Volkswagen ID Forum banner
41 - 60 of 107 Posts
Het probleem is niet zozeer het vervangen van de batterij. Van wat ik van de servicemanager hoorde, heeft de computer een complete herstart nodig zodra de stroom uitvalt. Ik weet niet waarom dit meerdere uren duurt.

Ik weet niet of dit het geval is bij de ID.4, maar ik had een Audi waarvan ik de computer niet wilde resetten, dus ik sloot een acculader aan op de startpunten terwijl ik de batterij verwisselde, waardoor de computer de hele tijd aan bleef.

Er is een constante belasting van 12 volt batterijen in moderne auto's en motorfietsen. Ik laat mijn motorfiets aan een slimme acculader om te voorkomen dat de accu leeg raakt. Gebeurt ook bij auto's.
Er is geen reden waarom een auto met 77 kWh "reservebatterij" zijn 12 V-accu niet te allen tijde volledig opgeladen kan houden.

Slecht ontwerp van de software die de DC/DC-omvormer in- en uitschakelt, die de batterij opgeladen houdt.
Eens. Nog erger, naar mijn mening "kookt" de auto de 12v-droge batterij door de laadspanning altijd op 15,x volt te houden, zelfs als de SOC 100% is. Ik zie dit gedrag nog steeds, in eerste instantie met 2.3 en nu zelfs met 2.4 geĂŻnstalleerd. Ik hoop dat 3.x het zal verbeteren.

Eens. Nog erger, naar mijn mening "kookt" de auto de 12v droog door de laadspanning altijd op 15.x volt te houden, zelfs als de SOC 100% is. Ik zie dit gedrag nog steeds, in eerste instantie met 2.3 en nu zelfs met 2.4 geĂŻnstalleerd. Ik hoop dat 3.x het zal verbeteren.
Wat is de buitentemperatuur en hoe lang blijft hij 15.x V ... DC-DC converter is veel slimmer dan jullie denken. En welk instrument heb je gebruikt om te meten (vertrouw je je multimeter)?

Wat is de buitentemperatuur en hoe lang blijft deze 15.x V .... De DC-DC converter is veel slimmer dan jullie denken. En welk instrument hebben jullie gebruikt om te meten (vertrouw je je multimeter)?
Ik heb zojuist de 12v-spanningen en de SoC-status gelezen in Car Scanner en/of OBD11.
De laatste keer dat ik het controleerde, was de 12v-batterijtemperatuur ongeveer 32F.

eerste 50 minuten durende rit naar een enigszins verwarmde parkeergarage.
Image

rit terug naar huis.
Elke rit was 50 minuten, maar moest iets inzoomen omdat Car Scanner een bug heeft waarbij de tijdassen volledig uitgezoomd willekeurige waarden weergeven.
Image

Dus op basis van deze grafiek komt de spanning vrijwel overeen met de benodigde hoeveelheid gezien de batterijtemperatuur.
maar imho zou het rond de floatspanning moeten liggen gezien de hoge SoC van de 12v-batterij.

View attachment 18782
Dit is om sulfatering te voorkomen, een onderdeel van het onderhoud van de 12v-batterij dat afhankelijk is van SOC en temperatuur. En in dit stadium laadt de DC-DC-omvormer de batterij alleen druppelsgewijs op en alle andere benodigde energie wordt geleverd door de omvormer terwijl het voertuig rijdt.
U kunt de SOH handmatig onder belasting testen wanneer u met een scanner 100 SOC leest.
Kunt u mij vertellen wat uw rustspanning is, er is een pid voor dit heb ik verstrekt?

