Volkswagen ID Forum banner
21 - 40 of 285 Posts
Ik heb geen problemen gehad met het gebruik van mijn thuis-EVSE, maar ik heb het daarna zelden gebruikt omdat een EA-station op slechts zeven minuten afstand ligt. Ik heb echter wel gemerkt dat het inpluggen van de EA-oplaadstekker is als worstelen met een alligator! Ik heb echter wel geleerd waarom de snellaadkabels zo groot zijn - ze hebben koelmiddel, antivries, dat er doorheen circuleert.

Mijn ID4 doet hetzelfde. Hij laadt niet betrouwbaar op tot 80% op de geplande vertrektijd. De eerste keer dat ik hem aansloot met de vertrektijd ingesteld, deed hij wat hij moest doen en laadde de auto op. Gisteravond begon hij met opladen, maar stopte ergens in de nacht en ik kwam maar tot 53%. Ik had geen gereduceerd AC-laden geselecteerd, maar misschien deed de auto alsof ik dat wel had gedaan? Wie weet? 🤦‍♀️ Hebben jullie allemaal contact opgenomen met VW over deze problemen? Het lijkt erop dat een software-update nodig zal zijn als velen van ons dezelfde problemen hebben. Vanavond probeer ik hem gewoon handmatig aan te sluiten en het opladen te starten.

Wow - $0,09 / kWh?? Ik denk dat uw nutsbedrijf geen miljarden aan schadevergoedingen hoeft te betalen aan huiseigenaren wiens huizen zijn afgebrand door stroomkabels die naar beneden kwamen bij harde wind.

Ik denk dat mijn daltarief zo laag was als $0,06 / kWh toen ik me in 2013 voor het eerst aanmeldde voor een EV TOU-abonnement. Ongeveer 3x hoger nu.
Ik ben ook in Noord-Californië, met behoorlijk wat zonnepanelen op mijn dak, maar ik laad nog steeds tussen 12.00 en 07.00 uur. Ik gebruik een Chargepoint evse die ik in de app plan, dus ik heb nog geen planning in de auto geprobeerd om te weten of dat werkt of niet. Sorry dat je zoveel problemen hebt.

Discussion starter · #24 ·
Ik heb geen problemen gehad met het gebruik van mijn thuis-EVSE, maar ik heb het daarna zelden gebruikt omdat een EA-station slechts zeven minuten verderop is. Ik heb echter wel gemerkt dat het aansluiten van de EA-oplaadstekker is als worstelen met een alligator! Ik heb echter wel geleerd waarom de snellaadkabels zo groot zijn - ze hebben koelvloeistof, antivries, die erdoorheen circuleert.
Wacht - laad je al je auto's op met DCFC?
Ben je bezorgd over de degradatie van je batterijcapaciteit?

Discussion starter · #25 ·
Mijn ID4 doet hetzelfde. Hij laadt niet betrouwbaar op tot 80% tegen de geplande vertrektijd. De eerste keer dat ik hem aansloot met de vertrektijd ingesteld, deed hij wat hij moest doen en laadde de auto op. Afgelopen nacht begon hij met opladen, maar stopte ergens in de nacht en ik kwam maar tot 53%. Ik had geen verminderd AC-laden geselecteerd, maar misschien gedroeg de auto zich alsof ik dat wel had gedaan? Wie weet? 🤦‍♀️ Hebben jullie allemaal contact opgenomen met VW over deze problemen? Het lijkt erop dat een software-update nodig zal zijn als velen van ons dezelfde problemen hebben. Vanavond probeer ik gewoon handmatig de stekker in te steken en het opladen te starten.
Het selecteren van een verminderde laadstroom mag er niet voor zorgen dat uw auto voortijdig stopt met opladen. Ik heb VW per e-mail op de hoogte gebracht van mijn problemen via VWCustomerCARE@vw.com en ze hebben een zaak geopend voor mijn specifieke problemen. Ik stel voor dat u dat ook doet.

Ik heb geen slimme EVSE, maar ik kan mijn elektriciteitsverbruiksgegevens in stappen van 1 uur downloaden van mijn account bij mijn energiebedrijf. Daardoor kon ik zien dat de auto niet het volledige beschikbare vermogen van de EVSE gebruikte en kon ik min of meer zien wanneer het opladen voortijdig stopte. Ik heb dat ook aan VW doorgegeven.

