Volkswagen ID Forum banner

OBDeleven-activering van Dynamic Light Assist voor Noord-Amerikaanse ID.4's

36K views 102 replies 24 participants last post by  rcppharmd  
#1 ·
Ik heb een maand geleden mijn 2022 ID4 PRO S AWD opgehaald en nu ik een OBDEleven-module heb opgehaald, ga ik proberen te kijken of het met de huidige software mogelijk is om de Dynamic Light Assist-functie in te schakelen die in de rest van de wereld te vinden is. Er is het werk van @dg4prez en anderen die proberen dit in de algemene OBDEleven master thread in te schakelen, maar het lijkt erop dat het zinvol is om in een andere thread te werken totdat (🤞) de procedure volledig is uitgewerkt.

De informatie verstrekt door @JimmyVW zal cruciaal zijn.

Details over hoe het werkte voor sommige Aertons:

#5 ·
Een maand geleden mijn 2022 ID4 PRO S AWD opgehaald en nu ik een OBDEleven-module heb opgehaald, ga ik proberen te kijken of het met de huidige software mogelijk is om de Dynamic Light Assist-functie in te schakelen die in de rest van de wereld te vinden is.
Als je het hebt over "Dynamic Light Assist", waar verwijs je dan precies naar?
  • De bestuurbare koplampen van sommige ID.4-uitvoeringen?

• Een matrix LED-koplampensysteem dat een completere bundelbesturing biedt?

• Of iets heel anders?

En welke auto's hebben hardware die deze verschillende schema's kan ondersteunen?

#9 ·
Als je het hebt over "Dynamic Light Assist", waar verwijs je dan precies naar?
  • De bestuurbare koplampen van sommige ID.4-uitvoeringen?

• Een matrix LED-koplampensysteem dat een completere bundelbesturing biedt?

• Of iets heel anders?

En welke auto's hebben hardware die deze verschillende schema's kan ondersteunen?
Hij heeft het over matrixverlichting. De onderdeelnummers voor de koplampmodules in ten minste de 1st Edition- en 2021 Pro S-auto's komen overeen met wat er in EU-auto's zit die matrixverlichting hebben. Ik neem aan dat dit is overgedragen naar de duurdere modellen van 2022.

#6 ·
Dg4Prez en ik hebben een volledige bit-voor-bit vergelijking van de ODB11-backups uitgevoerd en concludeerden dat je de slimme grootlichtsturing niet aan de praat kunt krijgen met de opties die beschikbaar zijn in lange codering of aanpassingen.
Het lijkt erop dat de hardware en firmware van de led-verlichting identiek zijn, maar de stuuroptie heeft een aparte softwareblob nodig die in de verlichting wordt geladen, die simpelweg niet wordt geladen voor de US-spec modellen.

#7 ·
Het lijkt erop dat de hardware en firmware van de led-verlichting identiek zijn, maar de stuuroptie heeft een aparte softwareblob nodig die in de verlichting wordt geladen, die simpelweg niet wordt geladen voor de US-spec modellen.
@JimmyVW Ik denk dat de huidige hoop is dat met V3.1 de extra softwarefunctionaliteit er zal zijn voor Noord-Amerikaanse auto's. @Pres test op zijn 2022 die al op V3.1 staat. Ik weet niet of iemand anders in Noord-Amerika het heeft geprobeerd met V3.1, maar voor zover ik weet heeft @dg4prez alleen getest op zijn 2021-model met oudere software.

#10 ·
graag bereid om nog eens te kijken naar een volledige back-up van een 3.1-auto, maar ik betwijfel eerlijk gezegd of ze de benodigde onderdelen zullen opnemen totdat er goedkeuring is van het relevante Amerikaanse federale agentschap.
Mijn begrip is dat de NHTSA de matrix/adaptieve koplampen in de VS in februari van dit jaar (2022) formeel heeft goedgekeurd. Gezien hoe weinig SW-updates er zijn geweest, is de hoop dat VW die onderdelen nu heeft geüpgraded voor toekomstige activering later.

#25 ·
Het zou op de een of andere manier mogelijk moeten zijn, want alle benodigde onderdelen zijn aanwezig.
K electronic zelf verkoopt een kant-en-klare coding dongle om dit te laten werken.
View attachment 17922 View attachment 17923
grootlichtassistent is echter niet hetzelfde als het IQ.light slimme licht ding.
Dit kan gewoon het grootlicht aan en uit zetten, afhankelijk van het verkeer, maar niet die functie activeren die alleen dat deel van de weg intelligent dimt waar een andere auto rijdt.

