Volkswagen ID Forum banner
1 - 20 of 73 Posts

SunWizard

· Registered User
2021 AWD Pro S on 3.5.11
6,935 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
Het is weer die tijd dat de vragen over winterbanden opduiken. Dit jaar heb ik een paar goede tests gevonden van de rolweerstand (RR) tussen veel winterbanden. Om het effect van de kg/t RR-nummers hieronder te vergelijken, zijn er meerdere tests die ik in andere threads heb gelinkt, waaruit blijkt dat de populaire Michelin cross climate 2s 10-13% minder bereik gaven dan de standaardbanden en 7,9 kg/t RR meten. Er zijn veel banden die nog slechter zijn, waarschijnlijk omdat de meeste mensen met ICE-auto's zich niet eens druk maken om RR of ernaar kijken. Ik heb na veel onderzoek Michelin X Ice Snow gekocht, omdat ze het beste beoordeeld worden voor ijsremmen en redelijk goed zijn voor losse sneeuw, en ze zijn de afgelopen winter geweldig geweest. Tests van www.tyrereviews.com en www.alltyretests.com, jammer dat ze in het VK gevestigd zijn en ik geen testers in de VS kan vinden die RR-nummers rapporteren:
Image

Image

Image

Edit: toevoeging van gegevens die nog beter en specifiek zijn voor onze bandenmaten uit de EU-bandendatabase die hieronder wordt besproken, vanaf bericht #24. Een band met een rolweerstandscoëfficiënt van <6,6 kg/t krijgt het Label-klasse A. Tot 7,7 kg/t - Klasse B, dan tot 9,1 klasse C. In tests van 235/55r19 rolweerstand op een Tesla model S, veranderde elke toename van 1 kg/t tussen 6-9 het bereik met 4%. Zo veranderde de overgang van een 9 (C) naar 6 (A) het bereik met 12% en 54 km (34 mijl).

Discussion starter · #3 · (Edited)
Het zou interessant zijn om het nummer te zien voor de Bridgestone Alenza all season banden.
Ik kon ze nergens vinden, maar Bridgestone zegt dat ze een lage RR hebben. Ik vond de Kumho Crugen HP71, het is ook een OE zomerband, met een goede RR van 6,59. Maar in de review stond ook:
  • Relatief lange droge remweg en lage handling snelheid.
  • Lange natte remweg en slechte handling.
  • Slechte aquaplaning weerstand.
  • Laag comfort.
  • Goede rolweerstand.
Lijkt op de Alenza: slechte prestaties op alles behalve goede RR en lage prijs.

Ik zag ook dat de beste Nokian, de Hakka R5, erg dicht bij de X-ice Snow lag qua RR en alle andere prestatie-indicatoren. En zag dat de Nokian modellen enorm variëren in RR, vergelijkbaar met Michelin. We kunnen dus niet generaliseren over merken en moeten exacte bandenmodellen vergelijken.

Edit: Ik zag ook dat de populaire Bridgestone Blizzak DM-V3 die we in de VS krijgen 7,5% slechtere RR hebben dan de X-ice Snow. Ik heb ze eerder gehad, met geweldige wintertractie, en vond het niet fijn dat ze, als ze eenmaal een beetje versleten zijn, het grootste deel van de grip op ijs/sneeuw verliezen, omdat de speciale rubbersamenstelling ondiep is. Ik verwacht dus dat de X-ice veel langer meegaat, omdat er meer van de gripvolle profieldiepte is.

Ik ben ook geĂŻnteresseerd in winterbanden met en zonder spikes. Ik neig er nu naar om de volgende keer spikes te nemen. Er zijn enorm veel video's over hoe spikes je slechtere prestaties geven op alles behalve ijs, maar ik zie niet echt in waarom ze zo'n groot verschil zouden maken met dezelfde band zonder spikes. Misschien zijn banden met spikes nu beter dan een paar jaar geleden?

Lastig te zeggen, want als ze naar banden met spikes kijken, wordt de rolweerstandsmetriek ineens veranderd in l/100 km!

Discussion starter · #6 ·
Ik neig er nu naar om de volgende keer voor spikes te kiezen.
Ik denk dat het komt doordat de nieuwe rubbersamenstellingen zoals X-ice ze beter maken dan oudere modellen met spikes. Ik zou me zorgen maken over het lawaai met spikes, aangezien mijn EV zo stil is met de X-ice.

Discussion starter · #8 · (Edited)
Hmm, dit gooit een kleine roet in mijn plan om met quadtrac pro te gaan... misschien brengen ze de EV-versie naar de VS tegen de tijd dat ik op de markt ben
Ze hebben het al vervangen door Vredestein Quatrac Pro+ dat veel beter is: 7.0 bij de laatste tests, wat goed is en dicht bij de X-ice. Het is geweldig om te zien dat meer merken nu aandacht besteden aan RR. Merk op dat het all-season banden zijn en geen winterbanden, op sneeuwprestaties scoorden ze 98,1 vergeleken met X-ice met 25% betere tijd van 74,01.

Discussion starter · #10 ·
Ouch, je hebt gelijk. Dat zijn vreselijke RR's van 17,35 kg/t in de 20" maat en 9,25 kg/t in de 17" maat - Pas op!
Haha, ik heb er een paar weken geleden een paar gescoord en ik laat het jullie allemaal weten als de sneeuwbuien beginnen te vliegen!

