Volkswagen ID Forum banner
221 - 240 of 927 Posts
Ik heb eindelijk mijn nieuwe speakers gekregen en ze dit weekend geïnstalleerd. Het verschil is enorm (in positieve zin)! Het geluid is veel natuurlijker en bas is er daadwerkelijk. Ik ben erg blij met de resultaten en de uiteindelijke kosten waren $185 USD.

Gebaseerd op Focal's geweldige reputatie en de fabrieksmatige pasvorm van de "Focal Inside"-lijn speakers, leek deze oplossing de beste optie voor mij. Focal verkoopt een verscheidenheid aan kits die twee tot zes van de fabrieksspeakers (twee voor, twee achter en twee voor tweeters) kunnen vervangen en heeft ook kits die een versterker en subwoofer toevoegen.

Ik koos de IC VW 165 kit, die een paar coaxiale speakers bevat (geen aparte tweeters). Ik verving de voorste twee fabrieksspeakers door de nieuwe Focals. Ik weet het, ik weet het. De IC VW 165 is ontworpen om de achterspeakers te vervangen, omdat deze niet de twee standalone (component) tweeters bevat.

Hier was mijn manier van denken. Ten eerste was de hoge tonen respons, gebaseerd op mijn eerdere frequentieanalyse en luisterobservaties, niet het belangrijkste gebrek van het fabrieksgeluidsysteem. De belangrijkste problemen waren het gebrek aan bas en niet-lineaire (onnatuurlijke) middentonen. Ten tweede heb ik er absoluut een hekel aan om interieur plastic panelen te demonteren en weer in elkaar te zetten. Er gaat altijd wel iets kapot. Ten slotte is het niet mijn doel om perfect geluid te hebben. Ik wil gewoon dat de kwaliteit goed genoeg is dat ik er niet gek van word. Ik heb andere luisterruimtes waar ik naartoe kan als ik echt high-end geluid wil.

Mijn plan was dus om te beginnen met de twee belangrijkste voorste speakers en geleidelijk meer speakers (en/of de versterker) te vervangen als ik niet tevreden was met de resultaten. Op die manier hoefde ik alleen maar met de twee deurpanelen te rommelen. Mijn grootste zorg was dat de dynamische output van de Focals te zacht of te luid zou zijn in vergelijking met de overige fabrieksspeakers en dat mogelijk de fabrieksversterker en/of crossovers niet voldoende zouden zijn. Dat bleek geen probleem te zijn. De dynamiek is goed in balans, zelfs met de overige fabrieksspeakers en verrassend genoeg lijkt er geen laagdoorlaatfilter of crossover te zijn dat de ingebouwde tweeter van de coaxiale speaker beïnvloedt.

Ik probeerde me mentaal voor te bereiden op mijn strijd met de sierstukken. Ik dronk koffie. Ik bekeek YouTube-video's, ik las een paar keer de instructies van de pro's. Ik was er klaar voor. Ik begon met het verwijderen van de witte sierlijst op de deurgrepen. Ik ging zo voorzichtig mogelijk te werk, maar het hele proces was veel moeilijker (althans voor mij) dan ik had verwacht. Het omvatte nog steeds veel wrikken, knallen en duwen, terwijl ik er tegelijkertijd op hoopte dat ik niet te veel kracht uitoefende of in het verkeerde gebied werkte. Uiteindelijk kreeg ik de sierstukken eraf, maar brak een paar interne clips. Ik mengde wat epoxy, lijmde en klemde de paar kapotte clips en zette die opzij. Ug, geen geweldige start, maar ik boekte tenminste wel vooruitgang.

