Volkswagen ID Forum banner
21 - 40 of 103 Posts
@VW TECHNICIAN @Pascal Bedankt voor de aanmoediging. Het wordt gewaardeerd.

@JimmyVW Hebben jij en @dg4prez de codering van de cameramodule onderzocht tijdens jullie eerdere proeven? Ik zou het @dg4prez willen vragen, maar het lijkt erop dat hij sinds half augustus niet meer op het forum is geweest.
Zoals bij het aanpassen van instellingen of bij het achteraf inbouwen van de module?

Het zou op de een of andere manier mogelijk moeten zijn, want alle benodigde onderdelen zijn aanwezig.
K electronic zelf verkoopt een kant-en-klare coding dongle om dit te laten werken.
View attachment 17922 View attachment 17923
grootlichtassistent is echter niet hetzelfde als het IQ.light slimme licht ding.
Dit kan gewoon het grootlicht aan en uit zetten, afhankelijk van het verkeer, maar niet die functie activeren die alleen dat deel van de weg intelligent dimt waar een andere auto rijdt.

As in tweaking settings or as in retrofitting the module afterwards?
Ik vroeg me af of jij en @dg4prez eerder lange code van de cameramodule hebben vergeleken tussen jouw auto en de auto van @dg4prez. Het lijkt erop dat @VW TECHNICIAN hints geeft dat we naar de code van de raamcameramodule moeten kijken.

Het zou op de een of andere manier mogelijk moeten zijn, want alle benodigde onderdelen zijn aanwezig.
K electronic zelf verkoopt een kant-en-klare coding dongle om dit te laten werken.
View attachment 17922 View attachment 17923
Dit is niet voor iedereen... ze verkopen wel veel fabrieksretrofitproducten, maar het vereist veel kennis en ervaring om verschillende instellingen en integraties van nieuwe modules te wijzigen. Ik heb het over andere opties die dit bedrijf aanbiedt. Als geld geen probleem is, kun je de basisversie kopen en alle goodies achteraf inbouwen om alle opties te hebben. Ik heb geen informatie over deze kwestie op de bovenstaande foto geplaatst. De moeite waard om te bekijken als iemand hiermee aan de slag wil.

Er ontbreekt nog een deel van de benodigde software om dit te laten gebeuren.... coderen door handmatig verschillende dingen te veranderen is mogelijk, maar er is een koppeling nodig tussen de voorruit cameramodule en de koplampmodule.... Ik ben er zeker van dat een paar slimme mensen op deze thread de ontbrekende dingen van EU ID4 zullen halen om de benodigde dingen te flashen zodat de twee modules hiermee werken.
Er ontbreekt alleen een softwarepatch om twee modules te koppelen.... kan worden gedaan door geavanceerde codering of het flashen van modules.... geen modulevervanging nodig.
@VW TECHNICIAN Ik voeg alleen een kruisverwijzing toe naar uw andere opmerking in een andere thread dat blijkbaar v3.1.4 software voor Noord-Amerika nu alle ontbrekende code zal bevatten om de voorruitcamera te koppelen aan de lichtmodule voor Matrix-verlichting. Na deze update neem ik aan dat we dan matrixverlichting kunnen inschakelen door de instellingen van de lichtmodule te wijzigen via Obdeleven (of een andere tool met SFD-ontgrendelingsmogelijkheid). Geweldig nieuws!

Obdeleven is vereist voor dit type codering om dit mogelijk te maken. US DOT heeft matrixlichten voor de VS goedgekeurd....wanneer het wordt bijgewerkt of vanuit de fabriek wordt ingeschakeld, kan ik niet zeggen. Mijn advies zou zijn om modules voor de EU-markt te vergelijken met de US-markt en van daaruit de nodige coderingswijzigingen voor de US-markt ID4 door te voeren. Ik geloof dat er op dit forum mensen uit de EU zijn met obdeleven die specifieke gegevens voor matrixlichten en de voorruitmodule kunnen ophalen om te zien wat er nodig is om wijzigingen aan te brengen. Alles wat ik kan zeggen is dat het een enorm verschil maakt als je 's nachts rijdt en matrixlichten magie laten doen die de manier waarop je de weg voor je ziet volledig zal veranderen. Als je er eenmaal aan gewend bent, zal het moeilijk zijn om een ander voertuig te kopen zonder dit op een ander voertuig.