Gelieve ons op de hoogte te houden van hoe het onmiddellijke opladen verloopt. Ik heb dat nog niet geprobeerd voor een volledige lading.

Discussion starter · #27 ·
Ik weet dat Tesla garantieclaims heeft geweigerd aan mensen die hun batterijen "excessief" snel hebben opgeladen. Ik weet niet of VW dat zal doen. Ik vraag me ook af of VW je zal beboeten voor verminderde accucapaciteit (als die als zodanig wordt gemeten) wanneer je hem inlevert als je hem leaset.

Ik weet dat Tesla garantieclaims heeft geweigerd aan mensen die hun batterijen "overmatig" snel hebben opgeladen. Ik weet niet of VW dat zal doen. Ik vraag me ook af of VW je zal beboeten voor verminderde accucapaciteit (als die als zodanig wordt gemeten) wanneer je hem inlevert als je hem leaset.
Ik denk dat zolang er geen taal in een leasecontract staat die expliciet batterijdegradatie vermeldt, ze je daar niet op zouden kunnen beboeten.

En ik denk dat VW in de problemen zou kunnen komen als ze zouden proberen garantieclaims te weigeren vanwege "overmatig" snelladen, terwijl zij degene zijn die 3 jaar onbeperkt snelladen aanbieden.

Bovendien denk ik dat de ID.4, zelfs met veel snelladen, relatief goed stand moet houden, gezien de buffer van 5 kWh in het accupakket en het schijnbaar geweldige batterijconditionerings-/koelsysteem. Maar de tijd zal het leren, natuurlijk!

Discussion starter · #29 ·
Ik zou denken dat zolang er geen taal in een leasecontact staat die expliciet batterijdegradatie vermeldt, ze je daar niet op zouden kunnen pakken.

En ik denk dat VW in de problemen zou kunnen komen als ze zouden proberen garantieclaims te weigeren vanwege "overmatig" snelladen, terwijl zij degene zijn die 3 jaar onbeperkt snelladen aanbieden.

Bovendien denk ik dat de ID.4 het relatief goed zou moeten uithouden, zelfs met veel snelladen, gezien de buffer van 5 kWh in het accupakket en het schijnbaar geweldige batterijconditionerings-/koelsysteem. Maar de tijd zal het leren, natuurlijk!
Geluk hebben?

Wat heeft de buffer hiermee te maken - zit die aan de onderkant of de bovenkant van de SOC?

Degradatie zou geschat kunnen worden door de batterijtemperatuur te meten tijdens het opladen, als we iets wisten over de temperatuurverdeling en de specifieke batterijchemie. Al het andere is wishful thinking.

Feeling lucky ?

Wat heeft de buffer hiermee te maken - zit die onderaan of bovenaan de SOC?

Degradatie kan worden geschat door de batterijtemperatuur tijdens het opladen te meten als we de temperatuurverdeling en de specifieke batterijchemie zouden kennen. Al het andere is wishful thinking.
Welnu, er is een buffer aan de "onderkant" van de SOC voorbij 0% van ongeveer 12 mijl bereik voordat de auto gewoon helemaal niet meer rijdt. Dat is getest door... Edmunds, denk ik? Maar ik denk dat de buffer van 5 kWh in feite aan de "bovenkant" zit, behalve dat de BMS vermoedelijk sowieso door alle cellen in de batterij gaat als je hem gebruikt, dus het is niet zo dat precies dezelfde fysieke 5 kWh altijd leeg daarboven zit. De BMS zou idealiter slijtage moeten verdelen over alle cellen in het pakket gedurende de levensduur.

De reden dat het relevant is, is omdat een buffer betekent dat je nooit zo dicht bij 100% SOC komt - meer als 94% is het maximum dat je daadwerkelijk kunt krijgen als je "vol" bent opgeladen, als mijn berekeningen kloppen (5 / 82 = 0,061). Daarom beschermt de BMS je tot op zekere hoogte tegen degradatie die kan optreden bij de extreme 100% SOC. Dit is anders dan de meeste Tesla-auto's, die voor zover ik weet geen buffer in het batterijpakket hebben (tenzij je er een hebt die door software is beperkt, zoals de basisuitvoering van Model 3), en daarom de neiging hebben om in de loop van de tijd meer degradatie te vertonen in vergelijking met sommige andere EV's.

