Volkswagen ID Forum banner
21 - 35 of 35 Posts
Had een nieuwe ID.4 uit 2021 op 30-4-21. Verruild bij 30.000 mijl op 12-5-23 voor een 2023 EV 6 GT-Line RWD. IMHO is de EV 6 in bijna elk opzicht superieur. Alles in de EV 6 werkte vanaf dag 1 zoals geadverteerd. Er is één keer een terugroepactie geweest en een “aanbevolen” vrijwillige servicecampagne ongeveer een maand na de terugroepactie. Mijn ID is in twee jaar tijd vijf keer teruggeroepen. Ik wachtte nog steeds op de terugroepactie om OTA-updates toe te staan. De EV 6 heeft OTA, maar alleen voor infotainment/GPS-updates.
De schermen zijn veel beter dan die van de ID. De 800 volt architectuur in de EV 6 maakt 250 watt opladen mogelijk. Ik ga niet in op “de mijne is groter” argumenten. Schoonheid zit in het oog van de toeschouwer.
Ik heb erg genoten van het “kont in de stoel” starten en de fantastische draaicirkel van de ID.
Zou ik weer een ID.4 kopen als het tijd is om onze EV 6 te vervangen? Misschien wel, aangezien de meeste problemen zijn opgelost. Ik ben op dit moment meer geïnteresseerd in de Equinox EV. De keuze komt op 26 mei.

Ik ging vorige week op reis en huurde een EV op mijn bestemming. De EV-reservering was voor een "Mustang Mach-E of vergelijkbaar", wat uiteindelijk een Kia EV6 bleek te zijn. Hieronder staan mijn aantekeningen en observaties over de verschillen tussen die Kia EV6-huurauto en mijn VW ID.4.
Een ander vreemd ding aan de EV6 is dat hij weinig ruimte heeft rechts van het "gas"-pedaal. Mijn vrouw heeft een kunstbeen rechts en rijdt dus met haar linkerbeen en heeft ruimte rechts nodig om haar valse voet te laten rusten. In de meeste auto's is dit geen probleem. Bepaalde ICE-auto's zoals Subaru's hebben een dikke "bult" in het midden van de auto voor de aandrijfas, maar verder kan ze in elke auto met automatische transmissie rijden. Maar de EV6 is echt krap in die ruimte, en dus was dat model geen optie voor ons. Bovendien vond ze hem afschuwelijk :)

Discussion starter · #23 ·
Met alle krakende geluiden, rammels en andere afleidingen waarvan u zegt dat het 'kenmerken' zijn van uw ID4-ervaring, kan ik met een stalen gezicht en zonder aarzeling zeggen dat ik niet dezelfde ervaring heb gehad met mijn 3 jaar oude 1st Ed. Hij maakt GEEN van de geluiden die u ervaart (tenzij ik iets los heb zitten achterin dat geluid maakt). Ik geloof ook dat mijn auto 'kruipt' zoals een ICE, zonder vertraging of zachte oploop. Misschien heeft het te maken met de plaats van fabricage. De mijne is een 2021 1st Ed, dus standaard gebouwd in Zwickau, Duitsland.
De grootste boosdoener wat betreft rammels in mijn ID.4 komt van de middenconsole, de bekerhouders zijn vooral erg slecht. Ik begrijp dat de ID.4's uit 2021/2022 een andere middenconsole hebben, blij te horen dat het oude ontwerp beter was. Ik krijg ook af en toe vibratie/rammelgeluiden van ergens achter het stuur (ik heb er een tijdje geleden een video van gepost). De deurgrepen rammelen ook af en toe, en er komt vaak een geluid van net achter de bestuurdersstoel aan de linkerkant, ik denk dat het van de hoogteverstelling van de veiligheidsgordel komt.