#24 ·
@VW TECHNICIAN @Pascal Bedankt voor de aanmoediging. Het wordt gewaardeerd.

@JimmyVW Hebben jij en @dg4prez de codering van de cameramodule onderzocht tijdens jullie eerdere proeven? Ik zou het @dg4prez willen vragen, maar het lijkt erop dat hij sinds half augustus niet meer op het forum is geweest.
Zoals bij het aanpassen van instellingen of bij het achteraf inbouwen van de module?

#22 ·
#31 ·
Obdeleven is vereist voor dit type codering om dit mogelijk te maken. US DOT heeft matrixlichten voor de VS goedgekeurd....wanneer het wordt bijgewerkt of vanuit de fabriek wordt ingeschakeld, kan ik niet zeggen. Mijn advies zou zijn om modules voor de EU-markt te vergelijken met de US-markt en van daaruit de nodige coderingswijzigingen voor de US-markt ID4 door te voeren. Ik geloof dat er op dit forum mensen uit de EU zijn met obdeleven die specifieke gegevens voor matrixlichten en de voorruitmodule kunnen ophalen om te zien wat er nodig is om wijzigingen aan te brengen. Alles wat ik kan zeggen is dat het een enorm verschil maakt als je 's nachts rijdt en matrixlichten magie laten doen die de manier waarop je de weg voor je ziet volledig zal veranderen. Als je er eenmaal aan gewend bent, zal het moeilijk zijn om een ander voertuig te kopen zonder dit op een ander voertuig.

#32 ·
Obdeleven is vereist voor dit type codering om dit mogelijk te maken. US DOT heeft matrixlichten voor de VS goedgekeurd .... wanneer het wordt bijgewerkt of vanaf de assemblagelijn wordt ingeschakeld, kan ik niet zeggen.
Mijn advies zou zijn om modules voor de EU-markt te vergelijken met de US-markt en van daaruit de nodige coderingswijzigingen voor de US-markt ID4 aan te brengen.
Ik geloof dat er op dit forum mensen uit de EU zijn met obdeleven die specifieke gegevens voor matrixlichten en de voorruitmodule kunnen ophalen om te zien wat er nodig is om wijzigingen aan te brengen.
Alles wat ik kan zeggen is dat het een enorm verschil maakt als je 's nachts rijdt en matrixlichten magie doen die volledig zullen veranderen hoe je de weg voor je ziet. Als je er eenmaal aan gewend bent, zal het moeilijk zijn om een ander voertuig te kopen zonder dit op een ander voertuig.
Zoals altijd... we waarderen uw grote inzicht en hulp @VW TECHNICIAN

Moeten we wachten tot de EU ook op v3.1.4 zit om de ingeschakelde instellingen met Amerikaanse auto's te vergelijken? of anders welke versie in de EU kan worden gebruikt voor vergelijking? @JimmyVW en @dg4prez vergeleken eerder eerdere versies.

#34 · (Edited)
Na het maken van enkele back-ups probeerde ik een aantal instellingen te wijzigen, maar het lijkt er nog steeds op dat het de standaard automatische grootlicht is, met alleen een wijziging in het menu.
Image

De zichtbare instellingen lijken overeen te komen met die van JimmyVW eerder.
A5:
Image

19:
Image
Image

Image

#36 ·
Na het maken van enkele back-ups probeerde ik een aantal instellingen te wijzigen, maar het lijkt er nog steeds op dat het de standaard automatische grootlicht is, alleen met een wijziging in het menu.
View attachment 18134

De zichtbare instellingen lijken overeen te komen met die van JimmyVW eerder.
A5:
View attachment 18129

19:
View attachment 18130 View attachment 18131
View attachment 18133
Laat hem ICAS met je delen (dit is de hoofdmodule die verantwoordelijk is voor alle netwerken tussen alle andere modules).
Succes.

