Het is weer die tijd dat de vragen over winterbanden opduiken. Dit jaar heb ik een paar goede tests gevonden van de rolweerstand (RR) tussen veel winterbanden. Om het effect van de kg/t RR-nummers hieronder te vergelijken, zijn er meerdere tests die ik in andere threads heb gelinkt, waaruit blijkt dat de populaire Michelin cross climate 2s 10-13% minder bereik gaven dan de standaardbanden en 7,9 kg/t RR meten. Er zijn veel banden die nog slechter zijn, waarschijnlijk omdat de meeste mensen met ICE-auto's zich niet eens druk maken om RR of ernaar kijken. Ik heb na veel onderzoek Michelin X Ice Snow gekocht, omdat ze het beste beoordeeld worden voor ijsremmen en redelijk goed zijn voor losse sneeuw, en ze zijn de afgelopen winter geweldig geweest. Tests van www.tyrereviews.com en www.alltyretests.com, jammer dat ze in het VK gevestigd zijn en ik geen testers in de VS kan vinden die RR-nummers rapporteren:
Edit: toevoeging van gegevens die nog beter en specifiek zijn voor onze bandenmaten uit de EU-bandendatabase die hieronder wordt besproken, vanaf bericht #24. Een band met een rolweerstandscoëfficiënt van <6,6 kg/t krijgt het Label-klasse A. Tot 7,7 kg/t - Klasse B, dan tot 9,1 klasse C. In tests van 235/55r19 rolweerstand op een Tesla model S, veranderde elke toename van 1 kg/t tussen 6-9 het bereik met 4%. Zo veranderde de overgang van een 9 (C) naar 6 (A) het bereik met 12% en 54 km (34 mijl).
Edit: toevoeging van gegevens die nog beter en specifiek zijn voor onze bandenmaten uit de EU-bandendatabase die hieronder wordt besproken, vanaf bericht #24. Een band met een rolweerstandscoëfficiënt van <6,6 kg/t krijgt het Label-klasse A. Tot 7,7 kg/t - Klasse B, dan tot 9,1 klasse C. In tests van 235/55r19 rolweerstand op een Tesla model S, veranderde elke toename van 1 kg/t tussen 6-9 het bereik met 4%. Zo veranderde de overgang van een 9 (C) naar 6 (A) het bereik met 12% en 54 km (34 mijl).