Interessant over het kruipen van uw ID.4. De mijne heeft 100% een oploop, en degene die ik destijds heb getest, ook, dus ik ging er gewoon van uit dat dat normaal was. Het is het meest merkbaar bij het loslaten van de rem op een helling. Hoe dan ook, ik geef de voorkeur aan het oploopgedrag bij gebruik van auto-hold, wat ik altijd gebruik, dus het is een pluspunt voor mij. Ik ben nu benieuwd hoe het werkt op andere ID.4's.

Bedankt voor het delen van uw gedachten!

Discussion starter · #24 ·
Een ander vreemd ding aan de EV6 is dat er weinig ruimte is rechts van het "gas" pedaal. Mijn vrouw heeft een kunstbeen rechts en rijdt dus met haar linkerbeen en heeft ruimte rechts nodig om haar valse voet te laten rusten. In de meeste auto's is dit geen probleem. Bepaalde ICE-auto's zoals Subaru's hebben een dikke "bult" in het midden van de auto voor de aandrijfas, maar verder kan ze in elke auto met automatische versnellingsbak rijden. Maar de EV6 is erg krap in die ruimte, en dus was dat model voor ons geen optie. Bovendien vond ze hem lelijk :)
Erg interessant!

Het is grappig wat er allemaal aan het licht komt als je iets in het echt probeert.

[QUOTE="DogDadDriver, post: 290024, member: 1737]
Een ander vreemd ding over de EV6 is dat er weinig ruimte is rechts van het "gas"-pedaal. Mijn vrouw heeft een kunstbeen rechts en rijdt dus met haar linkerbeen en heeft ruimte rechts nodig om haar valse voet te laten rusten. In de meeste auto's is dit geen probleem. Bepaalde ICE-auto's zoals Subaru's hebben een dikke "bult" in het midden van de auto voor de aandrijfas, maar verder kan ze in elke auto met automatische transmissie rijden. Maar de EV6 is echt krap in die ruimte, en dus was het overwegen van dat model voor ons geen optie. Bovendien vond ze het lelijk :)
[/QUOTE]

• Like
Reactions: Moe
Ik kan ook niet zeggen dat ik rammels etc. heb gehad, maar onze auto is ook een in Duitsland gebouwde FY'21 (met de Europese middenconsole).

Ik ben het er wel mee eens dat het rempedaal zeker niet zo goed is als bij andere EV's die ik heb gereden (of ICE-auto's).

• Like
Reactions: antonioM and Moe
Mijn 2022 heeft ergens achterin een rammel. Het klinkt misschien als een draad in de achterklep.

• Like
Reactions: antonioM
Ik heb net een defecte kofferdekselvergrendeling laten vervangen die een vervelend geluid veroorzaakte bij het overschrijden van verkeersdrempels. De serviceadviseur omschreef het als gekletter. Er waren een paar technici (chauffeur plus een luisteraar) nodig om het op te sporen. Het duurde ook een paar bezoeken om het te repareren, omdat het eerste vervangende onderdeel dat ze ontvingen defect was. Veel stiller nu 😀

Had ik dat gezien, dan had ik de auto losgekoppeld. Wie denkt dat hun lading belangrijker is dan dat iemand struikelt en gewond raakt?
Het is niet altijd mogelijk om een auto los te koppelen tijdens het opladen. In mijn ID3 kan ik de kabel zo instellen dat deze alleen wordt losgekoppeld als ik op de knop van mijn sleutelhanger druk.

Elke mobiele EVSE die ik heb bekeken, heeft een waarschuwing om deze niet met een verlengsnoer te gebruiken.

Niet dat iemand die leest.
eigenlijk heeft elke stopcontact in huis, aan elke muur, een verlengsnoer in de muur. Ik gebruik de hele tijd een verlengsnoer (2,5 mm diameter). Helemaal geen problemen.