Niettegenstaande is het belangrijkste natuurlijk om onder alle omstandigheden als een tank te rijden!

Blijkbaar beĂŻnvloedt de maat- en snelheidsclassificatie van een bepaalde band ook de rolweerstand aanzienlijk. Ik was op zoek naar CrossClimate 2-classificaties en vond deze site.

De 235/60R18 107H-configuratie behaalde een A-classificatie voor rolweerstand, terwijl veel andere configuraties een B/C- of D-classificatie behaalden. Ik heb een vierkante opstelling van Enkei XM-6 18-inch wielen besteld met die configuratie van CC2-banden, zal over een paar weken zien hoe ze het doen als ze aankomen.

Ouch, je hebt gelijk. Dat zijn vreselijke RR's van 17,35 kg/t in de 20" maat en 9,25 kg/t in de 17" maat - Pas op!
Klopt....De EU heeft andere wetten over wielen, banden, geluidseisen, en de laatste tijd worden er nieuwe wetten doorgedrukt met betrekking tot milieuvriendelijke banden en materialen die worden gebruikt om remblokken te maken.
Lage rolweerstand was altijd een focus in de EU. Omdat we om efficiëntie geven en door dit te doen, zal het minder vervuiling aan het milieu opleveren.

Een andere complicerende factor is de daadwerkelijke levensduur van een winterband in de zomer. Iedereen zegt: "ze slijten erg snel in de hitte", maar dan kijk je en er is geen slijtagenummer. Misschien is het beter om gewoon het hele jaar door winterbanden te gebruiken.
  • Bespaart kosten van een tweede set wielen
  • Bespaart kosten van opslag
  • Bespaart kosten van het wisselen
  • Door de banden om de twee jaar te vervangen, heb je nieuwere winterbanden in plaats van ze zes jaar oud te hebben en nog steeds een goede profieldiepte te hebben
  • Door ze om de twee jaar te vervangen, heb je het nieuwste winterbandenontwerp
Nadeel is lawaai en slechtere prestaties in de zomer.

Discussion starter · #18 ·
Nadeel is lawaai en slechtere prestaties in de zomer.
Mijn X-ice banden zijn erg stil en stiller dan de Bridgestone Alenza standaard banden met slechts 6400 mijl die ze vervingen. En ze presteren geweldig, handelen beter dan de Alenza's en hebben slechts een kleine impact op het bereik. Ik ben door de jaren heen heen en weer gegaan en heb het hele jaar door winterbanden gereden zonder problemen, en het bespaart genoeg kosten en gedoe met wisselen dat ik nog steeds met mezelf debatteer over het hebben van een 2e set. Ik heb geen duidelijke winnaar in die debatten, omdat het vooral afhangt van hoe lang ik van plan ben de auto te houden, wat een grote onbekende is tijdens het vroege eigenaarschap.

Mijn X-ice banden zijn erg stil en stiller dan de standaard Bridgestone Alenza banden met slechts 6400 mijl die ze vervingen. En ze presteren geweldig, handelen beter dan de Alenza's en hebben slechts een kleine impact op het bereik. Ik ben door de jaren heen heen en weer gegaan en heb het hele jaar door winterbanden gebruikt zonder problemen, en het bespaart genoeg kosten en gedoe met wisselen, dus ik twijfel nog steeds over het hebben van een 2e set. Ik heb geen duidelijke winnaar in die debatten, omdat het vooral afhangt van hoe lang ik van plan ben de auto te houden, wat een grote onbekende is tijdens het vroege eigenaarschap.
Ook COVID heeft de gereden kilometers drastisch verminderd, althans in ons geval, dus in onze garage hebben we nu verschillende goede sets zomer- en winterbanden die allemaal aan het verouderen zijn.

Het is weer die tijd dat de vragen over winterbanden opduiken. Dit jaar heb ik een paar goede tests gevonden van de rolweerstand (RR) tussen veel winterbanden. Om het effect van de kg/t RR-nummers hieronder te vergelijken, zijn er meerdere tests die ik in andere threads heb gelinkt, waaruit blijkt dat de populaire Michelin cross climate 2s 10-13% minder bereik gaven dan de standaardbanden en 7,9 kg/t RR meten. Er zijn veel banden die nog slechter zijn, waarschijnlijk omdat de meeste mensen met ICE-auto's zich niet eens druk maken om of kijken naar RR. De Continental WinterContact TS870P is de beste die ik heb gevonden met 6,49, ik vraag me af of we ze in de VS kunnen krijgen? Ik heb Michelin X Ice Snow gekocht na veel onderzoek, omdat ze het best beoordeeld worden voor remmen op ijs en redelijk goed voor losse sneeuw, en ze zijn de hele winter geweldig geweest. Tests van www.tyrereviews.com en www.alltyretests.com, jammer dat ze in het VK gevestigd zijn en ik geen testers in de VS kan vinden die RR-nummers rapporteren:
Helaas (vreemd genoeg) heeft www.tyrereviews.com een Amerikaanse partnerwebsite Bandenrecensies, tests en beoordelingen - Bandenrecensies en -tests, maar deze vermeldt de rolweerstand niet in de Amerikaanse tests. Bijvoorbeeld: all season test. :-(

1 - 20 of 73 Posts