Obdeleven is vereist voor dit type codering om dit mogelijk te maken. US DOT heeft matrixlichten voor de VS goedgekeurd .... wanneer het wordt bijgewerkt of vanaf de assemblagelijn wordt ingeschakeld, kan ik niet zeggen.
Mijn advies zou zijn om modules voor de EU-markt te vergelijken met de US-markt en van daaruit de nodige coderingswijzigingen voor de US-markt ID4 aan te brengen.
Ik geloof dat er op dit forum mensen uit de EU zijn met obdeleven die specifieke gegevens voor matrixlichten en de voorruitmodule kunnen ophalen om te zien wat er nodig is om wijzigingen aan te brengen.
Alles wat ik kan zeggen is dat het een enorm verschil maakt als je 's nachts rijdt en matrixlichten magie doen die volledig zullen veranderen hoe je de weg voor je ziet. Als je er eenmaal aan gewend bent, zal het moeilijk zijn om een ander voertuig te kopen zonder dit op een ander voertuig.
Zoals altijd... we waarderen uw grote inzicht en hulp @VW TECHNICIAN

Moeten we wachten tot de EU ook op v3.1.4 zit om de ingeschakelde instellingen met Amerikaanse auto's te vergelijken? of anders welke versie in de EU kan worden gebruikt voor vergelijking? @JimmyVW en @dg4prez vergeleken eerder eerdere versies.

Zoals altijd... we waarderen uw grote inzicht en hulp @VW TECHNICIAN

Moeten we wachten tot de EU ook op v3.1.4 zit om de ingeschakelde instellingen met Amerikaanse auto's te vergelijken? Of welke versie in de EU kan anders worden gebruikt voor vergelijking? @JimmyVW en @dg4prez vergeleken eerder eerdere versies.
v3.1.4 zal voldoende zijn voor volledig gebruik van matrix....er zullen verbeteringen komen aan de cameramodule in nieuwere versies.....de standaard fabrieksversie zal mogelijk zijn, maar er zullen beperkingen zijn vanwege de softwareversie van de cameramodule.
EU-versies die niet relevant zijn voor de softwareversie, zullen de nodige firmware-updates voor camera- en matrixmodules al hebben geĂŻnstalleerd als ze zijn ingeschakeld voor een specifieke EU-markt. Niet alle EU-markten hebben deze optie ingeschakeld. Het enige wat nodig is, is om EU- en Amerikaanse modules te vergelijken en te beginnen met het wijzigen van de codering om deze functie in te schakelen. Afhankelijk van de firmwareversie op deze modules kan het met meer vertragingen werken of niet zo goed als modules die de nieuwste firmwareversies voor camera- en matrixmodules hebben. VW zal altijd beginnen met een nieuwe softwareversie in de EU voordat het updates krijgt voor de VS en andere markten....dus als je een hogere versie tegenkomt dan hierboven vermeld, is het voldoende om twee modules te vergelijken om de benodigde aanpassingen te maken voor ingeschakelde matrixlichten.