Met alle krakende geluiden, rammels en andere afleidingen waarvan u zegt dat het 'kenmerken' zijn van uw ID4-ervaring, kan ik met een strak gezicht en zonder aarzeling zeggen dat ik niet dezelfde ervaring heb gehad met mijn 3 jaar oude 1st Ed. Het maakt GEEN van de geluiden die u ervaart (tenzij ik iets los heb zitten achterin dat geluid maakt). Ik geloof ook dat mijn auto 'kruipt' als een ICE, zonder vertraging of zachte acceleratie. Misschien heeft het te maken met de plaats van fabricage. De mijne is een 2021 1st Ed, dus standaard gebouwd in Zwickau, Duitsland.
of misschien heeft het te maken met de DAG van de week waarop uw auto is gemaakt. ;-) Het zou een auto van woensdag kunnen zijn, die geruisloos bleek te zijn. Niet hetzelfde verhaal met auto's van maandag of vrijdag. Mijn ID3 is zeker op vrijdag begonnen te worden gebouwd en is op maandag afgemaakt. Vol rammels. Zelfs schroeven onder het dashboard ontbraken.

Het is niet altijd mogelijk om een auto los te koppelen tijdens het opladen. In mijn ID3 kan ik de kabel zo instellen dat deze alleen wordt losgekoppeld als ik op de knop van mijn sleutelhanger druk.
Het was mogelijk om die auto van de muur los te koppelen!

In ieder geval in Amerikaanse auto's is die instelling de standaard. Zelfs op L1 als de auto actief aan het opladen is, kan ik de stekker pas verwijderen nadat ik de sleutelhanger heb gebruikt of de bestuurders- of voorportier heb geopend en de auto heb ontgrendeld. Als het opladen klaar is (geen lampje bij de laadstekker), kan hij zonder problemen worden verwijderd.

Ik heb die instelling zelf nog nooit veranderd, voor zover ik me kan herinneren.

Of misschien heeft het te maken met de DAG van de week dat uw auto is gemaakt. ;-) Het zou een auto van woensdag kunnen zijn, die geruisloos bleek te zijn. Niet hetzelfde verhaal met auto's van maandag of vrijdag. Mijn ID3 is absoluut op vrijdag begonnen te worden gebouwd en op maandag afgemaakt. Vol met gerammel. Zelfs schroeven onder het dashboard ontbraken.
Dat is een overblijfsel van vroeger. De meeste voertuigen tegenwoordig worden voornamelijk door robots gestempeld/gelast/geassembleerd/geschilderd en ook grotendeels door leveranciers geleverde subassemblies. De fabriek/leverancier robots maakt het niet uit welke dag het is. Totdat ze zelfbewust worden. 🤖

Merk echter op dat @Plant Peon ons heeft verteld dat het meer een pyjamafeestje is in de Amerikaanse fabriek op maandagochtend. :ROFLMAO:

====

Vermoedelijk gebruikt u een hoogwaardige verlengkabel die goed geschikt is voor de taak. De EVSE-fabrikanten zijn natuurlijk proces-afkerig, aangezien sommige mensen een ondergewaardeerde kabel zullen gebruiken en/of deze te ver zullen verlengen. Er is ook de warmteafvoer, of liever het gebrek daaraan, van de meestal meer substantiële isolatie/mantel van de verlengkabel, wat overigens de reden is waarom typische Romex 10/12/14AWG bedrading volgens de Amerikaanse code niet in een conduit mag worden gelegd.

Maar dan hebben we allemaal wel eens de regels opgerekt, hopelijk met een goed technisch gevoel. Ik heb mijn schuur "tijdelijk" van stroom voorzien met een hoogwaardige "direct burial" verlengkabel voor de bouw, omdat ik dacht dat deze misschien snel verplaatst zou worden. Dat is nooit gebeurd en geen problemen. Maar korte afstand en zeer lage stroomafname van een paar LED-lampen en de occasionele gereedschap/tractorbatterijlader (GFCI in schuur geaard door zijn eigen koperen staaf). Het stond nog steeds op mijn to-do lijst, maar het is er nooit van gekomen.

21 - 35 of 35 Posts