Het verwijderen van de deurpanelen was relatief eenvoudig toen ik eenmaal had bedacht hoe ik in hemelsnaam de alarm-LED in de bestuurdersdeur moest loskoppelen. Het kostte veel strategische foto's met mijn mobiele telefoon in de spleet om erachter te komen dat er aan beide kanten van de hele assemblage clips zitten die moeten worden samengeknepen. Het uitboren van de klinknagels in de fabrieksspeakers en het vastnieten van de nieuwe op hun plaats was relatief eenvoudig, hoewel ik erin slaagde mezelf twee keer te snijden. Het goede nieuws is dat bloed meteen van de witte oppervlakken in het interieur kan worden afgeveegd. lol.

Met de nieuwe speakers geïnstalleerd, sloot ik alle draden weer aan, testte alles en begon de deurpanelen weer in elkaar te zetten. Uiteindelijk worstelde ik met de plastic deurpaneelbevestigingen en wenste ik dat ik een paar extra's had. Uiteindelijk kreeg ik alles weer in elkaar. Ik was echter extreem opgelucht dat ik de extra tweeters en achterspeakers niet had gekocht en het hele proces niet nog vier keer hoefde te doorlopen. Twee keer was meer dan genoeg.

Ik stapte in de auto en deed een snelle luistertest met een paar van mijn favoriete referentienummers. Het verschil was direct merkbaar en eerlijk gezegd beter dan ik had verwacht. Ik was vooral verrast over hoeveel meer bas er was en dat alles natuurlijker klonk. In de audio "focus"-instelling van de auto verschoof ik de balans iets omhoog om de voorste drivers boven de achterste te bevoordelen. Achterin zitten klonk niet zo goed als voorin, maar het klonk zeker beter dan voorheen en was meer dan voldoende. Voorin zitten klonk geweldig!

Ik pakte mijn laptop en audio-installatie en deed een frequentie-analysetest. Deze keer bereikte ik de vlakste respons met bas op -9, midden op +1 en treble op +8. Merk op dat dit slechts een startpunt is en niet wat het beste klinkt. Ik wilde gewoon weten waar mijn vlakke basislijn lag. Zo zag de grafiek eruit.

View attachment 3821

In deze afbeelding toont de blauwe lijn de nieuwe Focal-speakers, terwijl de lichtrode lijn mijn eerdere fabrieksspeakermetingen toont. Een paar dingen sprongen eruit: bas is er daadwerkelijk, de hoge tonen respons is aanzienlijk beter en er is geen enorme rare dip meer bij 700 Hz. Interessant genoeg was de 200 Hz dip aanwezig in zowel de fabrieksspeakers als de nieuwe Focal-speakers. Ik vermoed dat dat inherent is aan de elektronica of akoestiek van de auto. Ik moet opmerken dat hoewel het er niet uitziet alsof de Focals veel bas hebben, dit was met de EQ's bas helemaal naar beneden (omdat ik probeerde een lineaire respons te krijgen). Met de bas EQ-schuifregelaar in het midden was het niet lineair, maar er was veel meer bas beschikbaar dan met de fabrieksspeakers.

Nadat ik de basislijn had bepaald, schoof ik de basschuif dichter naar het midden en verminderde ik de hoge tonen een beetje. Dat klonk best goed voor mij. Ik luisterde naar een verscheidenheid aan content en was erg onder de indruk van het verschil. Nogmaals, het geluid was veel natuurlijker en muziek had eindelijk een laagfrequentiebereik. Zou het toevoegen van de versterker, subwoofer, extra tweeters en achterspeakers het nog beter laten klinken? Absoluut. Ik ben echter super blij met de resultaten en blij dat ik niet meer interieurpanelen hoefde te verwijderen. Ik woon in Californië, VS, maar kocht de ICVW165-kit van een eBay-verkoper in Duitsland voor $185 inclusief belasting en verzendkosten. Ik ontving de speakers 11 dagen na het plaatsen van de bestelling.