Maar zoals ik al zei, alleen de tijd zal het leren. Misschien zullen we ontdekken dat de BMS in ID.4 eigenlijk verschrikkelijk is en een hogere dan gemiddelde degradatie heeft. Ik betwijfel het persoonlijk, maar het is een mogelijkheid.

Ik zal beginnen met mijn op locatie gebaseerde oplaadproblemen die ik elders heb besproken (zie p. 4 van Ik heb er spijt van dat ik het heb gekocht). Ik wil @ericky en anderen bedanken die me tot nu toe hebben geholpen.

Ik ben er niet in geslaagd om op de beoogde manier op te laden met behulp van een van de 4 modi die ik ken, wanneer ik me op mijn thuislocatie bevind. Hier is de status van mijn auto en een beschrijving van de storingen:

Ik heb in het Voertuigmenu een oplaadlocatie ingesteld met een vertrektijd van 7:45 uur elke dag, zonder voorconditionering van het klimaat. Vervolgens heb ik een voorkeur oplaadtijd (12:05 uur - 14:55 uur) geconfigureerd en geselecteerd die overeenkomt met mijn lage tijd-van-gebruik elektriciteitstarief. Ik heb me op 5 april als volgt voorbereid op het opladen:
  • De auto stond op 30% SOC en de auto bevond zich op de geselecteerde oplaadlocatie.
  • Ik heb direct opladen ingesteld op 20% en gepland opladen op 80%
  • "AC-kabel automatisch ontgrendelen" was geselecteerd
  • Ik heb de auto uitgeschakeld (elektrische parkeerrem) en ben uit de auto gestapt
  • De auto was ontgrendeld
  • Ik heb mijn EVSE aangesloten, die al 8 jaar lang feilloos verschillende andere auto's heeft opgeladen

Case 1: Vertrektijd + voorkeur oplaadtijd ingesteld zoals hierboven:
De auto startte de volgende ochtend (ergens voor 3 uur) wel met opladen, maar stopte toen met opladen iets meer dan een uur later. Ik inspecteerde de EVSE en het voertuig en geen van beide gaf storingen aan op hun displays. Ik heb de EVSE losgekoppeld, de auto opnieuw opgestart en de EVSE weer aangesloten. Hetzelfde gebeurde: hij begon met opladen en stopte zonder duidelijke reden na ongeveer een uur. Ik herhaalde het herstartproces en uiteindelijk stopte de auto met opladen op de geplande vertrektijd van 7:45 uur.

Case 2: Alleen vertrektijd ingesteld:
Ik herhaalde het bovenstaande proces op 14 april, maar dit keer stond de auto op 40% SOC en heb ik de voorkeur oplaadtijd uitgeschakeld. Alleen de vertrektijd was geselecteerd (onveranderd van 7:45 uur). De auto begon op de ochtend van 15 april met opladen totdat hij stopte op de geplande vertrektijd van 7:45 uur. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat hij slechts tot 69% SOC oplaadde, niet de gespecificeerde 80%. Later heb ik de elektriciteitsverbruiksgegevens van mijn nutsbedrijf (het huis heeft een slimme meter) gedownload en ik zag dat het hele huis slechts ongeveer 80% van het maximale vermogen van de EVSE verbruikte (d.w.z. ~19 vs. 24 Ampère stroom) toen de auto aan het opladen was. Het huis verbruikte het volledige vermogen van de EVSE toen ik ongeveer 2 weken eerder een andere auto met dezelfde EVSE oplaadde.

Case 3: Nu opladen geselecteerd:
Op 15 april probeerde ik het schema te omzeilen en onmiddellijk op te laden door "Nu opladen" te selecteren op het "Goodbye"-uitscherm van de auto dat wordt weergegeven wanneer hij is uitgeschakeld. Ik verliet de auto en sloot de EVSE aan. Het groene lampje ging branden en de auto begon met opladen, maar stopte ongeveer 1 minuut later. Ik herhaalde dit proces met hetzelfde resultaat en dit werd bevestigd door andere ID.4-eigenaren op vwidtalk.com.