#38 · (Edited)
Het vergelijken van mijn 3.1 NA-auto met een 2.4 EU-auto (Bedankt @JimmyVW !!!) toont een aantal behoorlijk significante verschillen in de OBDEleven-backups. Om dit te benadrukken, hebben de modules in mijn Noord-Amerikaanse MY22 PRO S AWD met 3.1 meer dan het dubbele aantal regels met gerapporteerde details, met veel toegevoegde parameters en waarden onder de meeste modules. (Hoewel dit te maken kan hebben met de OBDEleven-versies, weet ik het niet)

• Like
Reactions: corfam
#39 ·
Het vergelijken van mijn 3.1 NA-auto met een 2.4 EU-auto (Bedankt @JimmyVW !!!) toont een aantal behoorlijk significante verschillen in de OBDEleven-backups. Om dit te benadrukken, hebben de modules in mijn Noord-Amerikaanse MY22 PRO S AWD met 3.1 meer dan het dubbele aantal regels met gerapporteerde details, met veel toegevoegde parameters en waarden onder de meeste modules. (Hoewel dit te maken kan hebben met de OBDEleven-versies, weet ik het niet)
Obdeleven zal meer bijgewerkte versies hebben in de EU vs. VS.....goede opmerking....de laatste update was niet lang geleden voor de VS.
Zorg ervoor dat jullie de Obdeleven app-versie opgeven bij het vergelijken van waarden.
En zorg ervoor dat jullie alle aangepaste wijzigingen die aan elke kant zijn gedaan, hebben gedeeld voordat je gaat vergelijken.

#40 · (Edited)
Enkele snelle notities die ik graag wil documenteren:

Deze OBDEleven back-upscan is gemaakt met versie 0.60.0 (10627) op Android 13.
De auto is een MY22 ID4 Pro-S AWD voor de Noord-Amerikaanse regio op software 3.1.0.

De volgende wijzigingen zijn aangebracht:

Module A5:
---Longcoding
------Afs_coding_light_assistant van High_beam_assist naar Matrixbeam

Module 19:
---Adaptatie
------Grootlichtassistentie
---------Menuesteuerung Fernlichtassistent : gewijzigd van Niet actief naar Aanwezig
------Lichtsteuerungsmodul
---------Uitgebreide grootlichtregeling: gewijzigd van AFS, FLA, Ferlicht Uber AFS naar AFS, FLA, Fernlicht (GLW,MDF)

Link naar bestand:
ID4 MY22 PRO-S AWD NA w3.1.0 en wijzigingen in matrixinstellingen.txt

@VW TECHNICIAN, ik weet niet zeker of u in staat zou zijn om meer specifieke begeleiding te delen, maar wat zijn de andere modules die volgens u nauwkeurig moeten worden onderzocht? Omdat de formattering aanzienlijk verschilt, is het niet praktisch om een documentvergelijking te doen, wat mijn oorspronkelijke plan was.

• Like
Reactions: corfam
#41 ·
Een paar snelle opmerkingen die ik graag wil documenteren:

Deze OBDEleven back-upscan is gemaakt met versie 0.60.0 (10627) op Android 13.
De auto is een MY22 ID4 Pro-S AWD voor de Noord-Amerikaanse regio.

De volgende wijzigingen zijn aangebracht:

Module A5:
---Longcoding
------Afs_coding_light_assistant van High_beam_assist naar Matrixbeam

Module 19:
---Adaptatie
------Grootlichtassistentie
---------Menuesteuerung Fernlichtassistent : gewijzigd van Niet actief naar Aanwezig
------Lichtsteuerungsmodul
---------Uitgebreide grootlichtregeling: gewijzigd van AFS, FLA, Ferlicht Uber AFS naar AFS, FLA, Fernlicht (GLW,MDF)

Link naar bestand:
ID4 MY22 PRO-S AWD NA w3.1.0 en wijzigingen in matrixinstellingen.txt

@VW TECHNICIAN , Ik weet niet zeker of u meer specifieke begeleiding kunt delen, maar welke andere modules denkt u dat er nauwkeurig moeten worden onderzocht? Omdat de formattering aanzienlijk verschilt, is het niet praktisch om een documentvergelijking te doen, wat mijn oorspronkelijke plan was.
Ik ga verder in de privéchat.... Ik ben momenteel bezig met mijn dochter, maar ik laat je weten wat je nodig hebt.

#42 ·
Hallo!

Weet iemand toevallig of de Chinese ID.4 Crozz dezelfde koplamp hardware heeft als de US/EU modellen?