Is het eindresultaat perfect? Nee. Zou het beter zijn als ik alles zou upgraden? Ja. Klinkt het geweldig en voldoet het aan mijn behoeften? Zeker! Ik ben blij met de resultaten en ben niet van plan om nog meer componenten te upgraden. Dat gezegd hebbende, als ik niet met interieurpanelen hoefde te vechten en alles gewoon op zijn plaats geschroefd kon worden, zou ik alles absoluut upgraden. Ik denk dat dit een goed compromis was - bovendien is het een stuk goedkoper. Ik hoop dat dit iemand anders helpt!
Uitstekend verslag en werk. Ik voelde bijna je pijn tijdens het paneelwerk. Blij om te horen dat het werk de moeite waard was.
Ik vraag me af hoeveel dit in een werkplaats gaat kosten, want ik heb een hekel aan paneelwerk, zelfs meer dan jij.
 
Het IS-systeem is dus binnengekomen en ik zal die dit weekend installeren. Ik heb ook de Impulse 4.320 besteld (man, de kabelbomen zijn duur). Zijn er draden gekruist of iets waar ik me op moet voorbereiden? Gaat de SIM ook tussen de "y"-harnas en de versterker in lijn? Sorry voor de domme vraag, maar ik heb online geen instructies gevonden.
 
Discussion starter · #224 ·
Dus het IS-systeem kwam binnen en ik zal die dit weekend installeren. Ik heb ook de Impulse 4.320 besteld (man, de bedradingsharnassen zijn duur). Zijn er draden gekruist of iets waar ik me op moet voorbereiden? Gaat de SIM ook tussen de "y"-harnas en de versterker in de lijn? Sorry voor de domme vraag, maar ik heb geen instructies online gevonden.
Ja, je moet de SIM aansluiten op de "Y" op de Impulse-ingang, zodat de originele audio van de auto "luidsprekers" ziet. Zorg ervoor dat je de SIM aansluit op de impulskabel, zodat je weet waar je hem uiteindelijk moet aansluiten (De Y is een female - male connector).

Dus je eindigt met Y -> SIM -> AMP-kabel voor het auto-audiogedeelte en Y->AMP-kabel voor het luidsprekergedeelte van de auto.
 
Ja, je moet de SIM aansluiten op de "Y" op de Impulse-ingang, zodat de standaard auto-audio "luidsprekers" ziet. Om zeker te zijn, sluit je de SIM aan op de impulskabel, zodat je weet waar je hem aan het einde moet aansluiten (De Y is een female - male connector).

Dus je eindigt met Y -> SIM -> AMP-kabel voor het auto-audiogedeelte en Y->AMP-kabel voor het luidsprekergedeelte van de auto.
Geweldig. Bedankt Pro
 
Uitstekend rapport en werk. Ik voelde bijna je pijn tijdens het paneelwerk. Blij om te horen dat het werk de moeite waard was.
Ik vraag me af hoeveel dit in een werkplaats gaat kosten, want ik haat paneelwerk nog meer dan jij.
Ik ben het met je eens over het paneelwerk. Ik weet momenteel niet veel over de car audio-winkels waar ik woon. Ik wacht even af tot Focal USA die speakers aanbiedt. Hopelijk krijgt Crutchfield snel een ID.4. Hun Master Sheets zijn geweldig.
 
Hallo allemaal - Ik heb onlangs de Focal-upgrade gedaan nadat ik er alles over had gelezen op dit forum. Bedankt voor de info! Ik heb het professioneel laten doen, maar heb ze de afgedrukte instructies gegeven van forumlid "Pro" hier. Nogmaals bedankt! Ik ging voor de IS VW 165 aan de voorkant, IC VW 165 aan de achterkant en de Impulse 4.320 versterker. Er is een enorm verschil in vermogen, helderheid en bas. Ik merk de schurende hoge tonen in de achterste luidsprekers niet op, zoals het andere forumlid vermeldde.