Case 4: Direct opladen via Car-Net:
Car-Net toont de batterij SOC en klimaatstatus. Als ik echter op "Opladen starten" klik, krijg ik altijd een foutmelding "Command Timeout" - kan niet communiceren met het voertuig (10/10 pogingen; kan dit te wijten zijn aan een slechte mobiele netwerkverbinding?)

Andere eigenaren in het vwidtalk.com-forum herhaalden precies hetzelfde gedrag in de gevallen 1 en 3 hierboven. @ericy registreerde het uitgangsvermogen van zijn EVSE en merkte verschillende korte periodes op waarin de auto volledig stopte met opladen en de auto ook niet het volledige beschikbare vermogen van de EVSE trok.
Hetzelfde probleem hier met vergelijkbare tests:

Case 1: Vertrektijdtest
Vertrektijd ingesteld op 8 uur, auto begon ergens rond 7 uur met opladen op vol vermogen, maar het was duidelijk te weinig tijd om een volledige lading te krijgen voor 8 uur.

Case 2: voorkeur oplaadtijden + vertrektijdtest
Voertuig begon midden in de nacht (rond 4 uur) een uur lang met opladen en stopte toen. bereikte 60%

Case 3: alleen voorkeur oplaadtijden
Voertuig deed hetzelfde als test 2. maar bereikte 63% (waardoor ik dacht of de auto misschien 80% SOC twee keer toepast - maar kon het niet repliceren).

Case 4: de lading getimed op mijn app voor de EVSE
werkte feilloos - MAAR: CarNet had 4 uur nodig om de laadtoestand bij te werken.

Aantekeningen:
Sleutels weggehouden zodat ze niet in bereik zijn (je zult merken als ze in bereik zijn, de kleine rode LED op de sleutelhanger blijft knipperen, hoewel deze erg gedimd is).
Auto heeft volledige wifi-ontvangst.

Eén ding dat ik hier echter wil opmerken: de ID.3- en ID.4-voertuigen hebben momenteel geen geparkeerde locatiefunctie beschikbaar (info rechtstreeks van VW-ontwikkelaars). Dit kan mogelijk de oorzaak zijn van het feit dat de auto het oplaadschema in het voertuig niet correct kan toepassen. Dit probleem wordt opgelost met een update in Q4. Ik hoop dat dit ook het schema in de auto oplost.
Anders gebruik ik gewoon mijn EVSE-app om mijn opladen te timen, aangezien ik eigenlijk geen geconditioneerd voertuig met vertrektijd nodig heb (bedankt Corona voor het thuiswerken :) )...

Het kan de moeite waard zijn om de beoordeelde laadsnelheid van de gebruikte EVSE in de bevindingen op te nemen. Ik vraag me af of er onderhandelingen plaatsvinden met de EVSE wanneer deze voor het eerst wordt aangesloten. Het zou kunnen dat de interne logica uitgaat van de maximale beschikbare laadstroom van 11 kW en zijn berekeningen ten onrechte baseert op het ontvangen van het maximale vermogen.

• Like
Reactions: ozkayamur
Discussion starter · #33 ·
Het is misschien de moeite waard om de nominale laadsnelheid van de gebruikte EVSE in de bevindingen op te nemen. Ik vraag me af of er onderhandelingen plaatsvinden met de EVSE wanneer deze voor het eerst wordt aangesloten. Het zou kunnen dat de interne logica uitgaat van de maximale beschikbare laadcapaciteit van 11 kW en zijn berekeningen ten onrechte baseert op het ontvangen van het maximale vermogen.
Er wordt wel wat onderhandeld met de EVSE wanneer deze voor het eerst wordt aangesloten - ik kan relais in de auto en EVSE horen klikken, en de indicatielampjes van de EVSE veranderen. Mijn ervaring is dat als de auto al begint met opladen vóór de vertrektijd, de starttijd vroeg genoeg zou zijn om de gespecificeerde SOC te bereiken ALS de auto het volledige vermogen van de EVSE zou gebruiken. Mijn energiedata laten echter zien dat de auto niet het volledige vermogen van de EVSE gebruikt - variërend van ~30-90%. Ik heb dat gemeten op verschillende tijdschalen met 2 verschillende EVSE's (één is 5,8 kW, de andere 9,6 kW).