Discussion starter · #34 · (Edited)
Na het maken van enkele back-ups probeerde ik een aantal instellingen te wijzigen, maar het lijkt er nog steeds op dat het de standaard automatische grootlicht is, met alleen een wijziging in het menu.
Image

De zichtbare instellingen lijken overeen te komen met die van JimmyVW eerder.
A5:
Image

19:
Image
Image

Image

Na het maken van enkele back-ups probeerde ik een aantal instellingen te wijzigen, maar het lijkt er nog steeds op dat het de standaard automatische grootlicht is, alleen met een wijziging in het menu.
View attachment 18134

A5:
View attachment 18129

19:
View attachment 18130 View attachment 18131
View attachment 18133
Laat hem ICAS met je delen (dit is de hoofdmodule die verantwoordelijk is voor alle netwerken tussen alle andere modules).
Succes.

Na het maken van enkele back-ups heb ik geprobeerd een aantal instellingen te wijzigen, maar het lijkt er nog steeds op dat het de standaard automatische grootlicht is, alleen met een wijziging in het menu.
View attachment 18134

A5:
View attachment 18129

19:
View attachment 18130 View attachment 18131
View attachment 18133
Er zal wat lange codering nodig zijn aan de ICAS-kant, de rest heb je goed ✅️.

Discussion starter · #38 · (Edited)
Het vergelijken van mijn 3.1 NA-auto met een 2.4 EU-auto (Bedankt @JimmyVW !!!) toont een aantal behoorlijk significante verschillen in de OBDEleven-backups. Om dit te benadrukken, hebben de modules in mijn Noord-Amerikaanse MY22 PRO S AWD met 3.1 meer dan het dubbele aantal regels met gerapporteerde details, met veel toegevoegde parameters en waarden onder de meeste modules. (Hoewel dit te maken kan hebben met de OBDEleven-versies, weet ik het niet)

• Like
Reactions: corfam
Het vergelijken van mijn 3.1 NA-auto met een 2.4 EU-auto (Bedankt @JimmyVW !!!) toont een aantal behoorlijk significante verschillen in de OBDEleven-backups. Om dit te benadrukken, hebben de modules in mijn Noord-Amerikaanse MY22 PRO S AWD met 3.1 meer dan het dubbele aantal regels met gerapporteerde details, met veel toegevoegde parameters en waarden onder de meeste modules. (Hoewel dit te maken kan hebben met de OBDEleven-versies, weet ik het niet)
Obdeleven zal meer bijgewerkte versies hebben in de EU vs. VS.....goede opmerking....de laatste update was niet lang geleden voor de VS.
Zorg ervoor dat jullie de Obdeleven app-versie opgeven bij het vergelijken van waarden.
En zorg ervoor dat jullie alle aangepaste wijzigingen die aan elke kant zijn gedaan, hebben gedeeld voordat je gaat vergelijken.

Discussion starter · #40 · (Edited)
Enkele snelle notities die ik graag wil documenteren:

Deze OBDEleven back-upscan is gemaakt met versie 0.60.0 (10627) op Android 13.
De auto is een MY22 ID4 Pro-S AWD voor de Noord-Amerikaanse regio op software 3.1.0.

De volgende wijzigingen zijn aangebracht:

Module A5:
---Longcoding
------Afs_coding_light_assistant van High_beam_assist naar Matrixbeam

Module 19:
---Adaptatie
------Grootlichtassistentie
---------Menuesteuerung Fernlichtassistent : gewijzigd van Niet actief naar Aanwezig
------Lichtsteuerungsmodul
---------Uitgebreide grootlichtregeling: gewijzigd van AFS, FLA, Ferlicht Uber AFS naar AFS, FLA, Fernlicht (GLW,MDF)

Link naar bestand:
ID4 MY22 PRO-S AWD NA w3.1.0 en wijzigingen in matrixinstellingen.txt

@VW TECHNICIAN, ik weet niet zeker of u in staat zou zijn om meer specifieke begeleiding te delen, maar wat zijn de andere modules die volgens u nauwkeurig moeten worden onderzocht? Omdat de formattering aanzienlijk verschilt, is het niet praktisch om een documentvergelijking te doen, wat mijn oorspronkelijke plan was.

• Like
Reactions: corfam
21 - 40 of 103 Posts