Ik heb de Focal-luidsprekers besteld bij Amazon in Duitsland (ik ben in San Antonio, TX), omdat ze niet beschikbaar leken te zijn in de VS. Er gebeurde echter iets vreemds: er was een storing - die ik pas ontdekte toen de luidsprekers aankwamen - en ik kreeg en werd gefactureerd voor 2 paar van alles. Dus ik heb een extra set IS VW 165 en IC VW 165 luidsprekers nieuw in de doos, nooit geopend, die ik graag wil verkopen voor wat ik heb betaald (wat een geweldige prijs was). IS 165 - $179. IC 165 - $149. Dus $328 voor beide, plus verzendkosten. Laat het me weten als iemand geïnteresseerd is.
 
Hoi iedereen,

Sinds ik mijn ID.4 heb, vind ik dat VW er een ondermaats geluidssysteem in heeft gestopt, dus ik heb de mijne vervangen door luidsprekers van een hogere kwaliteit.

De handleiding om dat zelf te doen, vind je op Upgrade the VW ID.4 audio system – Allmost Useless Tips

Ik hoop dat het je veel geweldig geluid zal geven tijdens je ritten.
Bedankt hiervoor.

Ik heb net de Flax voor- en achterluidsprekers, versterker en alle bijbehorende kabelbomen geïnstalleerd. Over het algemeen viel het mee, behalve dat mijn luidsprekeradapters een ramp waren (ik had 2 paar verschillende, een set zei dat het 1,5" diep was, maar het was bijna 2", de Scoshe set had nogal wat aanpassingen nodig om te passen en ik moest nieuwe gaten in de luidsprekers boren zodat ze goed konden worden gemonteerd)

Ik ben erg blij met het geluid. De totale tijd was ongeveer 5 uur, inclusief een trip naar de bouwmarkt voor een paar M5-50mm knopkopschroeven -- allemaal gerelateerd aan de rottige adapters. Ik heb uiteindelijk RivNuts gebruikt in plaats van klinknagels voor het geval ik de luidsprekeradapters later wilde vervangen, want klinknagels uitboren is nooit leuk.

Ik zou een paar items aan je doc willen toevoegen.

  • Verwijder de handschoenenkast volledig om hem uit de weg te ruimen. Er zijn 2 plastic pinnen die naar binnen moeten worden geschoven en dan komt hij eruit. Voorzichtig, de dempende tandwielconstructie zal hoogstwaarschijnlijk op de vloer vallen wanneer de handschoenenkast valt. Zorg ervoor dat je de 2 stukken bewaart, want je zult ze opnieuw moeten installeren. Als je handschoenenkast direct opengaat maar langzaam omhoog gaat, moet de tandwielconstructie 180* worden omgedraaid.
  • Bij het installeren van de tweeters werkt een lijmpistool echt goed om de tweeters aan de A-stijl te bevestigen
  • Bij het doen van de Crossovers (X-over) -- je noemde ze filters -- moet je in de LF- en RF-luidsprekerdraden snijden om input te geven aan de crossover. Wit/wit-zwart is voor de LF-luidspreker en Grijs/grijs-zwart is voor de RF-luidspreker.
  • Je zult de kabelboom iets moeten losmaken om erachter te komen welk draadpaar de output is en welk de input, ze zijn allemaal aan elkaar geplakt.
  • Ook moet de luidsprekersimulator voor de versterkerinput en niet erna worden geplaatst.
  • Tot slot, bij het kopen van luidsprekeradapters moeten ze 1,25" diep zijn, anders passen de deurpanelen niet meer.
 
Bedankt allemaal voor deze zeer nuttige thread!

Voordat ik erin duik, wilde ik even kijken of ik één ding kon verduidelijken.
Is het installeren van de 4.320-versterker echt "plug-n-play" met de kabelboom Focal Inside VOLKSWAGEN Y-ISO HARNESS en FOCAL IW-SPK-SIM?
Dat wil zeggen, moet ik extra draden trekken zoals +12 stroom naar de accu of extra draden naar de luidsprekers om te installeren?

