Ik zal beginnen met mijn op locatie gebaseerde oplaadproblemen die ik elders heb besproken (zie p. 4 van
Ik heb er spijt van dat ik het heb gekocht). Ik wil @ericky en anderen bedanken die me tot nu toe hebben geholpen.
Ik ben er niet in geslaagd om op de beoogde manier op te laden met behulp van een van de 4 modi die ik ken, wanneer ik me op mijn thuislocatie bevind. Hier is de status van mijn auto en een beschrijving van de storingen:
Ik heb in het Voertuigmenu een oplaadlocatie ingesteld met een vertrektijd van 7:45 uur elke dag, zonder voorconditionering van het klimaat. Vervolgens heb ik een voorkeur oplaadtijd (12:05 uur - 14:55 uur) geconfigureerd en geselecteerd die overeenkomt met mijn lage tijd-van-gebruik elektriciteitstarief. Ik heb me op 5 april als volgt voorbereid op het opladen:
- De auto stond op 30% SOC en de auto bevond zich op de geselecteerde oplaadlocatie.
- Ik heb direct opladen ingesteld op 20% en gepland opladen op 80%
- "AC-kabel automatisch ontgrendelen" was geselecteerd
- Ik heb de auto uitgeschakeld (elektrische parkeerrem) en ben uit de auto gestapt
- De auto was ontgrendeld
- Ik heb mijn EVSE aangesloten, die al 8 jaar lang feilloos verschillende andere auto's heeft opgeladen
Case 1: Vertrektijd + voorkeur oplaadtijd ingesteld zoals hierboven:
De auto startte de volgende ochtend (ergens voor 3 uur) wel met opladen, maar stopte toen met opladen iets meer dan een uur later. Ik inspecteerde de EVSE en het voertuig en geen van beide gaf storingen aan op hun displays. Ik heb de EVSE losgekoppeld, de auto opnieuw opgestart en de EVSE weer aangesloten. Hetzelfde gebeurde: hij begon met opladen en stopte zonder duidelijke reden na ongeveer een uur. Ik herhaalde het herstartproces en uiteindelijk stopte de auto met opladen op de geplande vertrektijd van 7:45 uur.
Case 2: Alleen vertrektijd ingesteld:
Ik herhaalde het bovenstaande proces op 14 april, maar dit keer stond de auto op 40% SOC en heb ik de voorkeur oplaadtijd uitgeschakeld. Alleen de vertrektijd was geselecteerd (onveranderd van 7:45 uur). De auto begon op de ochtend van 15 april met opladen totdat hij stopte op de geplande vertrektijd van 7:45 uur. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat hij slechts tot 69% SOC oplaadde, niet de gespecificeerde 80%. Later heb ik de elektriciteitsverbruiksgegevens van mijn nutsbedrijf (het huis heeft een slimme meter) gedownload en ik zag dat het hele huis slechts ongeveer 80% van het maximale vermogen van de EVSE verbruikte (d.w.z. ~19 vs. 24 Ampère stroom) toen de auto aan het opladen was. Het huis verbruikte het volledige vermogen van de EVSE toen ik ongeveer 2 weken eerder een andere auto met dezelfde EVSE oplaadde.
Case 3: Nu opladen geselecteerd:
Op 15 april probeerde ik het schema te omzeilen en onmiddellijk op te laden door "Nu opladen" te selecteren op het "Goodbye"-uitscherm van de auto dat wordt weergegeven wanneer hij is uitgeschakeld. Ik verliet de auto en sloot de EVSE aan. Het groene lampje ging branden en de auto begon met opladen, maar stopte ongeveer 1 minuut later. Ik herhaalde dit proces met hetzelfde resultaat en dit werd bevestigd door andere ID.4-eigenaren op vwidtalk.com.
Case 4: Direct opladen via Car-Net:
Car-Net toont de batterij SOC en klimaatstatus. Als ik echter op "Opladen starten" klik, krijg ik altijd een foutmelding "Command Timeout" - kan niet communiceren met het voertuig (10/10 pogingen; kan dit te wijten zijn aan een slechte mobiele netwerkverbinding?)
Andere eigenaren in het vwidtalk.com-forum herhaalden precies hetzelfde gedrag in de gevallen 1 en 3 hierboven.
@ericy registreerde het uitgangsvermogen van zijn EVSE en merkte verschillende korte periodes op waarin de auto volledig stopte met opladen en de auto ook niet het volledige beschikbare vermogen van de EVSE trok.