Volkswagen ID Forum banner

Banden(druk)

31K views 58 replies 21 participants last post by  Neil  
#1 ·
Vooruitkijkend naar de leveringen in de VS, is het in de VS wettelijk verplicht dat het bandenspanningslabel alleen de spanningen weergeeft voor een voertuig bij maximale belasting, een situatie waarin mensen maar zelden rijden. In de rest van de wereld worden meestal een paar spanningen weergegeven, een gedeeltelijke belasting en een volledige belasting. En er kunnen aanzienlijke verschillen zijn tussen de twee. Ik heb in de uitgebrachte Britse handleiding gekeken en alles wat het laat zien is een weergave van hoe het label eruit ziet, en het heeft geen gegevens.

Ik geef er de voorkeur aan om met de gedeeltelijke belastingnummers te rijden, waarbij mijn auto meestal is beladen en de ingenieurs het bedoeld hebben. Dit stond in de Britse handleiding:

1469

Furkan, zou het mogelijk zijn om een foto te krijgen van het bandenspanningslabel op uw ID.4, zodat we de andere spanningen kunnen zien? Ik wil het niet vragen, en nogmaals bedankt voor alle geweldige video's, tonnen nuttige en goede informatie. Bedankt voor het effenen van het pad voor degenen onder ons die nog wachten!

#6 ·
'normaal' 2,5 bar rondom (velgmaat niet gespecificeerd)

Vol beladen van mijn hoofd 2,8 bar voor en 3,1 achter.

Ik dacht dat ik een foto had, zal er vandaag een maken
Bedankt Furkan, waardeer de info en al het andere dat je doet enorm.

Als we aan het wedden zijn, zou ik zeggen dat het Amerikaanse bordje 45 psi rondom zal zeggen, of misschien een 40/45 split zal laten zien en alleen de volledige belastingnummers zal hebben, niet de gedeeltelijke.

Een van de voordelen van het rijden met de extra load banden is de mogelijkheid om zonder problemen naar de hogere maximale drukken te gaan. Op lange roadtrips verhoog ik de druk meestal met ongeveer 5 pond. Ik ben er zeker van dat de efficiëntieverhoging verwaarloosbaar is, maar het geeft me het gevoel dat ik iets doe!

En ik ben het ermee eens dat de meeste mensen het verschil niet zullen merken. Zag een keer een onderzoek waar ze dat testten en de meeste bestuurders konden niet zien wanneer een band meer dan 50% laag was, een van de redenen voor het verplichten van TPMS.

#3 ·
Hoewel ik meestal nog steeds imperiale maten gebruik, geef ik toe dat het metrieke stelsel beter is. Maar als het gaat om atmosferische druk, vind ik pounds per square inch een veel meer herkenbare term dan de vage 'bar'. Maar dan betreur ik nog steeds het verlies van cycli per seconde aan 'Hertz'. 🤪 Hoe dan ook...

2,5 bar = 36,26 psi Normale belasting rondom

2,8 bar = 40,6 psi Voor maximale belasting
3,1 bar = 45 psi Achter maximale belasting

In de VS zal VAG waarschijnlijk 35/40/45 vermelden. Wij 'Amerikanen' houden van eenvoudige getallen. ;)

De getallen voor het volledig beladen voertuig zijn natuurlijk veel hoger dan de meeste mensen normaal gesproken zullen gebruiken.

#4 · (Edited)
Over het algemeen geeft een hogere bandenspanning in EV's een grotere actieradius, dus het is vrij gebruikelijk om 5+/- psi hoger te rijden om een paar kilometer meer te halen. Vanwege veranderingen in temperatuur door weer en seizoensvariaties, en koude versus warme metingen na het rijden. Alleen degenen die de bandenspanning vaker controleren, zullen het ĂĽberhaupt merken, vooral in ID.4 zonder directe TPMS psi-weergave.

Er zijn altijd een paar mensen met langere dagelijkse ritten, dus na COVID, als iemand wil experimenteren, zou het vrij eenvoudig zijn om de bandenspanning in te stellen, bijvoorbeeld op twee verschillende psi, en elk verschil in actieradius over vele dagen te noteren.

Bericht #3 in deze Bolt-thread heeft een lijst met enkele van de factoren die door de bandenspanning worden beĂŻnvloed.

