt half - de deuren vooraan zijn ontgrendeld, de deuren achteraan zijn vergrendeld. De deuren achteraan kunnen pas worden geopend nadat de auto is vergrendeld en ontgrendeld (via de afstandsbediening of de buitenste vergrendelingsknop), OF door handmatig op de ontgrendelingsknop aan de binnenkant te drukken nadat de bestuurdersdeur is geopend. De LED is al uit, maar als u er opnieuw op drukt, hoort u een klik, waarschijnlijk ontgrendelt de achterste solenoĂŻde. Dit gebeurde eerder bij het parkeren na het rijden. Ik wachtte ongeveer 30 minuten in de auto en stapte toen uit, de deuren achteraan gingen niet open.

2. de achterdeur ontgrendelt niet wanneer u de auto ontgrendelt via keyless entry.
dit is een functie die u kunt instellen in het infotainmentsysteem. Standaard ontgrendelt het alleen de bestuurdersdeur bij benadering, maar u kunt er ook voor kiezen om de linkerkant of de hele auto te ontgrendelen.
Ik heb de instelling zo ingesteld dat de hele auto ontgrendelt bij benadering, dat deel werkt prima. Wanneer ik de auto nader en deze automatisch ontgrendelt, kunnen alle vier de deuren van binnen en buiten worden geopend.

Let op het volgende als het voertuig
van binnenuit is vergrendeld met behulp van de centrale vergrendeling
aanraakbediening:
Dit lijkt overeen te komen met wat ik zag, maar impliceert dat dit niet waar is wanneer de auto automatisch vergrendelt vanwege de snelheid? Het lijkt niet juist dat de centrale vergrendelingsknop alle 4 de deuren vergrendelt, maar slechts twee deuren ontgrendelt? En alleen in bepaalde scenario's?

edit:
Trouwens: in geval van een ongeval worden de deuren automatisch ontgrendeld.
Dat dacht ik al, het voelt moeilijk om die mogelijkheid op dit moment te vertrouwen, niet bereid om mijn auto te crashen om het uit te proberen ;)

Wanneer ik later de kans krijg, zal ik proberen dit te reproduceren na het rijden en het parkeren van de auto. Ik vermoed dat u gelijk heeft over automatisch ontgrendelen, maar ik durf te wedden dat de deuren achteraan pas na een timer ontgrendeld kunnen worden nadat de auto is geparkeerd.

Ik test dit graag op mijn auto.
Wat is de exacte procedure wanneer u de centrale vergrendelingsknop indrukt?
U zit in de stoel, sluit de deur, drukt op de rem en drukt vervolgens op de centrale vergrendelingsknop?
Of hoeft u helemaal niet op de rem te drukken?

ik ben blij dit op mijn auto te testen.
Wat is de exacte procedure wanneer u de centrale vergrendelingsknop indrukt?
zit u in de stoel, sluit u de deur, drukt u op de rem en drukt u dan op de centrale vergrendelingsknop?
of hoeft u helemaal niet op de rem te drukken?
Voorwaarden: auto vergrendeld, automatisch ontgrendelen van alle deuren bij benadering is ingeschakeld, kinderslot uitgeschakeld.
1. Nader de auto met de sleutelhanger. Controleer: auto ontgrendelt. Controleer: voor- en achterdeuren kunnen worden geopend.
2. Stap in de auto, voet op de rem. Controleer: auto start
3. Druk op de centrale vergrendelingsknop. Controleer: auto vergrendelt. Aangenomen dat alle deuren niet van buitenaf geopend kunnen worden.
4. Open de bestuurdersdeur. Controleer: controlelampje centrale vergrendeling gaat uit. Voordeuren ontgrendeld en van binnen en buiten te openen.
Verwacht: Achterdeuren ontgrendeld en van buitenaf te openen.
Werkelijk: Achterdeuren vergrendeld en niet van buitenaf te openen.

5. Druk een tweede keer op de centrale vergrendelingsknop wanneer deze niet brandt. Controleer: Auto maakt één keer een mechanisch klikgeluid.
Achterdeuren kunnen nu van buitenaf worden geopend.

Voorwaarden: auto vergrendeld, automatisch ontgrendelen van alle deuren bij benadering is ingeschakeld, kinderslot uitgeschakeld.
1. Nader de auto met de fob. Controleer: auto ontgrendelt. Controleer: voor- en achterdeuren kunnen worden geopend.
3. Druk op de centrale vergrendelingsknop. Controleer: auto vergrendelt. Aangenomen dat alle deuren niet van buitenaf kunnen worden geopend.
4. Open de bestuurdersdeur. Controleer: lampje centrale vergrendelingsknop gaat uit. Voordeuren ontgrendeld en van binnen en buiten te openen.
Actueel: Achterdeuren vergrendeld en niet van buitenaf te openen.