Dus gebaseerd op deze grafiek komt de spanning redelijk overeen met de benodigde hoeveelheid, gezien de batterijtemperatuur.
Maar imho zou het rond de druppellaadspanning moeten liggen gezien de hoge SoC van de 12v-batterij.
Het probleem met die grafiek is dat deze voor AGM is en we hebben geen AGM-batterij. Voor een goede deep cycle zoals AGM of heavy duty Trojans die ik vaak gebruikte, zeggen de experts dat bij 77F de dagelijkse lading 14,7v is, dan snel daalt naar druppellading 13,5v en eenmaal per maand 16,2v egaliseert voor slechts een korte periode. Wij arme 2021-bezitters hebben de zwakke SLI-batterij die dat deep cycle-spanningsprofiel niet aankan, maar onze BMS gaat zelfs hoger in spanning dan die heavy duty deep cycle aankan. Dit resulteert in schade door het desintegreren van de loodplaten. Ik had vroeger een batterijbank met doorzichtige behuizingen en ik kon ze zien desintegreren, zelfs op de grote heavy duty deep cycle zonnebatterijen (bewerking: tijdens elke egalisatiecyclus).

Het probleem met die grafiek is de AGM en we hebben geen AGM-batterij. Voor een goede deep cycle zoals AGM of heavy duty Trojans die ik vaak gebruikte, zeggen de experts bij 77F dagelijks opladen 14,7 V, dan snel zakken naar float 13,5 V en eenmaal per maand egaliseren 16,2 V slechts voor een korte periode. Wij arme 2021-eigenaren hebben de zwakke SLI-batterij die dat deep cycle-voltageprofiel niet aankan, maar onze BMS gaat zelfs hoger in volts dan die heavy duty deep cycle aankan. Dit resulteert in schade door het desintegreren van de loodplaten. Ik had vroeger een batterijbank met doorzichtige behuizingen en ik kon ze zien desintegreren, zelfs op de grote heavy duty deep cycle zonnebatterijen (bewerking: tijdens elke egalisatiecyclus)
Ik zou graag grafieken willen zien voor de on-board DC-DC converter
Met deze waarden
12V batterij SOC
12V batterijspanning terwijl de on-board DC-DC converter actief is
12V batterijtemperatuur
Hoeveel vermogen levert de on-board DC-DC converter?
En de werkelijke 12V gebruikersenergie die nodig is terwijl het voertuig rijdt of wordt bestuurd.
Op 3 mules die ik tot nu toe in de loop der jaren heb gehad, heb ik nog niet gezien dat de 12V-batterij wordt opgeladen tot 100% SOC (ik kan het missen omdat ik dit nog nooit zo intensief heb gelogd). Er is een algoritme om de 12V-batterij op te laden tot 100% SOC, maar dit gebeurt meestal met langdurige regeneratie actief of als de software besluit de 12V-batterij te gebruiken voor SOH-berekeningen. Ik mis iets van je bericht... waardevolle informatie. Ik zal wat logging doen aan mijn kant met 2023 als ik terug ben in de VS

Ik zou graag grafieken willen zien voor de ingebouwde DC-DC converter.
Met deze waarden:
12V batterij SOC
12V batterijspanning terwijl de ingebouwde DC-DC converter actief is
12V batterijtemperatuur
Hoeveel vermogen levert de ingebouwde DC-DC converter?
En het werkelijke energieverbruik van de 12V-gebruikers terwijl het voertuig rijdt of in gebruik is.
Op 3 testvoertuigen die ik in de loop der jaren heb gehad, heb ik nog nooit gezien dat de 12V-batterij werd opgeladen tot 100% SOC (ik heb het misschien gemist omdat ik dit nog nooit zo intensief heb gelogd). Er is een algoritme om de 12V-batterij op te laden tot 100% SOC, maar dit gebeurt meestal bij langdurige regeneratie of als de software besluit de 12V-batterij te gebruiken voor SOH-berekeningen. Ik mis iets in uw bericht... waardevolle informatie. Ik zal aan mijn kant wat logging doen met 2023 als ik terug ben in de VS
Hier is er nog een. Ik weet niet zeker waar ik de DC-DC-waarden vandaan kan halen, zal kijken of ik die kan vinden en ze de volgende keer aan het logboek kan toevoegen:
Image

Hier is er nog een. Ik weet niet zeker waar ik de DC-DC-waarden vandaan kan halen, zal kijken of ik die kan vinden en ze de volgende keer aan het logboek kan toevoegen:
View attachment 19380
Dit ziet er niet goed uit... je zult de 12V-batterijaanpassing zo snel mogelijk moeten wijzigen in EFB+.
Zijn deze grafieken stationair?
De stroomafgifte is vrij laag voor voertuigen in beweging?