#9 ·
Om dit nog eens naar boven te halen. Als ik naar de bandenspanningssticker op mijn FE kijk, staat er rondom 42 psi. Toen ik controleerde, stonden ze allemaal op ongeveer 46 van de dealer, dus heb ik ze verlaagd naar 42. Vervolgens vond ik bij het doorlezen van de erWin-bestanden deze tabellen. Mijn bandenspanningssticker zegt 11A010000-D, terwijl die van Furkan -K is, dus die van hem klopt, maar de NAR-versies niet. Maar zelfs als er geen tabel is die we aan het -D-label kunnen koppelen, lijkt het me dat we bij halve belasting rondom 36 of 39 psi zouden moeten rijden. De Amerikaanse bandenspanningslabels vermelden de spanningen bij maximale belasting en ik kan de 42 op de mijne niet eens met deze tabellen laten overeenkomen, en ik gok dat de -L AWD is. Gedachten?

Als mensen niet tevreden zijn met de rit van de 20's, zijn ze misschien veel te hoog van de dealer en zou het verlagen ervan wat moeten helpen

Attachments

#10 ·
De Amerikaanse bandenspanningslabels vermelden de spanningen bij maximale belasting en ik kan zelfs de 42 op de mijne niet laten overeenkomen met deze tabellen, en ik gok dat de -L AWD is. Gedachten?

View attachment 3476
De tabel heeft een duidelijke fout voor L- bij volle belasting. Achterbanden moeten 46 psi zijn. De tabel geeft 469 psi aan, wat waarschijnlijk een beetje te hoog is.

#12 ·
Voor de data nerds .... testrapport over de rolweerstand als indicatie van de impact op het bereik voor EV's. Bij deze tests had de bandenspanning van 2,0, 2,2 en 2,4 bar een onbeduidende impact op de rolweerstand. Meer impact bij lagere snelheden. Dus ik denk dat je moet oppompen voor het rijcomfort dat je wilt.

Ze bekijken ook andere factoren: 1) omgevingstemperatuur > hoger is beter en 2) natte wegomstandigheden < veel slechter met een impact op het bereik van 6-12%.
https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2020-01-1068/ (abstract, maar je kunt gratis wat lezen in de preview)

#13 ·
Dealers pompen de banden meestal te hard op, omdat ze beseffen dat veel/de meeste mensen dit daarna niet controleren en het beter is om te veel dan te weinig te hebben (meer slijtage van de banden, maar veiliger rijden dan met te weinig bandenspanning). Of ze nemen gewoon niet de moeite om de specificaties van het voertuig te controleren.

Trouwens: nu het warmere weer in Noord-Amerika komt, moet u er zeker voor zorgen dat u wat lucht laat ontsnappen om de nominale waarde op het plaatje voor uw rijbehoeften weer te bereiken.

#14 ·
Dealers pompen de banden meestal te hard op, omdat ze beseffen dat veel/de meeste mensen daarna niet controleren en het beter is om te veel dan te weinig te hebben (meer slijtage van de banden, maar veiliger rijden dan met te weinig bandenspanning). Of ze nemen gewoon niet de moeite om de specificaties van het voertuig te controleren.

Trouwens: nu het warmere weer in Noord-Amerika begint, moet u er zeker voor zorgen dat u wat lucht laat ontsnappen om de nominale waarde op de sticker voor uw rijbehoeften weer te bereiken.
Om nog maar te zwijgen van het gedoe om de bandenspanning van alle auto's op hun terrein zorgvuldiger te moeten controleren als ze "alleen" oppompen tot de specificatie op de sticker.

#15 ·
Ja, ik merkte een paar dagen geleden dat de sticker op de deur 42 over de hele linie aangeeft, terwijl de banden zelf 50 max psi aangeven, dus ik heb ze gecontroleerd en alle 4 zaten ze op 49 of 50. Ik heb ze een beetje laten leeglopen om ze op ongeveer 45 te zetten, denk ik, maar die spreadsheet is interessant, ik zal me waarschijnlijk aan die waarden aanpassen.