Ik dacht eraan om eerst de luidsprekers te installeren en iets later de versterker (lijkt iets goedkoper om uit Europa te bestellen, wat naar ik aanneem lange verzendtijden naar de VS zal hebben).
Probeer uit te zoeken of ik moet wachten om alles in één keer te installeren of dat ik de versterker achteraf gewoon kan aansluiten.

Ik ben van plan IS 165 voor en IC 165 achter.
 
Bedankt allemaal voor deze zeer nuttige thread!

Voordat ik erin duik, wilde ik kijken of ik één ding kon verduidelijken.
Is het installeren van de 4.320-versterker echt "plug-n-play" met de kabelboom Focal Inside VOLKSWAGEN Y-ISO HARNESS en FOCAL IW-SPK-SIM?
Dat wil zeggen, moet ik extra draden trekken zoals +12 stroom naar de batterij of extra draden naar de luidsprekers om te installeren?

Ik dacht eraan om eerst de luidsprekers te installeren en dan iets later de versterker (lijkt iets goedkoper te zijn om uit Europa te bestellen, wat naar ik aanneem een lange verzending naar de VS zal hebben).
Ik probeer uit te zoeken of ik moet wachten om alles in één keer te installeren of dat ik de versterker achteraf gewoon in-line kan aansluiten.

Ik ben van plan IS 165 voor en IC 165 achter.
Dus allereerst moet je 3 kabelbomen krijgen (ISO-kabelboom, luidsprekersimulatorkabelboom, versterkerkabelboom). Afgezien van 2 butt connectors (voeding voor de versterker), is het allemaal plug and play. (Tenzij je luidsprekers gebruikt die crossovers hebben, maar je gaf IS-luidsprekers aan - dus geen crossovers).

Hier is het onderdeelnummer van de versterkerkabelboom: Focal IHI01 Inside 1.5m Extension

Ik heb 2 van de kabelbomen van Crutchfield (ISO en luidspreker SIM) gekregen, maar de versterkerkabelboom heb ik uiteindelijk besteld bij Amazon Duitsland, samen met de versterker en luidsprekers.
 
Discussion starter · #233 ·
Ik zou een paar items aan je doc toevoegen.

  • Verwijder het dashboardkastje volledig om het uit de weg te ruimen. Er zijn 2 plastic pinnen die naar binnen geschoven moeten worden en dan komt het eruit. Wees voorzichtig, de dempende tandwielconstructie zal hoogstwaarschijnlijk op de vloer vallen wanneer het dashboardkastje valt. Zorg ervoor dat je de 2 stukken bewaart, want je zult ze opnieuw moeten installeren. Als je dashboardkastje direct opengaat, maar langzaam omhoog gaat, moet de tandwielconstructie 180* worden omgedraaid.
  • Bij het installeren van de tweeters werkt een lijmpistool erg goed om de tweeters aan de A-stijl te bevestigen
  • Bij het doen van de Crossovers (X-over) -- je noemde ze filters -- moet je in de LF- en RF-luidsprekerdraden snijden om input te geven in de crossover. Wit/wit-zwart is voor de LF-luidspreker en Grijs/grijs-zwart is voor de RF-luidspreker.
  • Je zult de kabelboom iets moeten losmaken om erachter te komen welk draadpaar de output is versus de input, ze zijn allemaal aan elkaar geplakt.
  • Ook moet de luidsprekersimulator voor de versterkerinput komen, niet erna.
  • Ten slotte, bij het kopen van luidsprekeradapters, moeten ze 1,25" diep zijn, anders passen de deurpanelen er niet meer op.
Bedankt, ik heb dit in de doc toegevoegd.
 