Dit ziet er niet goed uit... u zult de 12V-batterijaanpassing zo snel mogelijk moeten wijzigen in EFB+.
Zijn deze grafieken stationair?
De stroomafgifte is vrij laag voor voertuigen in beweging?
Nee, rijden. Dit was een rit van +/- 100 mijl.

De enige keren dat ik een hoge stroom zie, is wanneer ik in de auto stap en hem "wakker maak".
De bovenstaande was de rit terug naar huis. De onderstaande is de rit naar mijn bestemming.
De 12v-pieken zijn wanneer ik uit de auto stapte en weer instapte om een snellader aan te sluiten en te verwijderen. Ik heb de dongle laten loggen tijdens die tijd.

Nee, rijden. Dit was een rit van +/- 100 mijl.
Laat me weten wanneer je de aanpassing aan de EFB+ chemie doet. Of laat ze dit wijzigen bij de VW service afdelingen.....Wat toont SOH voor uw 12V batterij?
Bewijs van obdeleven scherm aanpassingswaarden zou voldoende zijn (obdeleven is een gecertificeerde en goedgekeurde aftermarket oplossing scanner door VW bedrijf).

Een punt dat ik in mijn bovenstaande bericht heb gemist: gebruik voor AGM's nooit een vereffeningsspanning, omdat dit ze permanent kan beschadigen. Hier zijn enkele gegevens die ik heb gepost in mijn Experiment met het bekijken van mijn 12v-batterijspanning, en deze wordt elke nacht te laag Ik heb veel andere gegevens geregistreerd en kan later meer plaatsen. SOC staat altijd bijna op 100% en gaat daar snel naartoe, omdat het in slechts 9 maanden een zeer zwakke batterij is geworden. De mijne gaat vaak naar 15,5 V, zoals op deze grafiek, en blijft daar de hele dag, als het koud is en de batterij rond de 10 °F is, en dit is veel te hoog voor een druppellading. Mijn deskundige bronnen zeggen dat bij 10 °F de druppellading maximaal 14,6 V moet zijn, na het toepassen van temperatuurcompensatie op de druppellading van 13,5 V bij 77 °F.

Laat me weten wanneer je de aanpassing aan de EFB+ chemie doet. Of laat ze dit wijzigen bij de VW-serviceafdelingen.....Wat toont SOH voor uw 12V-batterij?.
Bewijs van obdeleven scherm aanpassingswaarden zou voldoende zijn (obdeleven is een gecertificeerde en goedgekeurde aftermarket oplossing scanner door VW company)
Even voor de duidelijkheid.

Ik open de motorkap, ga dan achter het stuur zitten, zodat de hoogspanningssystemen vergrendelen, dan trap ik op de rem om de auto volledig wakker te maken, en dan probeer ik de aanpassing te schrijven? Of is achter het stuur zitten voldoende?
Wil gewoon de juiste procedure drievoudig controleren.

View attachment 19381

Trouwens: SOC die daalt van 100% naar 90% in 5 uur parkeren is ook enorm imho.
Wat zie je als je in het voertuig woont en hoe lang duren ze?
. Ik weet dat je oude software hebt. Indien onmogelijk met dongle....kun je een stroomtangmeter gebruiken om dit in de gaten te houden.
Kun je de rustspanning van de 12V-accu plaatsen? Het is beschikbaar in de carscanner-app voor ID4....ik heb deze pid 50 dagen geleden naar de ontwikkelaar van de carscanner-app gestuurd.

41 - 60 of 107 Posts