#16 ·
Ja, ik merkte een paar dagen geleden dat de sticker op de deur 42 over de hele linie aangeeft, terwijl de banden zelf 50 max psi aangeven, dus ik heb ze gecontroleerd en alle 4 zaten precies op 49 of 50. Ik heb ze een beetje laten leeglopen om ze op ongeveer 45 te zetten, denk ik, maar die spreadsheet is interessant, ik zal me waarschijnlijk aan die waarden aanpassen.
Ik ga de mijne vandaag verlagen naar de 36 nummers, dat is wat de ingenieurs bedoeld hebben. Ik zal bijna nooit met maximale belasting rijden en als ik dat wel doe voor een langere periode, zal ik ze verhogen. De stickers op de deur zijn hier vereenvoudigd en tonen slechts één druk, maximale belasting. Hetzelfde geldt voor de Phaeton, slechts één set hoge getallen voor de NAR, maar een paar opties op basis van de belasting voor de rest van de wereld. Ik gebruik de wereldnummers en het rijdt beter dan de hoge druk op de deursticker.

#22 ·
Ik waardeer wat jullie allemaal proberen over te brengen. Echter... in de loop van vele jaren heb ik van verschillende technici geleerd om de bandenspanning volledig te baseren op de visuele contactvlek die achterblijft bij het rijden op de band. Vrijwel ALLE fabrikanten pompen in principe te weinig lucht in om dit te bereiken. Op mijn nieuwe ID-4 Pro S heb ik vastgesteld dat de perfecte spanning voor ideale contactvlekindicaties de voorbanden 235-55-19's op 44 psi en de achterbanden 255-50-19's op 46 psi was. Ongelooflijk. Ze rijden en handelen niet alleen wat ik perfect zou vinden, maar de contactvlek geeft aan dat ze niet op het niet-horizontale gebied buiten de rand rijden (wat wel zo zou moeten zijn voor de beste handling en slijtage). Dit is ook alleen met MIJ in het voertuig, dus geen significante belasting. Voor bepaalde gevallen zou minder spanning met extra passagiers of belading geen goede zaak zijn. Ik dacht dat ik dat even zou doorgeven.

#25 ·
En zoals we weten, toen radiaalbanden op de markt kwamen, leek het plotseling alsof ieders banden te zacht waren. Vele jaren later kijk ik nog steeds wel eens twee keer, vooral bij moderne AWD 4-cilinders waarbij het gewicht van de motor in de lengterichting over de vooras uitsteekt om ruimte te maken voor de transmissie, wat asymmetrisch meer bandenspanning vooraan vereist. Gelukkig is de ID.4 zeer goed uitgebalanceerd voor-achter en dus kunnen we rondom dezelfde bandenspanning gebruiken. Ga uit van uw beste oordeel gezien uw typische belading van het voertuig. En vergeet niet om de bandenspanning aan te passen bij koude banden bij veranderingen in de omgevingstemperatuur. Ik heb de mijne bijvoorbeeld proactief iets verlaagd voor de hittegolf van deze week in het noordoosten (en noordwesten). Oh, en wanneer u uw bandenspanning aanpast, denk er dan aan om de TPMS-waarschuwingsdrempel in de Infotainment te resetten.
Ik waardeer wat jullie allemaal proberen over te brengen. Echter.......in de loop van vele jaren heb ik van verschillende technici die ik kende geleerd om de bandenspanning volledig te noteren op basis van de visuele contactvlak dat achterblijft bij het rijden op de band. Vrijwel ALLE fabrikanten pompen in principe te weinig lucht in om dit te bereiken. Op mijn nieuwe ID-4 Pro S heb ik vastgesteld dat de perfecte spanning voor ideale contactvlakindicaties de voorste 235-55-19's op 44 psi en de achterste 255-50-19's op 46 psi was. Stel je voor. Ze rijden en handelen niet alleen wat ik als perfect zou beschouwen, maar het contactvlak geeft aan dat het niet op het niet-horizontale gebied voorbij de rand loopt (wat het zou moeten doen voor de beste handling en slijtage). Dit is ook alleen met MIJ in het voertuig, dus geen significante belasting. Zeker, minder spanning met extra passagiers of belading zou geen goede zaak zijn. Ik dacht alleen dat ik dat even zou doorgeven.