Discussion starter · #34 ·
Hetzelfde probleem hier met vergelijkbare tests:

Case 1: Vertrektijd test
Stel de vertrektijd in op 8 uur 's ochtends, de auto begon rond 7 uur 's ochtends met opladen op vol vermogen, maar het was duidelijk te weinig tijd om voor 8 uur 's ochtends volledig op te laden.

Case 2: voorkeur oplaadtijden + vertrektijd test
Voertuig begon midden in de nacht (rond 4 uur 's ochtends) een uur lang op te laden en stopte toen. bereikte 60%

Case 3: alleen voorkeur oplaadtijden
Voertuig deed hetzelfde als test 2, maar bereikte 63% (waardoor ik dacht of de auto misschien 80% SOC twee keer toepast - maar ik kon het niet repliceren).

Case 4: de lading getimed op mijn app voor de EVSE
werkte feilloos - MAAR: CarNet had 4 uur nodig om de laadtoestand bij te werken.

Punten om op te merken:
Sleutels weggehouden zodat ze niet in bereik zijn (je zult merken of ze in bereik zijn, de kleine rode LED op de sleutelhanger blijft knipperen, ook al is deze erg gedimd).
Auto heeft volledige wifi-ontvangst

Eén ding dat ik hier echter wil opmerken: de ID.3- en ID.4-voertuigen hebben momenteel geen geparkeerde locatiefunctie beschikbaar (info rechtstreeks van VW-ontwikkelaars). Dit kan mogelijk de oorzaak zijn dat de auto het oplaadschema in het voertuig niet correct kan toepassen. Dit probleem wordt opgelost met een update in Q4. Ik hoop dat dit ook het schema in de auto oplost.
Anders gebruik ik gewoon mijn EVSE-app om mijn opladen te timen, aangezien ik eigenlijk geen geconditioneerd voertuig met vertrektijd nodig heb (bedankt Corona voor het thuiswerken :) )...
Bedankt voor het uitvoeren van deze zorgvuldige tests en het duidelijk communiceren van uw resultaten! Inderdaad, dit lijkt erg op mijn ervaringen. Gisteravond had ik dezelfde resultaten als in uw Case 1: opladen begon ~1 uur voor vertrektijd op vol vermogen, veel te laat om de gewenste SOC te bereiken. De mogelijke relatie met de ID.4 die zijn GPS-locatie niet opslaat, is best interessant.

Ik heb vanochtend een gesprek gehad over mijn problemen met mijn VW-casemanager, en ze vertelde me dat ze geen kennis had van andere auto's die dit probleem hadden en dat ik mijn auto weer naar de dealer moet brengen voor meer tests. Dat zal ik doen, en naar verluidt zal de dealer tests coördineren en resultaten communiceren met VWoA. Dat gezegd hebbende, ik betwijfel of de dealer voldoende instrumentatie heeft om de tijd van het begin van het opladen en de stroom die de auto van de EVSE trekt, te registreren.

ALLE: Meld deze problemen aan VWCustomerCARE@vw.com als u vergelijkbare problemen ondervindt en vraag hen een zaak te openen. We kunnen VW dan informeren over onze verschillende casenummers die hetzelfde probleem hebben, en hopelijk zal dit een agressievere reactie teweegbrengen. VW zal onze rapporten in dit forum niet accepteren als bewijs dat deze auto generieke oplaadproblemen heeft! (rechtstreeks van mijn regionale casemanager)

Ik heb ook problemen ondervonden met de ID4-tijdprogrammering voor het opladen van de batterij. Uiteindelijk heb ik de tijdinstelling verwijderd en de instelling 'direct opladen' gebruikt. En mijn EVSE is een eenvoudige. Dus geen manier om de auto 's nachts op te laden, behalve om hem laat in de nacht handmatig in te pluggen :-(

Discussion starter · #37 ·
Ik heb precies hetzelfde probleem en heb ze gemaild. Bedankt voor het verstrekken van het e-mailadres! Houd ons op de hoogte!
Bedankt dat u ook VW hebt geschreven! Ik zal u mijn casenummer in een privébericht sturen, zodat u VW kunt vertellen dat uw auto en mijn auto hetzelfde probleem hebben. Ik raad u aan om ook naar deze forumdraad te verwijzen.

21 - 40 of 285 Posts