Ik merkte dat ze twee LED-koplamp opties aanbieden, afhankelijk van de uitvoering, 'LED Osmo koplamp (met lens)' voor Pure en Pure+ uitvoeringen, en 'IQ.Light advanced LED smart matrix koplampen' voor Lite PRO en PRIME uitvoeringen. Ik vraag me af of dit dezelfde hardware zou kunnen zijn, waarbij de adaptieve matrix LED functies alleen door software worden ingeschakeld voor de hogere uitvoeringen.

#43 ·
Hallo!

Weet iemand toevallig of de Chinese ID.4 Crozz dezelfde koplamp hardware heeft als de US/EU modellen?

Ik merkte dat ze twee LED koplamp opties aanbieden, afhankelijk van de uitvoering, 'LED Osmo koplamp (met lens)' voor Pure en Pure+ uitvoeringen, en 'IQ.Light advanced LED smart matrix koplampen' voor Lite PRO en PRIME uitvoeringen. Ik vraag me af of dit dezelfde hardware zou kunnen zijn, waarbij de adaptieve matrix LED functies alleen door software worden ingeschakeld voor de hogere uitvoeringen.

Visueel zijn er enkele verschillen, maar ze kunnen enkele gemeenschappelijke componenten hebben.

#45 ·
Mijn auto gaat volgende week voor de update/hv/zonnedak klikken/achterlichten die niet uitgaan. Zodra ik hem terug heb, ga ik erin duiken en proberen ze weer in te schakelen.

Sorry dat ik zo afwezig was. Vorig jaar werd bij mijn vrouw kanker vastgesteld en dat heeft een tijdje ons leven overgenomen. Ik ben benieuwd naar de goodies die ik in 3.1 en haar nieuwe atlas kan vinden.

#46 ·
Mijn auto gaat volgende week voor de update/hv/zonnedak klikken/achterlichten die niet uitgaan. Als ik hem terug heb, ga ik erin duiken en proberen ze weer in te schakelen.

Sorry dat ik zo afwezig was. Vorig jaar is bij mijn vrouw kanker geconstateerd en dat heeft een tijdje ons leven overgenomen. Ik ben benieuwd welke goodies ik kan vinden in 3.1 en haar nieuwe atlas.
Wow. Heel erg sorry voor je familie. Gebeden. Blij dat je terug bent @dg4prez!

#49 ·
Ik weet dat er meerdere threads zijn over het activeren van matrixverlichting, en wat geklets in de OBDEleven mods masterlijst... weet niet zeker wie wat bekijkt. Maar nog verdere updates in de afgelopen maanden hier? :)
We zijn waar we iemand uit de EU nodig hebben met een auto uit 2023 met matrixverlichting om ons hun softwareback-up te sturen.
Om het leuk te maken, aangezien dit een add-on is in de hele EU, is dit veel moeilijker te vinden dan het klinkt. Dus als je iemand vindt, stuur me dan een DM en we kunnen aan de slag.

#51 ·
Eigenlijk vraag ik me af of we een nieuw draadje moeten beginnen, zoals: "Op zoek naar ID.4's uit 2023 met matrixkoplampen....." Niet iedereen duikt waarschijnlijk in dit draadje of in het master coding draadje. Ik zou waarschijnlijk bereid zijn een OBDEleven te verzenden als we iemand kunnen vinden. Enige gedachten?

#52 ·
Eigenlijk vraag ik me af of we een nieuwe thread moeten starten, zoals: "Op zoek naar 2023 ID.4's met matrix koplampen....." Niet iedereen duikt waarschijnlijk in deze thread of de master coding thread. Ik zou waarschijnlijk bereid zijn om een OBDEleven te verzenden als we iemand kunnen vinden. Enige gedachten?
Zeker

#56 · (Edited)
Als de lampassemblage al hetzelfde of dynamisch geschikt is, waarom zou je het dan niet toestaan met een OTA-update? Zou toch makkelijk moeten zijn, toch? Misschien zijn matrix- en stuurkoplampen niet tegelijkertijd beschikbaar? Is VW bang dat NA het niet aankan? Misschien zouden agressieve/wegraces-rijders die matrix-LED-koplampen niet begrijpen, rechtszaken veroorzaken. 🤷‍♂️ Oh, ik vergat dat ze het kunnen toevoegen aan MY24 of MY25 als een extra topmodel $$ of er een jaarlijks te huren functie van kunnen maken die via OTA kan worden verwijderd. 😠