#24 ·
Dus we hebben geen expliciete tabel voor de -D gelabelde voertuigen? Ik rijd mijn FE op 42 psi, rijgedrag en handling zijn prima geweest.
Niet in de versie van de handleidingen die ik in februari/maart heb bekeken, maar ik heb het gevoel dat die versie op verschillende gebieden onvolledig was. Ik wacht een paar maanden en ga dan weer kijken of er iets is toegevoegd. Maar de 36/36 in de tabellen komt overeen met @furkans Euro half load sticker, maar hij heeft 21's

#26 ·
Ik heb mijn Pro S nu een paar weken en probeer nog steeds de bandenspanning goed te krijgen voor de soepelste rit. Begonnen met 42 voor/42 achter, daarna 40/40, nu op 38/40. Over het algemeen is de rit OK, maar er is een onaangename voorwaartse/achterwaartse of schommelende beweging. Als ik bijvoorbeeld probeer te rijden met mijn hoofd lichtjes op de hoofdsteun, wordt mijn hoofd door de hoofdsteun op bepaalde oneffenheden in de weg geslagen. In mijn andere auto's op dezelfde wegen kan ik met mijn hoofd op de hoofdsteun rijden en geen voorwaartse/achterwaartse beweging voelen. Overigens had ik vergelijkbare problemen toen ik een Tesla Model S had, dus ik vraag me af of het een bijproduct is van de zware batterij eronder.

#28 ·
Ik heb mijn Pro S nu een paar weken en probeer nog steeds de bandenspanning goed te krijgen voor de soepelste rit. Begonnen met 42 voor/42 achter, toen 40/40, nu op 38/40. Over het algemeen is de rit OK, maar er is een onaangename voorwaartse/achterwaartse of schommelende beweging. Als ik bijvoorbeeld probeer te rijden met mijn hoofd lichtjes op de hoofdsteun, wordt mijn hoofd door de hoofdsteun over bepaalde oneffenheden in de weg geslagen. In mijn andere auto's op dezelfde wegen kan ik met mijn hoofd op de hoofdsteun rijden en geen voorwaartse/achterwaartse beweging voelen. Overigens had ik vergelijkbare problemen toen ik een Tesla Model S had, dus ik vraag me af of het een bijproduct is van de zware batterij eronder.
Dit soort rijongemak is meestal gebaseerd op het veersysteem. Heeft u de verschillende rijmodi in uw ID.4 gecontroleerd? In de aangepaste modus heeft u de mogelijkheid om de veermodus (comfort of sport) te kiezen. Verlaag de bandenspanning niet om comfortabeler te rijden, want 2-4 psi zal de rit niet verbeteren, maar zal ook ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaken en de actieradius verminderen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

#27 · (Edited)
Als je een iets groter bereik wilt, is het altijd beter om een hogere druk te hebben. Het vermindert de rolweerstand. De mijne zegt 42 psi op de deur, maar toen ik ze liet controleren, stonden ze op 45-46 psi. Ik heb ze allemaal op 46 psi gelijkgetrokken. Natuurlijk raad ik mensen aan om de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen in verband met veiligheid en de gezondheid van de banden.

Merk op dat je koude (voor het rijden) versus warme (na 20/30 minuten rijden) drukken verschillend zullen zijn. Zorg ervoor dat je warme bandenspanning de maximale bandenspanning die de band aankan (wat 50 psi zou moeten zijn) niet overschrijdt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

#33 ·
Praktische vraag: Hoe zouden de Duitsers het doen?

Ik breng twee passagiers en hun koffers naar de luchthaven, ongeveer 160 kilometer verderop. Normaal gesproken is mijn bandenspanning 2,5 bar (36 PSI) met 19" banden. Is het zinvol om ze alleen voor vandaag op 2,7/3,1 bar (39/45 PSI) op te pompen?

#34 ·
Ik zou me er niet druk om maken. Houd er rekening mee dat de banden behoorlijk warm worden tijdens een rit van 100 mijl, waardoor de druk toeneemt.

En afhankelijk van de kwaliteit van de weg, wilt u misschien de achterbanden iets zachter dan in het boekje voor comfort op de achterbank. U kunt een beetje bereik verliezen, maar u kunt natuurlijk uw snelheid verminderen.

En dan zou u op de terugreis een te hoge druk hebben, tenzij u ze ontlucht. Te veel gedoe.

Maar ik ben dan ook geen Duitser. ;)

Praktische vraag: Hoe zouden de Duitsers het doen?