5. Druk een tweede keer op de centrale vergrendelingsknop als deze niet brandt. Controleer: Auto maakt een mechanisch klikgeluid één keer.
Achterdeuren kunnen nu van buitenaf worden geopend.
De mijne heeft hetzelfde gedrag. Als je niet rijdt, de centrale vergrendeling handmatig inschakelt en dan weer uitstapt, blijven de achterdeuren en de kofferbak vergrendeld. Als je de knop opnieuw indrukt, wordt alles ontgrendeld.
Mijn gok is dat dit eigenlijk een ontworpen veiligheidsfunctie is.

Maar als je een blokje om rijdt, vergrendelen de deuren zoals normaal boven de 10 MPH. Als je dan parkeert en uitstapt, ontgrendelen alle deuren zoals normaal.

Die van mij heeft hetzelfde gedrag. Als je niet rijdt, de centrale vergrendeling handmatig inschakelt en dan weer uitstapt, blijven de achterdeuren en de kofferbak vergrendeld. Als je de knop opnieuw indrukt, wordt alles ontgrendeld.
Mijn gok is dat dit eigenlijk een ontworpen veiligheidsvoorziening is.

Maar als je een blokje om rijdt, vergrendelen de deuren zoals normaal boven de 10 MPH. Als je dan parkeert en uitstapt, ontgrendelen alle deuren zoals normaal.
Geweldig, bedankt voor het controleren. Ik heb het ook opnieuw geprobeerd.

Als je stilstaat, gaat bij het openen van de bestuurdersdeur het knopje van de centrale vergrendeling uit, maar het schakelt de centrale vergrendeling niet uit (dwz: ontgrendelt de auto). Achterdeuren en achterklep blijven vergrendeld totdat je op de centrale vergrendelingsknop drukt, de bestuurdersdeur sluit of de sleutel gebruikt om te vergrendelen en ontgrendelen.

Bij het parkeren na een rit gaat bij het openen van de bestuurdersdeur nog steeds het knopje van de centrale vergrendeling uit, maar dit keer ontgrendelt het ook alle deuren. Tenzij je na het parkeren bijvoorbeeld 30 minuten in de auto blijft zitten, dan ga je terug naar het "stationaire" gedrag.

Ik begrijp het nu, het lijkt te werken zoals VW het bedoeld heeft. Ik vind het echter nog steeds een slecht ontwerp en potentieel gevaarlijk omdat het gedrag verandert afhankelijk van of je net met de auto hebt gereden. Dat is slechts mijn mening. Misschien kan dit worden opgelost door het knopje van de centrale vergrendeling pas uit te schakelen als alle deuren daadwerkelijk zijn ontgrendeld. Dit is mijn eerste auto met centrale vergrendeling, dus het is mogelijk dat dit gebruikelijk en bekend gedrag is. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Misschien kan dit worden opgelost door de centrale vergrendelingsknop niet uit te schakelen, tenzij alle deuren daadwerkelijk ontgrendeld zijn.
Kan het daar mee eens zijn, maar ik denk dat het licht uitgaat omdat ze zo ongeveer alles uitschakelen zodra je uit de auto stapt. Dat is een beetje vreemd.

Trouwens: je hebt de centrale vergrendelingsknop niet nodig om de honden binnen te houden. Daarvoor heb je de andere knop nodig, want het oorspronkelijke plan was om te voorkomen dat de achterruiten door de honden geopend konden worden. Dus in wezen hoef je de centrale vergrendelingsknop nooit handmatig te gebruiken (ik doe het zelf eerlijk gezegd nooit).

1. Nader de auto met de sleutelhanger. Controleer: auto ontgrendelt. Controleer: voor- en achterdeuren kunnen worden geopend.
3. Druk op de centrale vergrendelingsknop. Controleer: auto vergrendelt. Aangenomen dat alle deuren niet van buitenaf geopend kunnen worden.
4. Open de bestuurdersdeur. Controleer: het lampje van de centrale vergrendelingsknop gaat uit. Voordeuren ontgrendeld en van binnen en buiten te openen.
Actueel: Achterdeuren vergrendeld en niet van buitenaf te openen..
Ik denk dat het zo hoort te werken. Je hebt de auto eigenlijk niet ontgrendeld, je hebt alleen de bestuurdersdeur geopend, toch?

Stel bijvoorbeeld dat jij of de passagier voorin uitstapt om de winkel in te rennen. Je wilt niet dat de achterdeuren automatisch ontgrendelen en van buitenaf geopend kunnen worden. Kortom, het lampje brandt alleen als ALLE deuren vergrendeld zijn?

Nee. Ik heb meerdere keren half getrokken en vastgehouden. Zat nog steeds vast. Het gebeurt maar af en toe.
Even een update over mijn ervaring hiermee. Ik heb dit probleem de laatste tijd niet echt meer gehad. Ik denk dat ik er gewoon aan moest wennen om half te trekken, of misschien was de vergrendeling "te nieuw" en moest hij gewoon vaak genoeg geactiveerd worden om los te komen. Ik weet het niet zeker, maar het werkt nu redelijk goed met het half trekken.

41 - 53 of 53 Posts