Dus na ongeveer 2 uur luisteren vandaag tijdens het rijden, denk ik niet dat de Focal Flax speakers een sub nodig hebben. Er is meer dan genoeg bas voor mij, en ik HOU van veel bas. Het enige wat ik waarschijnlijk zal moeten doen, is de gain lager zetten, de knipperlichten en alle andere auto-gerelateerde berichten zijn nu gewoon te verdomd luid. Ik heb al alle instellingen in het "volume" menu aangepast, maar het lijkt geen invloed te hebben op de knipperlichten en een paar andere items. Ik moest ook het maximale opstartvolume verlagen naar 6 en het is nog steeds luid. Natuurlijk heb ik inmiddels de versterker en crossovers begraven, dus ik zal waarschijnlijk een paar weekenden wachten en er dan weer in duiken.
 
Discussion starter · #235 ·
Dus na ongeveer 2 uur luisteren vandaag tijdens het rijden, denk ik niet dat de Focal Flax speakers een sub nodig hebben. Er is meer dan genoeg bas voor mij, en ik HOU van veel bas. Het enige wat ik waarschijnlijk zal moeten doen is de gain lager zetten, de knipperlichten en alle andere auto gerelateerde berichten zijn nu gewoon te luid. Ik heb al alle instellingen in het "volume" menu aangepast, maar het lijkt geen effect te hebben op de knipperlichten en een paar andere items. Ik moest ook het maximale opstartvolume verlagen naar 6 en het is nog steeds luid. Natuurlijk heb ik nu de versterker en crossovers begraven, dus ik zal waarschijnlijk een paar weekenden wachten en er dan weer induiken.
Eens, deze kleine versterker is behoorlijk luid! Ik heb nog steeds geen spijt van mijn FLAX + versterker setup, geen sub nodig voor mij ook niet..
 
Waar voer je de winst uit?

Ook, man, er is geen ruimte achterin voor al die bedrading. Ik moet nog steeds een plek vinden voor de versterker. Ik haat het om draden daarin te proppen/duwen, maar ik had blijkbaar geen keuze.

Nogmaals. Bedankt voor de hulp van iedereen hier.
 
Dus als we deze opstelling doen, zullen de knipperlichten door onze speakers knallen? Weet het volume dan het knipperlichtgeluid te regelen? En het opstartgeluid? ...o heb kinderen die soms in de auto in slaap vallen. Ik wil echt niet dat mijn richtingaanwijzer ze wakker maakt met een schrik!
 
Discussion starter · #239 ·
Waar zet je de versterking?

Ook, man, er is daar achterin geen ruimte voor al die bedrading. Ik moet nog een plek vinden voor de versterker. Ik haat het om draden daar in te proppen/te duwen, maar ik had blijkbaar geen keus.

Nogmaals. Bedankt voor de hulp van iedereen hier.
Om de versterking in te stellen, zet ik hem op het minimum, dan verhoog ik het autovolume tot ongeveer 80%, dan verhoog ik de versterking totdat ik het geluid niet meer ondersteun :) als ik me goed herinner, staat mijn versterking op ongeveer 60%.

Ik heb de versterker achter het dashboardkastje verstopt, verwijder hem en dan kun je hem verticaal rechts van het dashboardkastje bevestigen met plastic zip je hoeft geen schroeven of iets definitiefs te gebruiken om de versterker te bevestigen, gebruik dezelfde plastic zip om de lange kabels op te ruimen en hij zou er ook in moeten passen. De kabels moeten achter alle elektronische onderdelen daar gaan, als alles op zijn plaats zit, kun je de kabels opruimen.

Ik hoop dat dit helpt.
 
Discussion starter · #240 ·
Dus als we deze opstelling doen, zullen de knipperlichten door onze luidsprekers knallen? Weet het volume dan het knipperlichtgeluid te regelen? En het opstartgeluid? ...o heb kinderen die soms in de auto in slaap vallen. Ik wil echt niet dat mijn richtingaanwijzer ze wakker maakt met een schrik!
Knipperlichten zullen luider zijn, maar worden geen gek geluid ;)
 
221 - 240 of 927 Posts