Ik breng twee passagiers en hun koffers naar de luchthaven, ongeveer 100 mijl verderop. Normaal gesproken is mijn bandenspanning 36/36 PSI met 19" banden. Is het zinvol om ze alleen voor vandaag op te pompen tot 39/45 PSI?

#38 ·
Ik rijd 38 op 19", en ik denk dat deze info hier ook van toepassing is op 20";

#39 ·
Ik rijd 38 op 19", en ik denk dat deze info hier ook van toepassing is op 20";
Bedankt, ik heb die thread gelezen, maar ik heb nog steeds niemand met 20" AWD gezien die deelt welke psi een mooi compromis lijkt, of wat VW aanbeveelt als hij niet volledig beladen is. 44 psi is veel te hoog.

#49 ·
#43 ·
Wat betreft een ander gesprek dat we voeren: Dit is een van de plaatsen waar echte TPMS-sensoren schitteren. Als je jezelf er eenmaal van hebt overtuigd dat ze goed gekalibreerd zijn (en dat zijn ze meestal), 1) heb je je bandenspanningsmeter niet meer nodig, 2) kun je snel controleren hoe goed je de druk over de vier banden hebt verdeeld, en 3) kun je de bandenspanning koud en warm zien en zo beoordelen of je misschien te veel druk gebruikt gezien de opwarming die optreedt tijdens het rijden.

#46 ·
O nee, dat heb je niet gedaan. 🤦‍♂️ Mijn minst favoriete onderwerp!!!! Hier gaan we weer @Plant Peon :ROFLMAO:

Laten we de dode paardenrem van de achterste trommelrem verslaan terwijl we bezig zijn. 🤷‍♂️
Wat betreft bandenspanningsmeters, mijn 2021 Pro S werd geleverd met een hele mooie in de bandenreparatie-goodiebag; Ik heb hem in het dashboardkastje geplaatst. Hij kan tot een behoorlijk hoge druk lezen, dus hij zal ook handig zijn voor de banden van mijn 2012 Volt (waar ik de neiging heb om 44 psi te rijden).

Met betrekking tot een ander gesprek dat we voeren: Dit is een van de plaatsen waar echte TPMS-sensoren schitteren. Als je jezelf er eenmaal van hebt overtuigd dat ze goed zijn gekalibreerd (en dat zijn ze meestal), 1) heb je je bandenspanningsmeter niet meer nodig, 2) kun je snel controleren hoe goed je de druk over de vier banden hebt verdeeld, en 3) kun je de bandenspanning koud en warm zien en zo beoordelen of je misschien te veel druk gebruikt gezien de verwarming die optreedt tijdens het rijden.

#55 ·
De bandenspanning is te hoog, zoals 44, wanneer deze niet volledig is beladen, wat bij velen op het forum resulteert in veel voortijdige slijtage aan de binnenkant:

#56 ·
Een te hoge bandenspanning, zoals 44, wanneer niet volledig beladen, resulteert bij velen op het forum in veel voortijdige slijtage aan de binnenkant:
Let op: ik zei dat dit voor mijn Volt was; ik heb (nog) geen aanbeveling voor ID.4's.

En de Volt slijt zijn banden gelijkmatig bij die spanning.

#57 ·
Bandenspanningsmeters worden na verloop van tijd onnauwkeurig, door normaal gebruik, door vallen, door in een warme kofferbak of garage te liggen, enz. Bovendien zijn het in de eerste plaats geen precisie-laboratoriuminstrumenten. Het beste plan is denk ik om vrij vaak nieuwe te kopen, de metingen te vergelijken en te proberen de uitschieters te elimineren.

#58 ·
Bandenspanningsmeters worden na verloop van tijd onnauwkeurig, door normaal gebruik, door vallen, door in een hete kofferbak of garage te liggen, etc. Bovendien zijn het in de eerste plaats geen precisie-laboratoriuminstrumenten. Het beste plan is denk ik om vrij vaak nieuwe te kopen, de metingen te vergelijken en te proberen de uitschieters te elimineren.
Een Slime-merk digitale bandenspanningsmeter werd raar nadat ik hem in de zon had laten oververhitten. Daarna gaf hij een zeer hoge waarde aan in vergelijking met de werkelijkheid en het vergde vergelijkingen met een oude maar betrouwbare "staafmeter" om dit te bewijzen. Daarna ben ik een beetje huiverig om weer fancy digitale meters te vertrouwen.